×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
ایجاد اولین شهرک صنعتی خرما در استان بوشهر با مشارکت صندوق مشترک استان ها

  ایران با حدود  ۲۶۰ هزار هکتار کشت زیر نخل و ۱۰۰ گونه مختلف نخل دومین قطب تولید کننده خرمای جهان پس از مصر است.  با وجود این ظرفیت بی نظیر به دلیل نبود صنایع بسته بندی   و خام فروشی از رقابت با تولید کنندگان خرما در سایر کشورها بازمانده است. این درحالی است که با راه اندازی صنایع تبدیلی و فرآوری و درکنار آن بسته بندی  مناسب می توان چالش موجود را به فرصتی طلایی تبدیل کرد. دکتر احمد فرهمندپور، رییس ستاد اجرایی فرمان امام در استان بوشهر با حضور در  غرفه صندوق مشترک استان ها در نمایشگاه روستا آباد  از عزم ستاد اجرایی فرمان امام در بوشهر برای راه اندازی شهرک صنعتی خرما در این استان خبر داد و گفت:  با ایجاد این شهرک صنعتی،   راهیابی به بازارهای جهانی و بستر جذب مشتری های بین  المللی فراهم می شود تا ایران بتواند به جایگاه  مناسب خود دست یابد. این شهرک قرار است با مشارکت بنیاد برکت و صندوق مشترک استان ها سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور ایجاد شود.

به گزارش اکوپرشین: روابط عمومی صندوق مشترک استان  ها سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، رییس ستاد اجرایی فرمان امام (ره)  در استان بوشهر  گفت: این شهرک در عرصه ای به وسعت ۳۰ هکتار با مشارکت بنیاد برکت و صندوق مشترک استان ها راه اندازی می شود.

دکتر احمد فرهمندپور با تشکر از  مجموعه صندوق مشترک استان ها بخصوص از آقای دکتر ولی الله  آقایار زاده، مشاور ویژه اقتصادی صندوق مشترک استان ها گفت:  ظرفیت کشاورز و کشاورزی در کشور  یکی از موضوعات مهمی است که صندوق به آن می پردازد. در استان بوشهر عمده کشت، کشت نخیلات و خرما است که   بدون هیچگونه برنامه ای و به صورت خام صادر می شود . در کشور هم به همین شیوه توزیع می گردد. درخواستی که ما داشتیم و قرار شد انشالله صندوق ورود کند ایجاد و راه اندازی   پالایشگاه خرما در استان بوشهر است.   ستاد اجرایی فرمان امام  و  بنیاد برکت هم  آمادگی دارند که در این خصوص تفاهم نامه ای با صندوق منعقد کنند تا صندوق   به صورت کنسرسیو م ورود کند.

شهرک صنعتی خرما در عرصه ای به وسعت ۳۰ هکتار ایجاد می شود

  فرهمندپور در باره چگونگی ورود صندوق مشترک به فرایند راه اندازی شهرک صنعتی خرما در بوشهر گفت: مکان و زیرساخت های شهرک صنعتی خرما  توسط دولت فراهم  شده و ضمن جانمایی ، عرصه ای به وسعت ۳۰ هکتار زمین برای ایجاد شهرک اختصاص یافته است.    صندوق مشترک استان ها هم باید  با شناسایی و ارزیابی و طرح جامعی کامل ورود بکند تا با کمک صندوق، پس از راه اندازی شهرک صنعتی خرما، انشاالله  از  صادرات تولیدات نخیلات استان بوشهر به صورت خام جلوگیری   و    شیوه صنعتی جایگزین فرایند سنتی در بهره برداری از خرما شود.      

 رییس ستاد اجرای فرمان امام در بوشهر با تاکید بر ضرورت صنعتی شدن فرایند تولید و عرضه خرما  افزود: در حال حاضر،  در سایر کشورها تولید کننده خرما، از برگ درخت خرما برای تزئینات  و از هسته خرما به عنوان پودر قهوه استفاده می شود. این نمونه ای از استفاده بهینه از محصول خرماست که درآمدزایی قابل توجهی دارد، شیوه ای که در کشور ما هنوز در چرخه تولید خرما جایی ندارد  و در نتیجه خرمای کشور ما به صورت خام صادر می شود در  حالی که در کشورهای دیگر انواع خرما در بسته بندی های خاص همراه با محصولات جانبی متنوع خرما عرضه می شود .

وی ضمن انتقاد از  خام فروشی خرما گفت: تنها خرمایی که  به صورت  خام صادر می شود خرمای کشور ماست در حالی که  صنعت خرما در کشورهای دیگر یک صنعت پیشرفته است و از خام فروشی خرما جلوگیری می شود.

فرهمندپور در باره سهم کشت خرما در بوشهر گفت:  بخش عمده مردم استان بوشهر در زمینه کشت نخیلات مشغول فعالیت هستند برای نمونه ،شغل ۹۲ درصد مردم  شهرستان دشتستان کشت نخیلات است اما همان طور که اشاره شد باوجود این حجم  اشتغال، خرما    به روش کاملا   سنتی برداشت می شود ، امیدواریم با ایجاد شهرک صنعتی خرما و با مشارکت صندوق مشترک استان ها  و جایگزین شدن روش های صنعتی شاهد تحول در حوزه خرما باشیم که پیامد آن ارزآوری بیشتر   به کشور و ارتقای معیشت کشاورزانی باشیم که در عرصه کشت نخیلات و تولید خرما مشغول فعالیت هستند.

 عرضه محصولات خرما با استانداردهای روزجهان و قابل رقابت با کشورهای تولید کننده خرما

ولی الله آقایارزاده ،مشاور ویژه اقتصادی صندوق مشترک استان‌ها سازمان نظام  مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور هم   در این باره گفت:   شهرک صنعتی   با محوریت پالایشگاه خرما در استان بوشهر، اولین شهرک صنعتی خرما در کشور است که با این رویکرد در حال آمایش و  طراحی است .

آقایارزاده افزود:  متولی این شهرک، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) استان بوشهر است  که در نهایت منتج به ساخت نمایشگاه دائمی با حضور و غرفه داری شرکت‌ها و تعاونی‌های داخلی و خارجی  کشاورزی مرتبط با خرما می شود. به گفته وی، با راه اندازی این شهرک  محصولات متنوع خرما  با بسته بندی های جدید  مطابق با استانداردهای روز  عرضه خواهد شد به گونه ای که قابلیت رقابت با شرکت های عرضه کننده محصولات خرما  در کشورهای حوزه خلیج فارس را داشته باشد .

مهندس ودود حیدری مقدم، مدیرعامل صندوق مشترک استان ها سازمان نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی کشور درباره   نقش صندوق در شهرک صنعتی خرما در بوشهر گفت:  صندوق مشترک استان ها  با توجه به ظرفیت ها و توانمندی هایی که دارد می تو اند بستر مناسب برای پیشبرد اهداف فعالان کسب و کارهای بخش کشاورزی را فراهم کند.  از جمله  صندوق   می تواند با استفاده از ظرفیت های مراکز خدمات کشاورزی غیر دولتی، مجری  و   تکمیل کننده حلقه های  زنجیره ارزش در بخش تولید خرما  باشد.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false