×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
عدم همکاری مسئولان برای تأمین پرسنل لنج‌ها و عرضه مستقیم ماهی

عدم همکاری مسئولان برای تأمین پرسنل لنج‌ها و عرضه مستقیم ماهی، بندرعامری یکی از مهم‌ترین بنادر استان بوشهر در امر صید و صیادی و حتی بازرگانی است و وجود بالابر نجات دریا (داک) در گوشه شمالی اسکله، این بندر را نسبت به بنادر دیگر متمایز کرده است؛ همچنین در محوطه خشک اسکله مرکز آموزش صیادی، پاسگاه دریایی، تعاونی صیادی، تعاونی لنج‌داران و دو کارگاه یخ‌سازی وجود دارد که همه این موارد ظرفیت‌های بی‌نظیری در عرصه صیادی برای این بندر ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری اکوپرشین به نقل از روستانیوز، ندا کنجکاو نیک: یکی از تعاونی‌های فعال در این منطقه هم تعاونی صیادی بندر عامری است که نقش مهمی در عرصه صید و صیادی و ارائه خدمات به فعالان این بخش در منطقه ایفا می‌کند، اما مسئولان این تعاونی از مشکلاتی می‌گویند که فعالیت را برای صیادان دشوار کرده است. طبق گفته‌های محمد خلیلی، مدیرعامل تعاونی صیادی بندر عامری استان بوشهر، در حال حاضر اختلاف نظر بین سازمان شیلات و دریانوردی در نحوه تأمین پرسنل لنج‌ها به دغدغه اصلی لنج‌داران تبدیل شده و عدم همکاری مسئولان برای عرضه مستقیم ماهی هم به مشکلات افزوده است.

در ادامه برای بررسی مشکلات تعاونی صیادی بندر عامری گفت‌وگویی با مدیرعامل آن انجام داده است که مشروح آن در ادامه می‌آید.

جناب خلیلی، در مورد خود و فعالیت‌هایتان توضیح دهید.

محمد خلیلی، اهل تنگه سیر هستم و در حال حاضر در بندر عامری سکونت دارم. شغل اصلی مردم این منطقه هم دریانوردی در بخش تجاری و صیادی است و من هم در بخش صیادی فعالیت می‌کنم و به نوعی می‌توان گفت صیادی شغل آبا و اجدادی ماست.

در مورد تعاونی صیادی بندر عامری توضیح دهید.

تعاونی صیادی بندر عامری در سال ۱۳۶۷ با سرمایه ابتدایی ۳۰۰هزار تومان و ۱۰ تا ۱۵فروند لنج صیادی کوچک با ظرفیت پنج تا ۱۰تن با قدرت موتور۴۵، ۷۴ و ۱۲۰اسب بخار آغاز به کار کرد. در حال حاضر هم ۳۵فروند لنج صیادی با ظرفیت ۸۰ تا ۳۲۰تن با موتورهایی با قدرت تا ۴۰۰اسب بخار در این بندر فعال هستند و در هر لنج هم حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰میلیون تومان ادوات صید وجود دارد. این لنج‌ها در بندر عامری توسط کارگاه‌های لنج‌سازی درکنار اسکله به نام «فلاش بندر» با کیفیت بالا و اندازه‌های گوناگون ساخته می‌شوند. تمامی لنج‌ها هم تحت پوشش بیمه البرز و ایران هستند و صیادان نیز تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی و بیمه مسئولیت قرار دارند.

در مورد ظرفیت‌های صیادی در بندر عامری توضیح دهید.

بندر عامری دارای تجهیزات و تأسیساتی نظیر کارخانه تولید یخ، کارخانه لنج‌سازی، اداره شیلات، دریابانی، مدیریت و کنترل دریابانی، مرکز تأمین نیازهای اداری، تجهیزات صیادی مورد نیاز، صیدگاه در محل اسکله، بالابر و… است که همه موارد یاد شده ظرفیت‌های بی‌نظیری برای این بخش فراهم کرده است.

