×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
آیا «شیمشک» و «بهزادپور» می توانند ریسک صنعت بیمه در ایران را از حبس خارج کنند؟

پس از تغییرات عمده در کابینه  رجب طیب اردوغان «مهمت شیمشک» به عنوان وزیر خزانه‌داری و دارایی جدید دولت تازه ترکیه معرفی شد.

به گزارش اکوپرشین به نقل از پایگاه خبری رازپول، «شیمشک» ارتباط نزدیکی با اردوغان دارد تا جایی که در زمانی که اردوغان نخست وزیر بود او را «پدر پول» نامید.

حالا دوباره «شیمشک» سکان اقتصاد ترکیه در دست گرفته است. نگرش اقتصادی او برای احیای اقتصاد ترکیه و مقابله با تورم گریبان گیر این کشور به شکلی است که بسیاری معتقدند او در ۱۸ ماه آینده نرخ بهره بانکی در این کشور را با حدود ۱۶ درصد افزایش به ۲۵ درصد خواهد رساند.

روند کاری او نشان می دهد که شیمشک تجربه و شناخت قوی در حوزه اقتصاد و خصوصا بانکداری دارد . بررسی ها بیانگر این واقعیت است که او نه تنها اقتصاد ترکیه را می شناسد بلکه اشراف نسبتا عمیقی از اقتصاد ایران دارد. «شیمشک» یک بار در آذر ماه سال ۱۳۸۷ به ایران سفر کرد و در گفت و گویی که با دست اندرکاران فعلی رازپول که در آن زمان در یک روزنامه اقتصادی فعالیت می کردند داشت، اقتصاد ایران را دارای پتانسیل های قوی دانست که برای ایجاد ارزش افزوده بالا نیاز به یک تفکر عمیق استراتژیک دارد.

در آن زمان  بحث حذف صفر از پول ملی در ایران به تبع حرکت ترکیه در این زمینه داغ بود.

در آن زمان  بحث حذف صفر از پول ملی در ایران به تبع حرکت ترکیه در این زمینه داغ بود.

از اواخر دههٔ ۱۳۸۰ به دلیل تورم بالا و پایین آمدن ارزش پولی ایران، زمزمه حذف صفر از پول ایران شنیده شده‌است.

بانک مرکزی ایران در این باره اعلام کرده‌است: تورم انباشته ۴ دهه اخیر اقتصاد کشور موجب کاهش قدرت خرید واحد پول کشور شده‌است. این واقعیت در کنار محدودیت‌هایی که برای چاپ اسکناس درشت وجود داشت منجر به گسترش قابل توجه حجم اسکناس در جریان شده که دارای  تبعات برای مردم و اقتصاد کشور است.

استفاده از ارقام بزرگ در مبادلات ساده روزمره، مشکلات مرتبط در زمینه‌های محاسباتی و حسابداری دفاتر،ناامنی در حمل مقادیر زیاد پول حتی برای مبادلات روزمره، معطل شدن در صف بانک‌ها و معضلات شمارش حجم بالای اسکناس و سکه، تغییر واحد پول کشور از ریال به تومان به دلیل بزرگ شدن ارقام پولی، اجبار در استفاده از ایران‌چک با توجه به مشکلات حقوقی ناظر بر آن، هزینه بالای چاپ و امحای اسکناس‌های درجریان با توجه به حجم انبوه اسکناس و بالا بودن استهلاک اسکناس به دلیل نگهداری آن در حجم زیاد را می توان از جمله تبعاتی دانست که بانک مرکزی را در آن زمان به فکر حذف صفر از واحد پولی انداخت.

یکی از مهم ترین مواردی که «شیمشک» در آن گفت و گو به آن اشاره کرد ضرورت توجه به زیرساخت های اقتصادی برای حذف صفر از واحد پولی است.

او معتقد بود از اصلی ترین دلایل توفیق ترکیه در پروژه حذف صفر از واحد پول ملی کاهش دخالت دولت در سیاست گذاری های پولی و بانکی بود.

«شیمشک» معتقد بود برداشت صفر از پول ملی بدون بازسازی پایه های اقتصاد عمل بیهوده ای است.

هرچند امروز دیگر سخنی از حذف صفر از پول ملی کمتر مورد توجه است اما ضرورت توجه به مدیریت و کاهش تورم مهم ترین برنامه اقتصادی دولت در نظر گرفته شده است.

از سوی دیگر یکی از مهم ترین برنامه های نظام پولی و مالی کشور برای جلوگیری از حبس منابع و افزایش ارزش افزوده امکان ورود به بازارهای خارجی خصوصا کشور ترکیه است.

این مهم از یک سو و نگرش های مجید بهزادپور رئیس کل بیمه مرکزی برای تعیین ضرورت همسان سازی استانداردهای مالی و عملیاتی در حوزه بیمه با کشورهای همسایه و توسعه یافته تر از سوی دیگر این ضرورت را ایجاب می کند که با توجه به اینکه وزیر کنونی خزانه‌داری و دارایی ترکیه از اشراف مطلوبی به اقتصاد ایران و همچنین به ساختارهای پولی و مالی برخوردار است، ایجاد ارتباط عملیاتی و دو سویه به منظور برقراری کریدور ارتباطی میان صنعت بیمه در ایران و بخش های مختلف اقتصادی در کشور ترکیه یک ضرورت به نظر می رسد، چرا که در سایه توسعه این کریدور هم صنعت بیمه در ایران می تواند به توسعه عملیاتی و یکسان سازی استانداردهای مالی دست پیدا کند و هم زمینه سازی برای ورود سرمایه گذاری ترک ها به ایران در صنعت بیمه با هدف توسعه نظام سرمایه گذاری های خطرپذیر و نوآور و پوشش ریسک های آن فراهم میشود.

در سایه تحقق چنین آرمانی صنعت بیمه دو هدف مهم نوآوری و استانداردسازی را همزمان و هم سو پیش خواهد گرفت.

هدفی که بهزادپور همواره بر آن تاکید داشته و نسبت به آن گام برداشته است. با آمدن او به صنعت بیمه نوآوری یکی به یکی از مهم ترین شاخص های کلیدی عملکرد در صنعت بیمه تبدیل شده است. حالا او اگر بتواند در سایه حرکت های داخلی صنعت بیمه ایران را به بازار کشور های همسایه پیوند زند قدم موثر دیگری در حوزه نوآوری برداشته است.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false