×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
گردشگری دریایی با ایجاد خطوط مسافربری جدید

صنعت گردشگری به‌عنوان مهم‌ترین صنعت جهان در دهه‌های اخیر رشد سریعی در توسعه اقتصادی جهان داشته که یکی از مهم‌ترین آثار این رشد، موضوع اشتغال‌زایی است که در توسعه و گسترش فرصت‌های شغلی برای اقشار مختلف جامعه مؤثر بوده است. حضور گردشگران در هر کشور می‌تواند برای تعداد زیادی از مردم ایجاد شغل کند.

به گزارش اکوپرشین به نقل از بندر و دریا: یکی از انواع گردشگری که این روزها طرفداران زیادی در تمام نقاط دنیا برای خود دارد گردشگری دریایی است.

ایران با دارا بودن چند هزار کیلومتر طول نوار ساحلی در ۷ استان، یک کشور دریایی محسوب می‌شود. برای استفاده از صنعت گردشگری دریایی، فراهم کردن زیرساخت‌ها و امکانات مانند ساخت شناورها و قایق‌های تفریحی، ساخت اسکله‌های تفریحی، پارک‌های دریایی و زیردریایی‌های تفریحی باید در اولویت قرار بگیرد که البته به نظر می‌رسد توسعه گردشگری دریایی برای دولت در اولویت برنامه‌ها قرار دارد.

 در این راستا گفت‌وگویی به شرح زیر با مجید علی‌نازی معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده است؛

محدودیت‌های ثبت قایق‌های بدون هویت

اهم اقداماتی که در دولت سیزدهم در خصوص ثبت شناورهای بی‌هویت صورت گرفته است، چیست؟

پس از ابلاغ ممنوعیت ثبت قایق با موتور ۲ زمانه در سال ۱۳۹۱، این قایق‌ها به‌صورت فاقد هویت در بنادر تردد می‌کردند، در سال ۱۳۹۸ با ایجاد یک فرصت ۳ ساله برای ثبت قایق‌های فاقد هویت توسط هیئت وزیران، سازمان بنادر و دریانوردی پس از اعلان فراخوان عمومی، نسبت به ثبت ۱۰۰۰ فروند قایق اقدام کرد.

در سال ۱۴۰۲ از آنجا که حدود ۷۰۰۰ مجوز صید از طریق درگاه ملی مجوز کسب‌وکار برای قایق‌های فاقد هویت صادر شده، طی سه ماه حدود ۵۰۰۰ پرونده قایق صیادی تشکیل و بیش از ۳۰۰۰ فروند از آن‌ها مورد بازرسی قرار گرفته است.

اگرچه سازمان بنادر و دریانوردی مطابق دستورالعمل ساماندهی و انضباط بخشی به ترددهای دریایی ابلاغ شده از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مکلف به ثبت قایق‌های بدون هویت است اما محدودیت استفاده از موتور ۲ زمانه مانع اصلی ثبت آن‌هاست.

. در راستای رفع محدودیت‌های ثبتی موضوع ثبت قایق‌های دو زمانه از طریق کمیسیون فرعی و اصلی زیربنایی، صنعت و محیط‌زیست در حال پیگیری است که در صورت رفع محدودیت مذکور ثبت قایق‌ها انجام خواهد شد.

در نیمه نخست امسال چه برنامه و اهدافی در بخش دریایی کشور محقق شده است؟

خوشبختانه در ۶ ماهه نخست امسال با تلاش همکاران در ستاد و بنادر موفقیت‌های عدیده‌ای داشته‌ایم که می‌توان به افزایش ظرفیت تربیت دریانوردان با ورود دانشگاه گیلان به جمع دانشگاه‌های فعال این حوزه، اعطای مجوز فعالیت آموزشی به دانشکده فنی و حرفه‌ای محمودآباد برای اولین بار اشاره کرد.

همچنین در راستای پروژه افزایش کیفی و کمی تربیت دریانوردان مذاکرات متعددی با دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه آزاد آبادان و دانشگاه امیرکبیر شعبه ماهشهر و بندرعباس در جریان است. مجموع اقدامات صورت گرفته منجر به افزایش ۳۰ درصدی فراگیران دریانوردی شده است که ۱۰ درصد بیشتر از اهداف تعیین شده است.

طی نیمه نخست امسال در خصوص ۱۰۱ پیام اضطرار دریافتی، عملیات امدادی به عمل آمده است. در این عملیات ۵۳۲ نفر دریانوردان ایرانی و خارجی نجات داده شدند و ۱۴۴ مورد خدمات پزشکی نیز ارائه شده است. از سوی دیگر در نیمه نخست امسال ۱۴ فروند ناوگان تحت پرچم ایران در دریای خزر طی سال جاری افزایش یافته است.

ضمن این‌که مدت یاد شده حدوداً ۲ ساله استقرار دولت سیزدهم شاهد افزایش ۸۰۰ هزار تن GT (ظرفیت ناخالص) کشتی‌های ناوگان کشور بوده‌ایم.

چه اقداماتی برای توسعه گردشگری دریایی مانند ایجاد خطوط مسافری جدید صورت گرفته است؟

خطوط مسافری جدید ازجمله بوشهر-قطر، بندرعباس-خصب، چابهار مسقط شناسایی شده‌اند. تلاش‌ها برای بهره‌گیری از بخش خصوصی به‌منظور سرمایه‌گذاری و فعالیت شناورهای مسافری استاندارد در دستور کار قرار گرفته است.

عدم تخصیص سوخت یارانه‌ای و بهره‌وری پایین و صرفه اقتصادی نداشتن فعالیت‌های مسافری دریایی از جمله دغدغه‌های راه‌اندازی خطوط مسافری جدید است که لازم است بسته‌های حمایتی از سوی دولت برای این موارد تدوین شود. باید یادآور شوم اعطای تسهیلات از محل وجوه اداره شده به‌منظور ساخت و تعمیر شناورهای مسافری به‌صورت ۱۰۰ درصد یارانه‌ای همچنان در دستور کار سازمان است.

در سال ۱۴۰۲، ۲۴ فروند شناور مسافربری برای انجام تعمیرات و ایمن‌سازی آن‌ها مورد حمایت وجوه اداره شده قرار گرفته است و سعی بر آن است تا از طریق فعال کردن کارگاه‌ها و کارخانجات کشتی‌سازی داخلی، ساخت شناور مسافربری مورد نیاز کشور با حمایت وجوه اداره شده رونق گرفته و توسعه یابد. در همین زمینه تاکنون جلساتی با مدیران و کارشناسان حوزه کشتی‌سازی برگزار شده است.

پی دی اف شماره ۳۱۰ و ۳۱۱ نشریه بندر و دریا شهریور سال ۱۴۰۲ رو مشاهده نمایید.bandar-va-darya-310-311پی دی اف شماره جدید نشریه بندر و دریا

گالری صفحات دوره جدید، شماره ۳۱۰-۳۱۱ شهریور و مهرماه ۱۴۰۲

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false