×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
پادوی ساده کارگاه CNC وپرورش ماهی خاویاری!

پادوی ساده کارگاه CNC وپرورش ماهی خاویاری!، در یک مصاحبه که اخیرا با تیتر ماهی خاویاری  بلوگای ۱۶ میلیون تومانی ترند شد متاسفانه شاهد عدم سواد رسانه‌ای و تخصصی بودیم.

به گزارش پایگاه خبری اکوپرشین، علیرضا کیهان پور، تحلیلگر ارشد رسانه‌ای: ابتدا باید گفت که در این مصاحبه منظور خاویار استحصالی بلوگای پرورشی است  که یک کیلوگرم آن به قیمت ۱۶ میلیون تومان است ونه خود گوشت ماهی که به مراتب خیلی کمتر است.

البته تلورانس قیمتی خاویار پرورشی و تیپ وحشی ماهیان غضروفی بسته به جایگاه فروش و عرضه آن تا حدود ۳۰ درصد قیمت پایه به چشم می‌خورد‌که در داخل کشور از ژله رویال زنبور عسل هم قیمت آن کمتر است!.

نکته مهم ذخیره کردن و طول زمان فروش خاویار و نزدیک بودن به تاریخ انقضای مصرف از مهم ترین چوب خط قیمت‌هاست.

اگر به فرض مثال کاهش نرخ ارز و ثبات آن در بازار تثبیت شود و صادرات خاویار به اما واگر نکشد هم از مولفه‌های موثر  بر قیمت‌هاست که جای تامل دارد.

توضیح ضروری این که که عرضه خاویار تیپ وحشی دریای خزر که صید تجاری آن تاپایان سال ۲۰۲۱ از سوی کنوانسیون سایتس و کمیسیون منابع زنده دریای خزر ممنوع می‌باشد وبه قریب یقین  بازهم تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی تمدید و اجرایی الزام آور خواهد شد.  اما چنانچه ماهی خاویاری خزر در تور ماهیگیران تعاونی‌های پره مجوز دار آب‌های شمال شوربختانه صید شود به مراکز تحقیقاتی و تکثیر دولتی وابسته وبه ویژه برای  تکثیر بچه ماهی، رهاسازی آن‌ها به  دریاچه خزر و بر اساس پروتکل‌های بین المللی کشورهای عضو اعزام و و صورت می‌پذیرد.

استحصال ماهی خاویاری+اکوپرشین
استحصال ماهی خاویاری

از طرفی خاویار این ماهیان تیپ وحشی وگوشت آن در ورژن‌های دان و درجه پایین مانند”خاویار فشرده” حاصل از تکثیر آن در مراکز تکثیر دولتی بدون صادرات موضوعی  آن در فروشگاه‌های خاص مانند ترمینال خروجی برخی  فرودگاه‌های کشور  و مراکز محدود، مشخص و صاحب امتیاز  فروش داخلی آن به مراتب کمتر از ۱۶ میلیون تومان در هر کیلوگرم در بازار داخلی است.

یک خاطره از هجوم متقاضیان پرورش ماهیان خاویاری این بود که متقاضی مد نظر یک پادوی ساده کارگاه CNC ( تراشکاری کامپیوتری قطعات ماشین آلات سبک وسنگین) بود که از همین اخبار امثال این مصاحبه  جدید وقت و زمان ارزشمند و گرانبهای کارشناسان را گرفته و صرف داشتن یک سرمایه معمولی وی را به تکاپوی ظریف وخوش خیالانه پرورش  ماهی در زمین‌های اطراف جاده قدیم تهران – ساوه و نیز بزرگراه پاسگاه نعمت آباد که از مراکز CNC اشباع است ساده لوحانه کشانیده بود.

