×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
نظارت بهداشتی، ضامن تولید سالم و صادرات پایدار محصولات خاویاری

نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی، ضامن تولید سالم و صادرات پایدار محصولات خاویاری، رئیس سازمان دامپزشکی کشور، در ششمین همایش ملی خاویار و توسعه ماهیان خاویاری و صنایع وابسته، نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور را ضامن تولید سالم و صادرات پایدار محصولات خاویاری عنوان کرد.

دکتر ماکنعلی، رئیس سازمان دامپزشکی کشور

به گزارش اکوپرشین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، دکتر ماکنعلی، در ششمین همایش ملی خاویار و توسعه ماهیان خاویاری و صنایع وابسته، با اشاره به ارزش و اهمیت صنعت پرورش ماهیان خاویاری، گفت: سازمان دامپزشکی کشور، دارای دو مسئولیت عمده و خطیر است؛ یکی تنظیم مقررات بهداشتی برای تمامی محورهای تولید، تکثیر و امنیت زیستی در مزارع پرورشی و دیگری نظارت بهداشتی بر تمامی محصولات مرتبط دامی و شیلاتی.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور، تاکید کرد: به همین دلیل تولید و صادرات محصولات خاویاری نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نظارت بهداشتی این سازمان، تمامی مراحل آن را در بر می‌گیرد.

به گفته وی، این نظارت‌ها و نیز سیاستگذاری‌های مربوط به موارد بهداشتی، نه تنها مانع تولید نیست، بلکه تضمینی برای سلامت جامعه و هموار کردن مسیر صادرات و تجارت با بازارهای بین المللی است. چرا که سازمان دامپزشکی کشور، اصلی ترین و مهمترین سازمان متولی و مرجع ذیصلاح در امر سلامت محصولات دامی است و در این حوزه باید پاسخگو باشد.

به گفته این مقام مسئول، سازمان دامپزشکی کشور توانسته است از بودجه ۸.۵ میلیون یورویی اتحادیه اروپا ITC  استفاده کرده و NRP  (برنامه ملی پایش باقیمانده ها) ماهیان خاویاری را بر اساس مدل جدید طرح ریزی و اجرا کند. در این مسیر، بیش از ۱۰۰ واحد از مزارع پرورشی ماهیان خاویاری، توانسته اند کد مربوطه را دریافت کنند و محصولات شان را بدون هیچ مشکلی به بازارهای بین المللی به ویژه کشورهای اروپایی صادر نمایند. سازمان دامپزشکی نیز بمنظور اعمال کنترل و نظارت بهداشتی، بر اساس برنامه مراقبت تدوین شده، هر شش ماه یکبار از این واحدها بازدید نموده و آنها را از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد سنجش قرار می‌دهد.

دکتر ماکنعلی، با بیان اینکه در حال حاضر، صادرات فراورده‌های محصولات شیلاتی، در گروه A قرار دارد، افزود: امید می‌رود با همکاری بخش خصوصی و دیگر سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط، خللی در انجام وظایف نظارتی و سیاستگذاری سازمان دامپزشکی کشور وارد نشود تا ضمن تداوم تولید سالم و بهداشتی، صادرات این محصولات نیز رونق گیرد.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false