×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
پتانسیل دانشگاه شاهد بیش از رتبه‌های فعلی است

پتانسیل دانشگاه شاهد بیش از رتبه‌های فعلی است، به مناسبت هفته پژوهش و فناوری و به‌منظور آشنایی بیشتر با اهداف، برنامه‌ها و دستاوردهای پژوهشی و فناوری دانشگاه شاهد، با دکتر شهریار بیژنی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گفتگویی انجام شده که در زیر می‌خوانید:

به گزارش پایگاه خبری اکوپرشین: گفت و گو : حسین تقی پور: رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۱ را سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» نام‌گذاری فرمودند. این موضوع فرصت مناسبی برای تقویت حوزه پژوهش و فناوری در اختیار دانشگاه‌ها قرار داده است.

با توجه به اینکه پژوهش نقش مهم و بسیار تأثیرگذاری در توسعه کشور دارد و دانشگاه مبدأ تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرینی است، دانشگاه شاهد در این زمینه چه فعالیتی انجام داده، برنامه‌هایی در دست اجرا چیست و برای آینده چه برنامه‌ای دارد؟

سه اصل حاکم بر فعالیت‌های سال اخیر در معاونت پژوهش و فناوری، حفظ کرامت پژوهشگران و فناوران، تسهیل امور اداری و افزایش شفافیت بوده است . تدوین بودجه عملیاتی ۱۴۰۱ مبتنی بر استراتژی جدید پژوهشی دانشگاه، افزایش ۳ تا ۵ برابری پژوهانه اعضای هیئت‌علمی در سال ۱۴۰۱، اصلاح ساختار سازمانی معاونت پژوهش و فناوری متناسب با نیازهای جامعه، اصلاح و بازبینی دستورالعمل‌های اجرایی پروژه‌ها، بالاسری طرح‌های برون دانشگاهی، همایش‌ها، استاد ممتازی و … به‌منظور توسعه و تشویق بیشتر اعضای هیئت‌علمی، بازبینی و اصلاح فرایندهای اداری و مدیریتی امور پژوهشی دانشگاه و راه‌اندازی سامانه یکپارچه پژوهش که می‌تواند تحولی در کیفیت خدمات پژوهشی دانشگاه ایجاد کند. همچنین دانشگاه حدود ۱۳ میلیارد ریال در حمایت از نوآوری و تولید دانش‌بنیان نیمه‌صنعتی سرمایه‌گذاری کرده است.

هدف‌گذاری دانشگاه شاهد در حوزه پژوهش چیست و اولویت‌های این حوزه پژوهشی چه محورهایی است؟

هدف‌گذاری معاونت پژوهش و فناوری، حرکت در راستای سند چشم‌انداز ۵ ساله دانشگاه است. اهداف کلان ۵ ساله این حوزه عبارت است از: افزایش ظرفیت تولید علم نافع با ارتقای سطح و اثرگذاری پژوهش‌ها در رفع نیازهای جامعه، ارتقای بروندادهای (تولیدات) پژوهشی و مرجعیت در حوزه‌های منتخب علم و فناوری، توانمندسازی پژوهشی و فناورانه دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی، نقش‌آفرینی در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان کشور، افزایش و هدفمندسازی حمایت‌ها و ارتقای زیرساخت‌های پژوهشی.

سیاست‌گذاری دانشگاه برای اجرایی کردن این اهداف چیست؟

در حال حاضر در حال تدوین برنامه عملیاتی ناظر به اهداف کلان فوق هستیم. در این راستا و به‌منظور سیاست‌گذاری صحیح، سعی شده از تجربیات صاحب‌نظران دانشگاه استفاده حداکثری شود و کارگروه‌های متعددی مانند کارگروه فناوری، کارگروه ارتقا رتبه دانشگاه، کارگروه پژوهانه، کارگروه همایش‌ها راه‌اندازی شده است.

در یک نگاه کلی سطح علمی و پژوهشی دانشگاه شاهد را چگونه ارزیابی می‌کنید و برنامه‌های معاونت پژوهش و فناوری برای کسب رتبه‌های بالاتر پژوهشی و فناوری، ارتقاء سطح کیفی و کمّی تولیدات پژوهشی دانشگاه در سطح کشور چیست؟

پتانسیل دانشگاه شاهد بیش از رتبه‌های فعلی دانشگاه است و به‌منظور رسیدن به جایگاه مناسب با تأکید ریاست دانشگاه کارگروه ارتقا رتبه دانشگاه تشکیل‌شده است.

