×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
اس‌ان‌جی سیستمی برای جایگزینی برای گاز طبیعی در صنایع ایران

اس‌ان‌جی سیستمی برای جایگزینی برای گاز طبیعی در صنایع ایران، در هشتمین جلسه کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران، سیستم اس‌ا‌جی به عنوان راهکاری برای جبران کمبود گاز طبیعی در صنایع ایران مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری اکوپرشین: اس‌ان‌جی، از ترکیب هوا و گاز LPG به دست می‌آید و به گفته اردشیر دادرس، رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی، از این سیستم می‌توان به عنوان جایگزین گاز طبیعی در صنایع استفاده کرد.

اما پیش از تشریح این سیستم و ویژگی‌های آن، رضا پدیدار در سخنانی به بیان اخبار و اتفاقات اخیر در حوزه انرژی در ایران و جهان پرداخت.

وی به گزارش اخیر مجمع جهانی انتشار که ماه گذشته منتشر شد اشاره کرد که در آن به جدی‌ترین مخاطرات پیش‌روی جهان برحسب وقوع پرداخته شده است.

به گفته رضا پدیدار، بر اساس این گزارش، اولین مخاطره جدی جهان آینده، وضعیت آب و هوایی شدید است در حالی که شکست مقابله با تغییرات اقلیمی،بیماری‌های عفونی، استیلای قدرت دیجیتال و نابرابری دیجیتال از دیگر مخاطرات پیش رو است.

پدیدار همچنین به گفته های اخیر وزیر نفت مبنی بر برنامه دولت برای تهاتر نفت اشاره کرد و با بیان اینکه این روش، به صورت مقطعی ممکن است پاسخگوی رفع برخی نیازهای کشور باشد، یادآور شد که از این مکانیزم نمی‌توان به عنوان راهکاری بلندمدت و دائمی استفاده کرد. به گفته وی، تجربه به کارگیری روش تهاتر نفت در گذشته، نشان داده که این سیستم به سرازیر شدن انبوه کالاهای نامرغوب هندی و چینی به کشور دامن زده است.

رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران، تصریح کرد که در روش تهاتر نفت، قدرت انتخاب در نوع کالا را از کشور سلب می‌کند و عمدتا منجر به تهاتر با کالاهای مصرفی و نه سرمایه‌ای می‌شود.

وی همچنین به قرارداد امضا شده اخیر میان ترکیه و جمهوری آذربایجان برای خرید گاز طبیعی از این کشور به میزان ۱۱ میلیارد مترمکعب و به مدت سه سال، اشاره کرد و با بیان اینکه به اعتقاد کارشناسان، این توافق‌نامه تهدیدی جدی برای ایران محسوب نمی‌شود، یادآور شد که ترکیه طی سال گذشته، میزان واردات گاز طبیعی از ایران را به مقدار ۳۱ درصد نسبت به سال های پیش از آن کاهش داد و در این سال ترکیه ۵٫۳ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی از ایران وارد کرد. به گفته پدیدار، تنها چهار سال از مدت انقضای صادرات گاز ایران به ترکیه باقی مانده و پس از آن معلوم نیست که چه روندی از سوی دو کشور در پیش گرفته شود.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران سپس به گفته های اخیر مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در نشست با رئیس جمهور اشاره کرد که وی، از تولید روزانه ۹۴۰ میلیون مترمکعب گاز طی زمستان امسال خبر داد و اعلام کرد که این شرکت آمادگی تولید روزانه ۷۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی از پارس جنوبی را دارد.

پدیدار در بخش دیگری از سخنانش به گزارش اخیر اوپک اشاره کرد که بر اساس آن، این سازمان اعلام کرده است که در صورت تداوم تولید نفت، ایران تا ۱۰۸ سال آینده نفت برای تولید خواهد داشت.

به گفته وی، بنا بر ادعای مدیرعامل بزرگترین موسسه مدیریت دارایی جهان، قیمت نفت طی ماه‌های آتی به رقم ۱۰۰ دلار در هر بشکه نزدیک خواهد شد.

وی همچنین به گزارش اخیر شرکت نفت عربستان (آرامکو) اشاره کرد که بر اساس آن، مجموع یارانه انرژی عربستان که در سال ۲۰۱۵ میلادی معادل ۵۸ میلیارد دلار بود در حال حاضر و به دنبال اعمال اصلاحات اقتصادی در این کشور، به نصف و رقم ۲۸ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.

پدیدار سپس به آمار اخیر بانک جهانی اشاره کرد که بر مبنای آن، ایران ششمین مصرف کننده بزرگ آب شیرین در جهان است.

سیستمی برای جایگزینی گاز طبیعی صنایع

رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی نیز در این نشست، به تشریح معرفی سیستم اس‌ان‌جی به عنوان راهکاری برای جبران کمبود گاز طبیعی در بخش صنایع پرداخت.

به گفته اردشیر دادرس، تاکنون چندین تاسیسات سی‌ان‌جی در تهران و برخی استان‌ها راه‌اندازی شده است.

وی با یادآوری اینکه این سیستم در چندین کشور جهان و در صنایع بزرگ، مورد بهره‌برداری قرار گرفته، تصریح کرد که با جایگزینی اس‌ان‌جی، افزایش راندمان تولید سوخت و توسعه پایدار انرژی تضمین می‌شود. این در حالی است که به گفته دادرس، این سیستم در مواقع کمبود و قطعی گاز طبیعی، کارایی خود را به خوبی نشان می‌دهد.

رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی با اشاره به برخی مشکلات گاز طبیعی در کشور، از جمله عدم وجود شبکه به میزان کافی و با فشار مناسب، عدم امکان ذخیره‌سازی آن و افت فشار گاز طبیعی در فصول مختلف از سال، به برخی امتیازهای سیستم اس‌ان‌جی اشاره کرد و در دسترس و ارزان بودن LPG برای تولید SNG، ارزان و پاک بودن آن و همچنین بهره‌گیری از اس‌ان‌جی بر اساس نیاز و تناسب مصرف و در شرایط بحرانی به عنوان جایگزین مناسب گاز طبیعی در صنایع را از جمله ویژگی‌های این سیستم عنوان کرد.

وی افزود: با مقایسه قیمت قبوض گاز طبیعی صنایع همانند فولاد و پتروشیمی و سیمان، که معادل ۷۵۰ تومان به ازای هر مترمکعب است، تولید گاز اس‌ان‌جی به مراتب مقرون به‌صرفه‌تر است. علاوه بر اینکه قیمت LPG در داخل کشور نیز ارزان و به میزان هر کیلوگرم ۲۴۰ تومان محاسبه می‌شود.

در ادامه این جلسه، دیگر اعضای کمیسیون پیرامون سیستم اس‌ان‌جی و ایده جایگزینی آن با گاز طبیعی در صنایع، دیدگاه‌های خود را مطرح کردند و پس از جمع‌بندی نظرات از سوی رئیس کمیسیون، مقرر شد تا این طرح در هیات رئیسه اتاق تهران مطرح و به عنوان راهکار در اختیار دولت قرار گیرد.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false