×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
چرا رتبه‌بندی معلمان اجرا نمی‌شود؟

چرا رتبه‌بندی معلمان اجرا نمی‌شود؛ با گذشت بیش از سه ماه از سال ۱۴۰۱ و در دسترس بودن قانون، آیین‌نامه و اعتبار بودجه، این پرسش مطرح است که چرا رتبه‌بندی معلمان اجرا نمی‌شود؟

به گزارش پایگاه خبری اکوپرشین به نقل از صنعت‌صنف، با گذشت بیش از سه ماه و اندی از سال ۱۴۰۱ و وجود قانون رتبه‌بندی معلمان و آیین‌نامه اجرایی آن و تکلیف بودجه‌ای دولت در این‌باره، هنوز درباره این مهم تصمیمی گرفته نشده و هریک از دستگاه‌های اجرایی، توپ رتبه‌بندی به زمین یکدیگر پرتاب می‌کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از اجرایی نشدن قانون رتبه بندی معلمان، خواستار ورود کمیسیون اصل نود به این موضوع شد.

محمد وحیدی در جلسه علنی در تذکری بیان کرد: هیات رئیسه مجلس باید با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۲ آیین‌نامه داخلی از شأن مجلس دفاع کند.

مجلس برای رتبه‌بندی معلمان بعد از ارائه لایحه قانونی و طی مراحل قانونی، بیش از ۹۰ درصد این لایحه را مورد تایید قرار داده است.

رئیس جمهور دستور اجرای آن را صادر کرده که این موضوع تا ۱۱ شب روز گذشته در فراکسیون فرهنگیان با وزرای مربوطه مورد بررسی قرار گرفت که خوشبختانه بعد از ۴۰ سال ۳۸ هزار میلیارد برای اجرای این قانون در نظر گرفته شد اما متاسفانه برخی با تفکر برنامه ۲۰۳۰ در سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی مانع اجرای قانون مجلس شده‌اند و می‌خواهند قانون را ناقص اجرا کنند که این ناقص اجرا شدن قانون باعث تبعات منفی در فضای عمومی کشور به خصوص فرهنگیان خواهد شد.

وحیدی افزود: آیا این موارد مصداق ناامیدکنندگان ملت نیست؟ از هیات رئیسه می‌خواهم براساس ظرفیت‌های قانونی طبق ماده ۱۰۷ و ماده ۲۳۴ و بحث استفاده از ظرفیت‌های کمیسیون اصل ۹۰ مقابل این افراد بایستد.

مگر مجلس و کمیسیون اصل۹۰ نباید در مقابل کارشکنی‌ها بایستند؟ بنابراین انتظار داریم پیگیری‌های لازم در این خصوص انجام شود.

در ادامه علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: قانون باید اجرا شود که در این خصوص به سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش توصیه می‌کنم که در اجرای قانون جهت کمک به دولت تسریع کند که این قانون حق مسلمی برای معلمان عزیز است.

برای آخرین بار تذکر می‌دهم

از سوی دیگر نماینده مردم شهریار در مجلس شورای اسلامی به سازمان برنامه و بودجه هشدار داد که در صورت ادامه تعلل در اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان مجلس از تمام ابزارهای نظارتی خود برای اجرای این قانون استفاده کند.

حسین حق‌وردی در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی امروز مجلس اظهار داشت: قبلا تذکری دادم مبنی بر اینکه دولت در اجرای رتبه‌بندی معلمان کوتاهی داشته است؛ اما انگار گوش شنوایی در سازمان برنامه و بودجه برای اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان که مصوب مجلس است وجود ندارد. هم قانون رتبه‌بندی و هم لایحه بودجه سال جاری هر دو لایحه دولت بوده است، اما دولت در اجرای هر دو لایحه کوتاهی داشته است

حق‌وردی اضافه کرد: باتوجه به اینکه فرصت دولت برای تدوین آیین‌نامه اجرایی قانون رتبه‌بندی معلمان سپری شده است، همچنین باتوجه به اینکه آغاز اجرای قانون نیز از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ مصوب شده، عملاً با کارشکنی مسئولان سازمان برنامه و بودجه، مشخص نیست اجرای این قانون از چه زمانی آغاز شود؟

وی تصریح کرد: به مسئولان  سازمان برنامه و بودجه تذکر می‌دهم که مجلس اجازه نمی‌دهد قانون مصوب اجرا نشود و یا ناقص اجرایی شود، لذا برای آخرین بار تذکر می‌دهم که اگر سازمان برنامه و بودجه در اجرای قانون رتبه‌بندی بیش از این تعلل کند حتما مجلس از تمام ابزارهای نظارتی خود استفاده خواهد کرد.

باید عقب‌افتادگی‌ها جبران شود

در همین حال رییس سازمان برنامه و بودجه درباره آخرین وضعیت رتبه‌بندی معلمان گفت: به محض اینکه آموزش و پرورش حکم‌ها را براساس آیین‌نامه آماده کند، پرداخت‌ها بلافاصله انجام خواهد شد.

سیدمسعود میرکاظمی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت رتبه‌بندی معلمان، اظهار داشت: این امر براساس آنچه در قانون تصویب شده چنین است که به ارتقای کیفیت آموزش منجر شود.

یعنی باید به‌گونه‌ای باشد که افت کیفی آموزش و پرورش در سنوات قبل را ترمیم کند و انگیزه‌ای برای ارتقای کیفی در آموزش و پرورش باشد.

وی افزود: دوستان دارند روی این آیین‌نامه کار می‌کنند تا تکمیل شود و این اتفاق بیفتد تا در کنار اینکه کمک به معیشت معلمان می‌شود، در عین حال آن اهداف قانونگذار برای بحث آموزش در کشور هم محقق شود.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false