×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
هزینه‌های ناتنظیمی بازار از تشکیل وزارت بازرگانی بیشتر است

هزینه‌های ناتنظیمی بازار از تشکیل وزارت بازرگانی بیشتر است؛ عضو هیأت رییسه اتاق مشترک بازرگانی و صنایع ایران و چین بر این باور است که هزینه عدم تنظیم بازار کشور از هزینه تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل وزارت بازرگانی بیشتر است.

به گزارش اکوپرشین، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی ۲۵ تیرماه امسال با کلیات لایحه تشکیل وزارتخانه بازرگانی و تفکیک آن از وزارت صمت موافقت کردند اگرچه این لایحه هنوز هم در بین ساکنان بهارستان و کارشناسان اقتصادی، مخالفانی دارد.

سعید اشتیاقی در گفت‌وگو با «اقتصادمند» ضمن موافقت با تشکیل وزارت بازرگانی با تأکید بر اینکه در حال حاضر هیچ یک از بازارهای کشور، متولی واحد و پاسخگو ندارد، اظهار داشت که با تشکیل وزارت بازرگانی، ابتدا حوزه تجارت و بازرگانی کشور متولی واحد و رسمی پیدا می‌کند و در ادامه، تنظیم بازار از این به هم ریختگی و کلاف سردرگم خارج می‌شود.

عضو هیأت رییسه اتاق مشترک بازرگانی و صنایع ایران و چین در ادامه افزود که علاوه‌بر حوزه تجارت و بازرگانی، بازار خودرو، صنعت و دیگر بازارهایی که هم‌اکنون از بی‌مدیریتی رنج می‌برند به‌تدریج متولی واحد پیدا می‌کنند و کارها بهتر انجام شده و مدیران هر بخش موظف به پاسخگویی خواهند بود.

اشتیاقی در پاسخ به این پرسش اقتصادمند که مرکز پژوهش‌های مجلس هزینه‌های ناشی از تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی را بالغ‌بر ۵ هزار میلیارد تومان برآورده کرده است، خاطرنشان کرد که در حال حاضر عدم تنظیم مناسب بازار، قیمتگذاری دستوری ناشی از به هم ریختگی و نبود هماهنگی میان دولت و بخش خصوصی، چندپارگی وظایف و نبود متولی واحد و پاسخگو برای هر بخش بازار سبب شده تا هزینه‌های این نامدیریتی و تکه تکه کردن بازار، بیش از هزینه‌های تفکیک و تشکیل وزارت بازرگانی باشد.

نایب رییس اتحادیه صنف فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران با بیان اینکه تا یک دوره قبل با تشکیل وزارت بازرگانی مخالف بودم اما آنچه در این چند سال در حوزه صنعت، معدن و تجارت اتفاق افتاده، ثابت کرده است که به‌رغم حضور ۸ وزیر صمت از سال ۱۳۹۶ تاکنون در وزارت صمت که همگی مدیران توانمندی بودند اما به‌دلیل سنگین بودن بدنه وزارتخانه و تعدد تکالیف و وظایف، توان مدیریت آن را نداشته و نتوانسته‌اند این وزارتخانه عریض و طویل را مدیریت کنند.

الحاق گمرک به وزارت بازرگانی جدید

عضو هیأت رییسه اتاق مشترک بازرگانی و صنایع ایران و چین یادآور شد که وزارت صمت حدود ۴۰ درصد اقتصاد کشور را در دست دارد اما نمی‌تواند آن را مدیریت کند و به‌طور قطع با تفکیک آن، مدیریت بهتری صورت خواهد گرفت.

اشتیاقی با اشاره به سخنان رهبری درباره ادغام وزارت صنایع و معادن با وزارت بازرگانی که فرموده بودند هنوز هم ابعاد این ادغام برای من روشن نیست، اضافه کرد: این وزارتخانه که نتیجه ادغام وزارتخانه‌های معادن و فلزات، صنایع سنگین، صنایع و معادن و بازرگانی است، اگرچه ادغام مشابه آن در کشورهای پیشرفته نتیجه‌بخش بوده و ما هم به‌تبع آنها چنین ادغامی را انجام دادیم اما تجربه ۱۲ ساله نشان داد که نتوانستیم چنین مجموعه‌ای را مدیریت کنیم و عدم‌النفع این ادغام هر روز هزینه‌هایی را برای کشور می‌تراشد که بخش زیادی از آن را مردم به‌عنوان مصرف‌کننده و بخش دیگری از جامعه به‌عنوان تولیدکننده می‌پردازند.

نایب رییس اتحادیه صنف فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران با تصریح اینکه تمرکز تصمیم‌گیری و مدیریت، حداقل دستاورد تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی خواهد بود، تأکید کرد که الحاق گمرک به وزارت بازرگانی جدید به‌طور قطع کمک خواهد کرد تا به هم ریختگی بازار و حوزه تجارت خارجی و داخلی که متولی آن وزارت بازرگانی خواهد بود، کمتر شده و بازار به تنظیم برسد چراکه اکنون تنظیمی وجود ندارد.

گفتنی است به اظهار رئیس امور ساختارهای سازمانی سازمان امور اداری و استخدامی کشور، شش سازمان و شرکت ازجمله سازمان توسعه تجارت، شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و صندوق ضمانت صادرات ایران به وزارت بازرگانی جدید منتقل می‌شوند.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false