×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
تشکیل کمیته‌ویژه توسعه ‌دریامحور با محوریت وزارت راه و سازمان بنادر و دریانوردی

تشکیل کمیته‌ویژه توسعه ‌دریامحور با محوریت وزارت راه و سازمان بنادر و دریانوردی، دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران با تاکید بر اینکه برای تحقق سیاست‌های توسعه دریامحور باید کمیته‌ای ویژه حول محور وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی تشکیل شود، گفت: برنامه‌ها و فعالیت‌ها در این خصوص باید یکپارچه باشد و هیچ ارگانی ساز خودش را نزند.

به گزارش اکوپرشین: یحیی ضیایی مهرجردی در گفت‌وگو با سازمان بنادر و دریانوردی، درباره ابلاغ سیاست‌های کلی ۹ گانه توسعه دریامحور و الزامات تحقق این سیاست‌ها، اظهار داشت: سیاست‌های کلی توسعه دریامحور بالاترین سند ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است و بر اساس این سند، جهت‌گیری‌ها مشخص شده و باید در مسیر رهنمودهای رهبر انقلاب گام برداشت.

وی ادامه داد: باید کمیته ویژه تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریامحور به محوریت وزارت راه و شهرسازی تشکیل شود و در بخش دریایی و بندری نیز سازمان بنادر و دریانوردی، متولی باشد.

وزارت راه و شهرسازی سریعا فعالیت‌ها را پیش ببرد

دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران با اشاره به اینکه ۹ بند ابلاغی، بخش‌های مختلفی را در بر می‌گیرد و به تمامی مسائل جهت تحقق توسعه دریامحور اشاره دارد، عنوان کرد: وزارت راه و شهرسازی باید در سریع‌ترین زمان ممکن کمیته ویژه تحقق توسعه دریامحور را تشکیل دهد و فعالیت‌ها را آغاز کند.

نباید جزیره‌ای اقدام کرد

ضیایی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی باید به عنوان محور فعالیت‌ها، ماموریت‌های محول شده را پیگیری کند و پیش ببرد، گفت: باید برنامه‌ریزی مدون و منجسمی از سوی این وزارتخانه صورت گیرد و شاهد یکپارچگی فعالیت‌ها از سوی دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف باشیم؛ نباید هر بخشی به صورت جزیره‌ای و مستقل اقدام کند و خود را محور فعالیت‌ها بداند، بنابراین وزارت راه و شهرسازی باید به عنوان پیشانی فعالیت‌ها و اقدامات تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریامحور شناخته شود.

محوریت وزارت راه با حکم رییس جمهور

وی افزود: باید برای وزیر راه و شهرسازی به عنوان محور از سوی رییس جمهور حکمی صادر شود و اینگونه هیچ دستگاه یا وزارتخانه‌ای ساز خودش را کوک نکند و تمامی فعالیت‌ها و اقدامات یکپارچه، همگام و همسو باشد.

دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران با تاکید بر اینکه ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری، برجستگی خاص و ویژه‌ای به مقوله دریا در کشور خواهد بخشید، بیان کرد: علاوه بر سند ابلاغی مذکور، برنامه هفتم توسعه ظرفیت ویژه‌ای برای بهره‌مندی از پتانسیل‌های دریایی کشور به شمار می‌رود؛ طی سالیان گذشته و در برنامه‌های قبلی توسعه، سایه‌ای از توجه به توسعه دریامحور وجود داشت اما خوشبختانه در برنامه هفتم توسعه، مقوله توسعه دریامحور به صورت ویژه دیده شده است.

دریا در برنامه هفتم توسعه پررنگ‌تر دیده شود

ضیایی با بیان اینکه وزارت راه‌ و شهرسازی می‌تواند شرایطی را رقم بزند که توسعه دریامحور در برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه پررنگ‌تر دیده شود، اظهار داشت: برنامه هفتم توسعه و سیاست‌های کلی توسعه دریامحور می‌توانند به عنوان یک فرصت ویژه برای استفاده حداکثری از ظرفیت دریا، بندر، سواحل و…مدنظر قرار گیرند و باید به بهترین شکل از این ظرفیت استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه توجه به ظرفیت‌های بخش خصوصی به منظور توسعه دریامحور امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است، گفت: بخش خصوصی از ظرفیت‌ بسیار خوبی در حوزه منابع،‌ نیروی انسانی و تجهیزات برخوردار است و قطعا می‌تواند کمک شایانی به پیش‌برد برنامه‌ها داشته باشد، بنابراین دولت باید نقش برنامه‌ریز را ایفا کند و اجرا را به بخش خصوصی محول کند.

دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران با تاکید بر اینکه یکی از شاخص‌های توسعه دریامحور، توسعه شهرهای ساحلی است، اظهار داشت: متاسفانه درحالی که توسعه اقتصاد دریامحور مسئله ای اجتناب ناپذیر است اما طی سالیان گذشته به وعده‌های عنوان شده آن گونه که باید و شاید عمل نشد و علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری فعالیت‌ها جزیره‌ای بوده است که با ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور باید این رویه در کم‌ترین زمان ممکن تغییر کند.

آینده اقتصاد ایران به دریا گره خورده است

 ضیایی ادامه داد: باید آمایش سواحل کشور به طور جدی مدنظر قرار گیرد چرا که در تمامی کشورهای توسعه یافته دنیا، شهرهای اقتصادی در کنار دریا ایجاد شده‌اند اما متاسفانه شهرهای اقتصادی در ایران در مرکز کشور قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه آینده اقتصادی کشور به آشنایی و آشتی مردم با اقتصاد دریا گره خورده است، خاطر نشان کرد: متاسفانه مردم ما آن گونه که باید با دریا و اشتغال دریا آشنا نیستند و همین مسئله موجب شده است تا نتوانیم به خوبی در حوزه اقتصاد دریامحور عمل کنیم؛ این مسئله نیازمند توجه جدی دولت و حاکمیت و فرهنگ‌سازی عمومی است و باید تمامی تلاش خود را به کار گیریم تا شرایط را نسبت به گذشته تغییر دهیم.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false