در مورد فروش یک ماهی ۴۵۰۰ گرمی آزاد ویژه دریاچه خزر که اخیرا در فضای مجازی  چوب خط قیمت آن به میزان حدود  ۷۰ میلیون ریال در شهر خرم آباد تنکابن استان مازندران ودر جوار رودخانه چشمه کیله به فروش رسید هم همین قصه پر غصه  تکرار شد که متاسفانه نباید به طور غیر اصولی و فاقد ابعادکارشناسانه تخصصی ابعاد مصاحبه‌ای آن ونشر وسیع خبر موصوف رسانه‌ای می‌شد اما کو گوش شنوا و توضیح بیشتر برای رسانه‌ها در راستای تنویر و اقناع هرچه بیشتر افکار عمومی  توسط روابط عمومی ذیربط ویا خود فرد مصاحبه کننده که بی‌اساس و پایه و بر اساس برداشت صرفا رسانه‌ها به‌این موج غیر واقعی ابعاد نشر این خبر متاسفانه دامان زدند.

آقایان مسوول و روابط عمومی ذیربط که وظیفه نظارت عالیه بر مدیران مصاحبه کننده و دروازه بانی خبر و اخبار را در بزنگاه تاییدیه، تکذیبیه وتوضیحینه! بیشتر دارید ، حتما باید مانند دروازه بان چرک و ناجوانمرد  تیم رده پایین بحرین در بازی‌های فوتبال در هیروشیمای ژاپن به قلم تپنده ،طحال و کیسه صفرای  ما مانند شهریار فوتبال مهندس علی دایی  بخورد( ۲۵ سال پیش)  پوکونده شده وبه سی سی یو منتقل شویم  تا پادوی ساده وبی سواد کارگاه CNC به لطایف الحیلی  پرورش ماهی خاویاری و آزاد دریاچه خزر از افکارش نگذشته وظهور نکند؟!!!

سرزمین ما، بوم و بر آن آکنده از جانفشانی‌های شهدای والامقام، دلیران، عیاران و لوطی منشان عرصه‌های مختلف از جمله میادین رسمی ورزشی است ( مانند بازی فوتبال ۸ و ۶ بر هیچ ایران مقابل بحرین در ۴۵ سال اخیر) که شاید حرکت و لگد زدن عمدی دروازه بان خطاکار وبی اخلاق تیم بحرین را به قلب” تپنده شهریار فوتبال آقای مهندس علی دایی” ببخشند اما  هرگز فراموش نخواهند کرد.

شمایان لگد بزنید؛ بدانید دروازهای تیم فوتبالتان گلباران خواهد شد و این است رسم جوانمردان و پهلوانان سرزمین من ایران عزیز که لگد و ضربه شما را با گل زدن و پیروزی وظفر تاریخی  جبران کرده و خواهند کرد.

مانند امروز پنج شنبه تاریخ ۲۰ آبان ۱۴۰۰ که درشهر صیدای  لبنان  باغیرت  و کامبکی  رویایی که علیرغم  جای خالی آقا مهدی عزیز وبه علت لج و لجبازی ‌های حاشیه دار  طارمی و… ،صید بزرگی را به تور غیرت و شگفت آور انداخته و بشارت باد بر ایرانیان و ورزش دوستان، آذرماه پیش رو به مانند حماسه ملبورن در ماه آذر ۱۳۷۶ ، ماه صعود نوستالژیک تیم ملی فوتبال ایران مقتدر، جوان و باانگیزه به مربیگری اسکوویچ جنتلمن وبا اتیکت از این گروه خواهد بود.

راستی کسی در این کره خاکی مگر می‌شود ایرانی باشد و از پیروزی‌های ورزشی کشور ایران شاد و خرم نباشد!؟  و در باخت‌های پیش آمده از دل و جان و چشم اشک نریزد؟ و هرگز باخت و اشک و آه سهم ما مباد.بر طبل شادمانه تا آذر ۱۴۰۰ با لبخند و شادی بکوبیم که قطر ۲۰۲۲ منتظر روزهای شادی مردم و تاجگذاری یوزهای افسانه‌ای ما در قطر و طلوع دوباره  این حماسه به امید خدا  خواهد بود.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false