چه ماهیانی در بندر عامری صید می‌شوند؟

به‌طور کلی در بندر عامری سه نوع صید داریم که در فصول مختلف سال متفاوت است. در فصل پاییز صید ماهیان صنعتی همانند هوور، زرده، کوسه‌ماهیان و ماهیان خوراکی مثل شیر و حلوا سیاه انجام می‌گیرد. در فصل زمستان صید ماهیان استخوانی، تجاری و درجه یک شامل شوریده، قباد، حلوا سیاه، خارو و راژگو انجام می‌شود؛ البته نسل بعضی از این ماهیان منقرض شده است. در فصل بهار و نیمه تیرماه نیز علاوه بر ماهیان تجاری، ماهیان صنعتی صید می‌شود.

فرآوری و بسته‌بندی ماهیان صید شده چگونه و درکجا انجام می‌گیرد؟

ماهیان صنعتی در استان بوشهر، دشتستان و تنگستان فرآوری و بسته‌بندی می‌شوند و برای مصرف داخلی و صادرات مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع ماهیان صید شده خوراکی و صنعتی توسط واسطه‌هایی به نام «یزدا» که اکثراً اهل برازجان و دشتستان هستند و ۱۲۰کیلومتر با ما  فاصله دارند، جمع‌آوری، به بازار بوشهر و دشتستان جهت فروش عرضه و مازادش به اصفهان و شیراز و همچنین برای صادرات ارسال می‌شود.

آیا صیادان شما برای فعالیت نیاز به مدرک خاصی دارند؟

در ابتدا سازمان شیلات با دادن مجوز صیادی، کارت کارآموز هم به نوجوانان می‌داد تا در تابستان به هنگام تعطیلی مدارس برای صید ماهی و میگو به کمک پدران خود بروند، اما درحال حاضر به دلیل هزینه بالای کلاس‌های شخصی، پرسنل بومی با مدرک یا گواهی کار بسیار کم است و مجبوریم از نوجوانان بدون مدرک استفاده کنیم که این کار توسط دریابانان هنجارشکنی تلقی و ملوان بدون مدرک باعث توقف لنج، تشکیل کمیسیون و وقفه در فرآیند صید می‌شود.

قیمت ماهیان صید شده از اسکله تا بازار چقدر فرق دارد؟

قیمت ماهیانی که در اسکله از ما خریداری می‌کنند با قیمت عرضه آن‌ها در بازار متفاوت است؛ مثلاً ماهی شیر به قیمت ۱۱۰هزار تومان از ما خریداری می‌شود، ولی در بازار با قیمتی بیش از ۱۳۰هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین ماهیان صنعتی مانند هوور را کیلویی ۳۵هزار تومان از ما می‌خرند، ولی قیمت آن در بازار بیش از ۶۰هزار تومان است. قیمت فروش ماهی زرده نیز در اسکله کیلویی ۱۶هزار و در بازار کیلویی ۲۵هزار تومان است. در واقع اختلاف قیمت ماهی از اسکله تا بازار تقریباً کیلویی ۱۰تا ۲۵هزار تومانی است.

راهکار شما برای کاهش اختلاف قیمت از اسکله تا بازار چیست؟

بارها اعلام کردیم که تعاونی صیادی ما آماده عرضه، جمع‌آوری و فروش ماهی با کمک استانداری است؛ همچنین از مسئولان استانداری، بخشداری و شیلات درخواست کردیم که اگر برای ۳۵لنج ما وام۱۰تا۱۲میلیارد تومانی با بهره کم و ۱۰ساله بدهند، می‌توانیم ماهی صیادان را به قیمت روز خریداری و با سود کمی در بازار عرضه کنیم که با این کار هم صیاد و هم خریدار منتفع می‌شوند، اما متأسفانه می‌گویند اعتبارات کم است، لذا کسی پاسخگو نیست و درخواست ما پذیرفته نشده است.

چشم‌انداز آینده صیادی را در بندر عامری چگونه می‌بینید؟

متأسفانه با این روند آینده تاریک است، چون در حال حاضر خرید یک تور صید ۲۰۰متری با قیمت حدود ۲۶میلیون تومان بسیار مشکل است؛ همچنین نرخ عمده ماهیان صنعتی همانند سه سال پیش است و افزایشی نداشته، در حالی‌که هزینه‌های صید بسیار بالا رفته است.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false