×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
خوزستان مهد پرورش و رکوردار تولید پرورش کپور ماهیان در ایران

خوزستان مهد پرورش و رکوردار تولید پرورش کپور ماهیان در ایران، اقلیم مناسب و خاک زرخیز خوزستان نگین کشاورزی ایران است و در بسیاری از زیر بخش‌های کشاورزی جایگاه ممتازی را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

اکوپرشین، علیرضا کیهان‌پور، مدیر اطلاع رسانی اتحادیه سراسری صیادی ایران: خوزستان مهد ادب و فرهنگ با مردمانی نجیب و سختکوش در تاریخ معاصر برگ‌های زرینی بر صفحات این خطه قهرمان رقم زده‌اند که زیباترین این یادمان‌ها، صحنه‌های پرافتخار هشت سال دفاع مقدس و مشهد شهیدان جاودان والا مقام، رزمندگان دلاور اسلام، جهادگران بی‌سنگر، جانبازان صبور، آزادگان سرافراز، شهدای جاوید الاثر و عشایرغیور و سلحشور بوده وهست.

استان خوزستان دارای ظرفیت‌های بالا و پیدا و پنهان بسیاری در خصوص صید، صیادی و آبزی‌پروری بوده است که شامل زیستگاه ماهیان گرم آبی در مجتمع‌های بزرگ پرورش ماهی مانند آزادگان( خضریات)، میگوی دریایی و پرورشی( آبادان)، سرد آبی شمال خوزستان، تالاب‌ها، هورها، منابع آب طبیعی و نیمه طبیعی، دریاچه‌های پشت سد‌ها و رود خانه‌های داخل استان که دارای ماهیان بومی و خاص استان بوده می‌باشند.

مصرف سرانه ماهی وسایر آبزیان در استان خوزستان از متوسط سرانه کشوری یعنی ۱۳/۳ کیلوگرم تا پایان سال ۱۳۹۸ بیشتر است که این خود بیانگر بالا بودن عرضه و تقاضای آبزیان در استان است که حتی قابلیت صادرات کپور ماهیان به کشورهای حاشیه خلیج فارس را داشته وسالانه ارزآوری مناسبی را عاید صیادان وآبزی پروران استان نموده است.

پرورش ماهیان خاویاری در استان خوزستان+اکوپرشین
پرورش ماهیان خاویاری در استان خوزستان
پرورش ماهیان زینتی
پرورش ماهیان زینتی

این استان در مورد تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری و همچنین ماهیان زینتی حرف‌های بسیاری برای گفتن در آینده داشته و افق روشنی فراروی عمل آوری، فرآوری خاویار استحصالی وگوشت حاصل از آن اینک قابل اتکا و مشاهده بوده؛ چشم انداز مطلوبی را نوید می‌دهد.

تا پایان سال ۱۳۹۸ و بنا بر آمارهای رسمی، استان خوزستان رکورددار و دارای بیشترین تولیدات خانواده کپور ماهیان شامل کپور، فیتوفاک، آمور و… در کشور بوده و برداشت و استحصال این ماهیان در منابع آبی استان مقام نخست را در کشور به خود اختصاص داده است.

این استان به دلیل فعالیت‌های صید و صیادی دارای صیادان دریادل عضو اتحادیه‌ها تعاونی‌های صیادی بوده که مورد حمایت دولت و مسوولین استان می‌باشند.

خلاصه گزارش عملکرد فعالیت‌های صید، صیادی و پرورش ماهی و میگوی استان خوزستان تاپایان سال ۱۳۹۸ به شرح ذیل است:

میزان صید ماهی ومیگو ۴۸ هزار و۸۴۰ تن

میگوی پرورشی استان خوزستان

تولید میگوی پرورشی ۲۰۸ تن

گوشت ماهی خاویاری+اکوپرشین
گوشت ماهی خاویاری

گوشت ماهیان خاویاری هفت تن

میزان برداشت ماهی از منابع آبی ۱۳ هزار و ۳۷۰ تن

تولید ماهی قزل آلا+اکوپرشین
تولید ماهی قزل آلا

تولید ماهی قزل آلا در مزارع پرورشی یک هزار تن

تولید ماهیان گرم آبی( کپور ماهیان) در مجتمع آزادگان ومزارع پرورشی ۶۶ هزار و ۱۲۵ تن

مجموع تولیدات آبزی پروری ۸۰ هزار و ۹۳۸ تن

تکثیر ماهیان زینتی حدود ۱میلیون و۸۰۰ هزار قطعه

لذا استان خوزستان تحت پوشش اداره کل شیلات خوزستان به مرکزیت شهر اهواز و سایر مدیریت‌های شیلات شهرستان‌ها در مجموع رتبه نخست آبزی‌پروری و برداشت کپور ماهیان از منابع آبی طبیعی و نیمه طبیعی تاپایان سال ۱۳۹۸ در بین استان‌های ساحلی و غیر ساحلی را به خود اختصاص داده است.

فراموش نکنیم که پرورش ماهی در قفس هم یکی از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های مهم آبزی‌پروری در خوزستان می‌باشد که در آینده نه‌چندان دور، در صورت اتمام مطالعات کارشناسی، فنی و سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی و تفکیک از منابع آبی مشترک با یکی از استان‌های مجاور درمورد آن بیشتر خواهیم شنید و می‌تواند منجر به افزایش تولید ماهی استان شود.

پرورش ماهی در قفس+اکوپرشین
پرورش ماهی در قفس

true
false
false
false
  1. مسعود اسدی

    با سلام
    تسلیت ماه ، عشق و افتخار قرآن
    مسولین محترم کشور با دیدن وبلاگ مسعود اسدی به یک معجزه و بزرگترین ثروت کشور دست می یابید
    بیش از سی میلیون هکتار در کشور شوره زار وجود دارد که میتوان آن شوره زارها را طبق طرح اجرا شده در دشت قزوین به جنگل مرتع سبز ، باغ و ایجاد سایت های شیلات تبدیل کرد بزرگترین ثروت کشور در شوره زارها می‌باشد ،
    آبهای شور به مناطق پایین دست ریخته میشود و بدلیل بالا آمدن از سطح خاک و تبخیر به شوره زار تبدیل میشود تمام شوره زارها را میتوان به بهترین مرتع و جنگل و آب شیرین تبدیل نمود و ایران مانند هندوستان سبز شود
    تلفن تماس ۰۹۱۲۱۱۵۰۰۹۷
    خدمتگذار مسعود اسدی
    کارآفرین برتر و الگوی یازدهمین همایش ملی و دومین مدیریت جهادی

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false