×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
ایران ۶۰میلیارد تن ذخیره معدنی دارد

ایران ۶۰میلیارد تن ذخیره معدنی دارد، در حالی که کشورمان ۶۰ میلیارد تن ذخیره معدنی دارد، اما شاهد هستیم که حدود نیمی از معادن در حوزه بهره‌برداری تعطیل هستند، این در حالی بوده که اگر این قابلیت‌ها مورد استفاده قرار گیرد، نه تنها موجب افزایش قابل توجه درآمد ناشی از صادرات صنایع معدنی خواهد شد، بلکه فرصت‌های شغلی جدیدی را نیز در کشور ایجاد خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری اکوپرشین، الهام صادقی: در حالی که ایران از جمله ۱۵ کشور ثروتمند جهان در زمینه منابع معدنی در دنیا به شمار می‌رود و آمار و ارقام گویای این مطلب بوده که بیش از هفت درصد از ذخایر معدنی جهان را در اختیار دارد، اما به نظر می‌رسد، آنگونه که باید و شاید نتوانسته در زمینه بهره‌برداری از این منابع موفق عمل کند.

ایران بیش از هفت درصد از ذخایر معدنی جهان را دارد+اکوپرشین
ایران بیش از هفت درصد از ذخایر معدنی جهان را دارد

آن هم در شرایطی که بهره‌برداری اصولی از چنین ذخایر بزرگی نه تنها در زمینه تجارت و درآمد‌زایی سهم قابل توجهی دارد، بلکه فرصت‌های بهینه دیگری از جمله میزان اشتغال قابل توجهی را نیز برای کشور به همراه خواهد داشت.

علاوه براین باید گفت؛ تعداد زیادی از این معادن در مناطق کم برخوردار واقع شده‌اند و به طور قطع این امر می‌توانند با ایجاد اشتغال بیشتر در مناطق مذکورموجبات ارتقاء کیفیت زندگی ساکنان آنها را رقم زند.

نکته مهم در این خصوص که اشاره به آن اهمیت زیادی دارد، این بوده که طبق آمارهای موجود، در حال حاضر بیش از یکصد هزار نفر به صورت مستقیم در حوزه صنایع معدنی مشغول به کار هستند، البته این را هم بایدعنوان کرد؛ به ازای هر یک شغل مستقیم بیش از ۱۷ فرصت شغلی تکمیلی و وابسته نیز ایجاد می‌شود که می‌تواند آمارها در این زمینه را به میزان چشمگیری افزایش دهد.

سید رضا عظیمی، مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال‌‌سازی و توسعه معادن کوچک‌ مقیاس+اکوپرشین
سید رضا عظیمی، مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال‌‌سازی و توسعه معادن کوچک‌ مقیاس

آنچه که با مروری بر اعداد عنوان شده از سوی سید رضا عظیمی، مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال‌‌سازی و توسعه معادن کوچک‌ مقیاس به آن پی خواهیم برد، زیرا که طبق اظهارات وی ۱۱۴ هزار و ۵۱۷ نفر سال گذشته به صورت مستقیم در معادن کشور مشغول به کار بوده‌اند.

عدد و رقمی که نسبت به سال ماقبل خود نیز رشد ۳٫۶ درصد رشد را نشان می‌دهد.

استان‌های دارای بیشترین معادن غیر فعال

موضوع دیگر اینکه بالاترین آمار در خصوص معادنی که بهره‌برداری از آنها صورت نمی‌گیرد، مربوط به خراسان رضوی بوده که تعداد آنها را ۴۵۲ معدن می‌رسد.

بعد از آن نیز به ترتیب آذربایجان شرقی، یزد، اصفهان، مرکزی استان‌هایی هستند که تعداد قابل توجهی از معادن غیرفعال را در خود دارند.

براین اساس به طور قطع راه‌اندازی و فعالیت آنها می‌تواند موجبات توسعه و رشد این مناطق را نیز رقم زند.

۴۰۴۴ معدن غیرفعال داریم

بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران+اکوپرشین
بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران

با این وجود اما طبق اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت صمت تا پایان سال ۱۳۹۹، چهار هزار و ۴۴ معدن غیر فعال در کشور وجود داشته است.

این در حالی بوده که بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران نیز معتقد است که این تعداد بیشتر بوده زیرا که از نظر وی ۵۰ درصد از معدن ها تعطیل بوده و مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرند.

معادنی که اگر مورد بهره‌برداری قرار گیرند، می‌توانند حدود ۴۳ هزار فرصت شغلی را به‌ طور مستقیم فراهم آورند، ضمن اینکه برای حدود ۳۰۰ هزار نفر هم به شکل غیر مستقیم اشتغال ایجاد خواهد کرد.

همچنین اشاره به این موضوع ضرورت دارد که طبق برآوردها تا اسفند ماه سال گذشته ۶ هزار و ۸۶۵ معدن فعال در کشور داشته‌ایم و جدا از آمار معادن غیر فعال باید گفت ۲۶۵ معدن نیز در حال تجهیز بوده‌اند.

امکان افزایش قابل توجه درآمد صادرات صنایع معدنی

معدن سنگ+اکوپرشین
معدن سنگ

در این میان اما به این موضوع نیز باید پرداخت که حدود ۱۰ درصد از درآمد سالیانه کشور از طریق صادرات صنایع معدنی به دیگر کشورهای جهان تامین می‌شود که در زیر گروه صادرات غیر نفتی جای می‌گیرد.

براین اساس به طور قطع بهره‌برداری از معادل غیر فعال نیز خود می‌تواند به میزان زیادی این درصد را افزایش دهد.

عدد و رقمی که به طور قطع با توجه به سخنان شکوری در زمینه اینکه نیمی از معادن تعطیل هستند، در صورت راه‌اندازی آنها حتی ممکن است این رقم را به ۲۰ درصد نیز برساند.

ایران ۶۰میلیارد تن ذخیره معدنی دارد

با این وجود بی توجهی به این قابلیت بزرگ در کشور را در اوضاع و احوالی شاهد هستیم که برآوردها نشان می‌دهد؛ ایران بیش از ۶۰ میلیارد تن ذخیره معدنی در خود دارد و از سوی دیگر باید گفت که حدود ۴۰ میلیارد تن از این ذخایر قطعی هستند، با این وجود حداقل تا به امروز آنگونه که باید و شاید از آنها بهره‌برداری نشده است.

آن هم در شرایطی که بارها کارشناسان تاکید کرده‌اند، به طور قطع معادن جایگزین قابل قبولی برای اقتصاد تک محصولی در کشور بوده و می‌توانند در این زمینه بستر ساز برون رفت از وابستگی به نفت باشند، با این وجود ولی همچنان شاهد هستیم این حوزه از صنعت نتوانسته است در اقتصاد کشورمان نقش آفرین باشد.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false