دستاوردهای دانشگاه شاهد در حوزه محصولات دانش‌محور چیست؟

دانشگاه با بیش از ۴۰ محصول دانش‌محور و دانش‌بنیان حاصل از فعالیت‌های اعضای هیئت‌علمی فناور و واحدهای مستقر در مرکز رشد ظرفیت بالایی برای تأثیرگذاری در جامعه و درآمدزایی دارد.

اخیراً بین دانشگاه شاهد و سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نزاجا تفاهم‌نامه‌ای در زمینه همکاری‌های علمی و فناوری شامل حمایت از طرح‌های پژوهشی، پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها، فرصت‌های مطالعاتی صنعتی، همایش‌های مشترک و … منعقد شده است. دراین‌باره توضیح بدهید و آیا این همکاری‌ها با مراکز و سازمان‌های دیگر هم ادامه خواهد داشت؟

متأسفانه در طول سال‌ها دانشگاه شاهد آن‌گونه که باید با سازمان‌ها و ارگان‌ها تعامل برقرار نکرده بود. مجموعه تعاملات دانشگاه با سازمان‌هایی مانند شرکت ملی حفاری، سازمان ملی بهره‌وری، سازمان تأمین اجتماعی، معاونت پژوهشی آموزش‌وپرورش، پارک‌های علم و فناوری مانند پردیس، مشهد و شهید بهشتی و… آغازشده است. تفاهم‌نامه با جهاد خودکفایی نزاجا نیز در همین راستا بوده و امیدواریم با پیگیری‌های معاونت و استقبال اعضای هیئت‌علمی این فعالیت‌ها به نتایج مطلوبی برسد.

با توجه به اهمیت و ضرورت ارتباط صنعت با دانشگاه معاونت پژوهشی چه برنامه‌هایی برای این موضوع در نظر گرفته و برای توسعه و گسترش آنچه اقدامی انجام خواهد داد؟

هدف اول در این زمینه شناساندن ظرفیت و پتانسیل بالای دانشگاه شاهد به سازمان‌ها و بالا بردن مشاهده‌پذیری دانشگاه شاهد با تعامل گسترده با سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی است. بدین منظور، طرح پژوهشی تدوین هویت بصری دانشگاه با محوریت هویت پژوهش و فناوری به همت دانشکده هنر دانشگاه شاهد در حال انجام است. سایر برنامه‌های عملیاتی برای ارتقا ارتباط با جامعه هم عبارت است از: ارتقاء و بازتولید محتوا و وب‌سایت‌های ذی‌ربط، شناخت پایان‌نامه‌های کاربردی در سطح دانشگاه، جمع‌آوری و انتشار اخبار فناوری در وب‌سایت دفتر، شرکت فعال در نمایشگاه‌ها و فن بازارهای مرتبط، حضور در برنامه‌های رادیو و تلویزیونی جهت ارائه آخرین پیشرفت‌های فناوری و دست‌آوردهای دانشگاه، ایجاد و به‌روز سازی بروشور جامع خدمات و محصولات دانشگاه و توسعه واحد بازاریابی و پروژه یابی معاونت پژوهش و فناوری.

آیا معاونت پژوهشی برای کارآفرینی دانشجویان و کارکنان برنامه‌ای در دست دارد؟

با حمایت ریاست دانشگاه و همراهی معاونت محترم دانشجویی، انشاء ا… به‌زودی مرکز نوآوری دانشگاه در محل قدیم مهدیه دانشگاه که به‌منظور ایجاد یک فضای مناسب برای فعالیت‌های استارت آپی و نوآورانه است، راه‌اندازی خواهد شد.

همان‌طور که اشاره شد در هفته پژوهش هستیم، برگزاری هفته پژوهش و فناوری چه تأثیری در تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و تبدیل علم به ثروت دارد؟

حضور فعال دانشگاه در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار در محل نمایشگاه‌ بین‌المللی فرصت‌های خوبی را برای معرفی برخی محصولات و خدمات قابل‌ارائه دانشگاه شاهد به جامعه فراهم آورد. عقد تفاهم‌نامه خرید تجهیزات آزمایشگاهی و استفاده از یارانه تجاری‌سازی فناوری ۵ میلیاردی وزارت عتف از دستاوردهای هفته پژوهش برای دانشگاه شاهد بوده است.

و در پایان به نظرتان دانشگاه موفق درزمینه پژوهش، چگونه دانشگاهی است؟

به نظر من، دانشگاهی که پژوهش را برای رفع نیازهای جامعه خود انجام می‌دهد و چرخه پژوهش، نوآوری، فناوری و تجاری‌سازی را عملیاتی کند، موفق است.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false