×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
عدم ثبت سفارش چای باعث کمبود و افزایش قیمت آن شده است/ ۱۳۵-۱۳۰ هزار تن مصرف داخلی چای

مدیرعامل انجمن تخصصی چای، دمنوش و فرآورده‌های گیاهی ایران گفت: این انجمن سال ۱۴۰۱ زیرمجموعه سازمان مرکزی تعاونی روستایی به ثبت رسیده و در حوزه چای، دمنوش و فرآورده‌های گیاهی فعالیت دارد؛ انجمن فوق از ابتدای سال ۱۴۰۲ فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است و ۱۳۶ عضو حقوقی و نزدیک ۱۲ عضو حقیقی دارد که اعضای حقوقی شامل شرکت‌های معتبر و به نامی هستند که در این صنعت فعالیت می‌کنند.

به گزارش اکوپرشین به نقل از ایلنا، احمدرضا بخشی در مورد موانع و چالش‌های پیش روی این انجمن و شرکت‌های وابسته به آن، توضیح داد: چالش‌هایی که ما با آنها مواجه هستیم، در مباحثی مانند: واردات، صادرات، نهاده‌ها، مشکلات و موانعی که با سازمان ملی استاندارد و همچنین سازمان غذا  و دارو برای تولید ایجاد می‌کند و برخی موانع نیز از طرف وزارت جهاد کشاورزی ایجاد می‌شود.

ثبت سفارش چای انجام نمی‌شود

وی گفت: مشکلی که در حال حاضر با آن مواجهیم این است که حدود ۸ الی ۹ ماه است که هیچ ثبت سفارشی برای چای انجام نمی‌شود و اگر سفارشی باشد به دلایلی این ثبت سفارش‌ها به تاخیر می افتد. در حال حاضر موجودی چای کشور بسیار اندک و جوابگوی نیاز داخلی تا پایان سال نیست که همین موضوع طی ۲ ماه گذشته باعث افزایش ۲ تا ۲٫۵ برابری قیمت چای شده است که دلیل عمده آن کاهش تولید و نبود ثبت سفارش بوده است.

وی گفت: این مساله باعث می شود که مشتری های خارجی طرف معامله را هم از دست بدهیم چون آنها منتظر ما نمی‌مانند و طبعا به دنبال بازارهای جدید و مشتری های دست به نقد هستند و شرکت‌های ایرانی برای همکاری مجدد، بار مالی بیشتری متحمل خواهند شد که این موضوع به صلاح کشور و این صنعت نیست و البته زیان آن متوجه سفره مردم خواهد شد و این کالا را باید به اجبار به قیمت چند برابر خریداری کنند.

خرید چای داخلی در مقابل واردات

بخشی عنوان کرد: متاسفانه تا کنون راه حلی برای رفع این مشکل پیدا نشده است؛ البته وزیر جهاد کشاورزی پیشنهاد خرید چای داخلی در مقابل واردات را داده است و ما نیز اخیرا شیوه نامه‌ای را تدوین و به وزارت جهادکشاورزی و سازمان چای دادیم تا در آینده مشکلات رفع شوند و مردم بتوانند کالای مرغوب‌تر و با قیمت ارزان‌تر را خریداری کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که چای تولید داخل تا چه اندازه جوابگوی نیاز داخلی است و به چه میزان نیازمند واردات هستیم، پاسخ داد: ما در بسیاری از محصولات در کشور نیازمند واردات و در مورد برخی نیز صادرکننده هستیم که با توجه به سطح زیر کشت، تولید داخلی و سرانه مصرف، می‌توان فهمید که چقدر کمبود یا مازاد تولید داریم که همگی نیازمند برنامه‌ریزی و بررسی دقیق است.

۱۳۰-۱۳۵ هزار تن مصرف چای در کشور

مدیرعامل انجمن تخصصی چای، دمنوش و فرآورده‌های گیاهی ایران گفت: این انجمن کارگروه های مختلفی دارد مانند کارگروه آموزش و پژوهش، بهداشت، استاندارد و گمرک دارد و در کارگروه آموزش و پژوهش، با همکاری برخی موسسات و دانشگاه های معتبر کشور، آماری از میزان مصرف چای در کشور و نقاط کم مصرف و پرمصرف چای در استان‌های مختلف تهیه کرده ایم که با اصول علمی آماری به‌روز در دنیا این پژوهش انجام گرفته و می‌تواند مسیر روشنی را پیش روی فعالیت‌های آینده ما ترسیم کند.

بخشی گفت: طبق این پژوهش مصرف سالانه چای در کشور حدود ۱۳۰ تا ۱۳۵ هزار تن است که این عدد با در نظر گرفتن مهاجرین ساکن کشور و همچنین با در نظر گرفتن بازارچه‌های مرزی که شهروندان کشورهای همسایه از آن خرید می کنند، لحاظ شده است.

خواسته‌های غیرمنطقی سازمان ملی استاندارد

وی با اشاره به برخی موانع ایجاد شده برای این صنف، گفت: سازمان ملی استاندارد به بررسی کیفی محصولات تولیدی می‌پردازد و سازمان غذا و دارو به سلامت محصولات غذایی و دارویی، اما تداخل کار و وظیفه باعث بروز مشکل در کار ما و تولید می‌شود.

بخشی همچنین گفت: مثلا زمانی که سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد می‌گوید به رنگ و اندازه لوگوی شرکت‌ها یا لوگوی خودشان بر روی محصول ایراد می‌گیرند، طبیعی است که مشکل و تاخیر در تولید ایجاد می‌کند و هزینه‌هایی را بر تولیدکننده تحمیل می‌کند.

وی با بیان اینکه نوع بسته‌بندی در فروش محصول بسیار موثر است، گفت اما این گونه رفتارها باعث می‌شود که ما نتوانیم روی بسته‌بندی محصول و طراحی آن قدرت مانور داشته باشیم.

مالکیت معنوی طراحی بسته‌بندی شرکت‌ها نادیده گرفته می‌شود

بخشی با بیان اینکه هیچ محصول خارجی وجود ندارد که این همه علائم سازمان‌های مختلف روی آن طراحی شده باشد، گفت: در کشورهایی که در صنایع دارای سابقه هستند، بسته‌بندی و تنوع آن اصولی دارد که با روانشناسی و جذب مشتری سر و کار دارد اما متاسفانه با برخی خواسته‌های سازمان‌هایی مثل سازمان ملی استاندارد، بحث مالکیت معنوی محصولات از بین رفته؛ چراکه بسته‌بندی محصول یک شرکت، مالکیت معنوی آن شرکت محسوب می‌شود که با توجه به شناخت بازار هدف، اقدام به طراحی بسته‌بندی و مطالب روی آن می‌کند.

الصاق QRکد

وی همچنین گفت: ما پیشنهاد می‌کنیم که QRکدهایی بر روی محصولات نصب شود تا اطلاعات سازمان‌های مختلف بر اساس آن قابل رهگیری باشد و دیگر نیازی به نصب لوگوی همه آنها بر روی بسته‌بندی‌ها نباشد.

بخشی گفت: امیدواریم که مسوولان با یک دید کلان و ملی به صنعت و تولید نگاه کنند تا چرخه اقتصادی و تولیدی بتواند در یک بستر منطقی با کار خود ادامه دهد.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false