×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
درخواست ثبات قوانین و پایبندی به تعهدات از رئیس دولت

درخواست ثبات قوانین و پایبندی به تعهدات از رئیس دولت، در ملاقات رئیس جمهور با جمعی از صادرکنندگان موفق کشور که روز پنجشنبه همزمان با روز ملی صادرات برگزار شد، فعالان اقتصادی به بیان دغدغه‌ها و انتظارات خود از رئیس دولت پرداختند و راهکارهای پیشنهادی خود را برای تقویت صادرات مطرح کردند.

به گزارش پایگاه خبری اکوپرشین: رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق تهران که در جلسه مشترک رئیس جمهوری با صادرکنندگان حضور یافته بود، ضمن اشاره به گفت و شنودها در این جلسه، از پیشنهادات خود به رئیس جمهور برای تقویت صنعت خودرو سخن گفت.

محمدرضا نجفی منش درباره این جلسه توضیح داد: این جلسه به مناسبت روز ملی صادرات برگزار شد و از ۳۰ نفر از صادرکنندگان و فعالان صنعتی در جلسه دعوت به عمل آمده بود. عمده درخواست ها و دغدغه هایی که در این جلسه از سوی فعالان اقتصادی مطرح شد، حول ضرورت ثبات در قوانین و پایبندی دولت به تعهداتش می‌چرخید.

او افزود: همچنین این مساله در حضور رئیس جمهور مطرح شد که مجموعه ضوابطی که برای مدیریت حوزه صادرات وضع شده، صادرکنندگان را با محدودیت مواجه کرده است. البته آقای رئیسی هم پس از استماع این نظرات، از ضرورت بازبینی در قوانین و مقررات حوزه کسب‌وکار سخن گفت و اینکه، قواعد مخل باید اصلاح شود.

نجفی منش با اشاره به پیشنهاداتی که در این جلسه مطرح کرده است، گفت: من سه پیشنهاد در ارتباط با صنعت خودرو مطرح کردم؛ پیشنهاد اول این بود که واردات در مقابل صادرات برای خودرو اجرایی شود. در این صورت ارز مورد نیاز برای واردات از محل صادرات تامین‌ می‌شود و به منابع ارزی کشور نیز فشاری وارد نخواهد شد.

ضمن آنکه تب تقاضای خودروهای خارجی نیز فروکش کرده و قیمت خودروهای خارجی در بازار کاهش پیدا می‌کند.

در واقع در این طرح می‌تواند خودروهای در حد ۳۵ هزار دلار وارد شود که چندان لوکس هم نیستند.

 او افزود: پیشنهاد دیگر آن بود که سه کشور ایران، روسیه و ترکیه از طریق توافق روسای جمهورشان، اقدام به تولید خودروی مشترک و صادرات آن کنند؛ به نحوی که در هر کشور۳۰ درصد از این خودرو ساخته شود.

موضوع دیگری که رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق تهران با رئیس جمهور در میان گذاشته، وضعیت نامساعد قطعه سازان بوده است و او درخواست کرده که دولت به وضعیت قطعه سازان توجه نشان دهد.

به گفته نجفی منش، در حاشیه این جلسه، امکان مذاکره فعالان بخش خصوصی با علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی نیز فراهم شده است و آنها شکایت سیستم بانکی را نزد او آورده اند. او در این باره توضیح داد: فعالان اقتصادی به این نکته اشاره کردندکه سیستم بانکی روی تولید فشار غیرضروری وارد می‌کند؛ برای مثال، بانک‌ها، تسهیلات‌گیرندگان را مجبور می‌کنند که رسوب نقدینگی داشته باشند؛ درحالی که این انتظار بیجایی است و تولید کننده منابع خود را وارد تولید کرده‌است.

یا اینکه بانک‌ها برای اعطای وام، وثایق سنگین می خواهند. در حال حاضر سیستم بانکی به کمک قطعه سازان آمده و به آنها تسهیلات می‌دهد و بازپرداخت با خودروساز است.

اما وقتی قطعه ساز به بانک مراجعه می‌کند که طلب خود را وصول کند،‌ بانک، ۲۰ درصد از این مبالغ را به عنوان حساب سپرده نگهداری می کند.

او افزود: ما این درخواست را مطرح کردیم که این مسایل در نشستی جداگانه با رئیس بانک مرکزی مورد بررسی قرار گیرد.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false