×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
پیشگیری و کنترل مدیریت بهتر از نوشداروی تغییرات

پیشگیری و کنترل مدیریت بهتر از نوشداروی تغییرات، خدمه پرواز کدهای زیادی برای برقراری ارتباط با یکدیگر دارند که مسافران از آن بی‌خبرند.

مسافران روی صندلی‌های خود در هواپیما با خیال راحت تکیه زده‌اند و غافل از این هستند که در چه موقعیتی گیر افتاده‌اند.

به گزارش اکوپرشین، علیرضا کیهان پور،‌تحلیلگر ارشد رسانه‌ای: اگر مسافر هواپیما هستید و کدهای رمزی که در ادامه عنوان می‌کنیم را از زبان خدمه شنیدید، مطمئن شوید که یک وضعیت اضطراری پیش آمده است!

پروازها کلمات رمز زیادی دارند که بین خلبان‌ها، مهمانداران، خدمه پرواز و مرکز کنترل ترافیک هوایی مصطلح است.

اما با وجود تفاوت در زبان رسمی در پروازهای بین‌المللی به راحتی می‌توان فهمید کدهایی که بین آنها رد و بدل می‌شود به چه معناست.

با این حال، یک کلمه خاص وجود دارد که شنیدن آن باید لرزه بر اندامتان بیندازد؛ کلمه‌ای که خیلی‌ از مسافران از آن بی‌خبرند و کلید فهم آن ساده نبوده وبه اعمال مدیریت خردمندانه و تجارب کمی و کیفی دارد.

وقتی کلمه پَن-پَن (pan-pan) را از زبان پرسنل پرواز شنیدید، نگران شوید!

مسافران می‌دانند که وقتی کلمه mayday را در هواپیما می‌شنوند اصلاً علامت خوبی نیست.

این کلمه اغلب ۳ بار تکرار می‌شود و وضعیت مرگ‌آفرین و تهدید‌کننده‌ای را نشان می‌دهد.

البته، گاهی ممکن است این کلمات در زمانی که مشکل جدی در هواپیما پیش آمده اما هنوز به مرحله هشدار و مرگبار نرسیده نیز به کار روند.

کد مخفی دیگری وجود دارد که خلبان‌ها در مواقع هواپیماربایی یا سرقت‌های هوایی به کار می‌برند: این کد ایجاد صدای بلند مانند خندیدن یا فریاد زدن است که شیوه‌ای بی‌کلام برای برقراری ارتباط با مرکز کنترل و بیان موقعیت اضطراری است.

دستگاه ترانسپوندر صدا را فوراً به مرکز کنترل مخابره می‌کند.

بیان کردن شماره ۷۵۰۰ یعنی هواپیما ربوده شده یا دخالتی از سوی مسافران در کابین هواپیما ایجاد شده است. کد ۷۷۰۰ به معنی موقعیت اضطراری و کد ۷۶۰۰ به معنی از دست دادن ارتباط رادیویی و عدم اشراف در هدایت هواپیماست.

این روزها در برخی وزارتخانه‌ها، شرکت‌ها، موسسات، سازمان‌ها و ادارات شاهد عزل و نصب های دوباره وچندباره، آزمون وخطا، موقت وغیر کارشناسی هستیم که شبیه صدور کد ۷۶۰۰ و۷۷۰۰ وضعیت اضطراری در پرواز هاست است که حالا چه درک کنیم و چه نتوانیم در درون تفسیر کنیم زیاد تفاوتی ندارد زیرا زبان و فهم مشترک از کدهای مدیریتی در روی زمین است.

آینده‌نگری و اندیشه ورزی توامان در باب مدیریتی، انتصابات و برکناری های سریع وبرق آسا روحیه خدمتگزاری و جهادی را تضعیف ودر کوتاه تا بلند مدت خسارات زیادی را پیش خواهد آورد. آژیر کدهای ۷۶۰۰ و۷۷۰۰ را جدی گرفته وبه منابع ارزشمند انسانی که موتور متحرکه توسعه و پیشران رشد و تعالی سازمانی است را با احترام و رعایت منشور اخلاقی و انسانی بیشتر از دیروز پاس بداریم.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false