×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
موافقت وزارت صمت با واردات خودروهای نو به مناطق آزاد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ضمن معرفی ۱۰۰۰ پروژه سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد به ارزش ۲۰ میلیارد یورو، گفت: به‌دنبال واردات خودروهای نو به مناطق آزاد هستیم و وزارت صمت نیز موافقت کرده است. دولت سال گذشته واردات خودروهای هیبریدی و برقی به مناطق آزاد را مصوب کرد، درحالی که توقع داشتیم خودروهای عادی هم وارد شوند که در این زمینه به‌دنبال اخذ موافقت دولت و وزارت صمت هستیم.

به گزارش اکوپرشین به نقل از ایسنا، حجت عبدالملکی در حاشیه آیین تجلیل از سرمایه‌گذاران و صادرکنندگان برتر مناطق آزاد و رونمایی از هزار بسته سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در دومین نمایشگاه تخصصی اوراسیا، در جمع خبرنگاران درباره موضوع واردات خودرو گفت: موضوع واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد به سرزمین اصلی، واردات خودروهای کارکرده از خارج از کشور به مناطق آزاد و دیگری واردات خودروهای نو از خارج از کشور به مناطق آزاد را داریم که با همه آنها موافقیم.

در زمینه واردات خودروهای مناطق آزاد به سرزمین اصلی، دولت اقدامات لازم را انجام داده ‌و در مرحله آیین‌نامه‌سازی و اجرای برنامه‌ها هستیم. برای واردات خودروهای کارکرده هم مصوبه گرفتیم.

وی ادامه داد: مساله مهم‌ اکنون واردات خودروهای نو به مناطق آزاد است. آنچه دولت سال گذشته مصوب کرد، مشکل ما را حل نکرد.

ما به دنبال واردات خودروهای نو به مناطق آزاد هستیم، اما سال گذشته برای مناطق آزاد مصوب شد که صرفا خودروهای هیبریدی و برقی وارد شود، درحالی که ما توقع مان این بود که خودروهای عادی هم وارد شوند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: در این زمینه همچنان به دنبال این هستیم که بتوانیم موافقت دولت و وزارت صمت را برای واردات خودروهای نو بگیریم، البته وزارت صمت اعلام کرده که با این موضوع موافقت خواهد کرد و اکنون در حال پیگیری‌های نهایی هستیم تا این موضوع در هیئت‌وزیران تصویب شود.

معرفی ۱۰۰۰ پروژه سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد

وی همچنین در این مراسم اظهار کرد: بر اساس استاد بالادستی، شش ماموریت در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دنبال می‌شود که شامل جهش تولید، جهش صادرات، انتقال فناوری، تامین نیازهای اساسی کشور ، تامین مالی از خارجی از کشور و عمران و آبادانی مناطق آزاد است.

وی ادامه داد: این سیاست‌ها در قوانین چگونگی اداره مناطق آزاد و ویژه و اساسنامه‌های ساماندهی مناطق آزاد، به عهده این مناطق گذشته شده و مقرر شد به‌عنوان قطب‌ها پیشرفت اقتصادی کشور فعالیت کنند.

از این شش ماموریت، چهار مورد ارتباطات بین‌المللی را می‌طلبند، کما اینکه اکنون‌ مناطق آزاد، تیم ملی اقتصاد بین‌المللی کشور هستند و بیش‌از یک‌سوم از صادرات غیرنفتی کل کشور از مبدا مناطق آزاد انجام شده است و در حوزه ترانزیت هم جمهوری اسلامی ایران یک مزیت مطلق دارد و بیش از ۷۰ درصد ترانزیت کشور ما از مبادی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اتفاق می‌افتد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه مناطق آزاد ایران هنوز آنطور که باید در سطح بین‌الملل شناخته‌ شده نیستند، افزود: از این رو از ابتدای امسال دو پروژه ترتیب دادیم، یک پروژه طراحی بسته‌های‌ سرمایه‌گذاری است.

ما برای اینکه بتوانیم خود را به سرمایه‌گذاران خارجی و ایرانی بشناسانیم، به ابزاری برای معرفی مناطق آزاد نیاز داریم و مهم‌ترین ابزاری که ما در مشورت با همکاران در مناطق به نتیجه رسیدیم، بسته‌های سرمایه‌گذاری است.

عبدالملکی ادامه داد: اگر قبلا از زمین‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری صحبت می‌کردیم، اکنون یک قدم جلو رفتیم و به سرمایه‌گذاران پروژه معرفی می‌کنیم؛ هزار پروژه به ارزش۲۰ میلیارد یورو. هریک از این پروژه‌ها مطالعات اقتصادی‌اش انجام شده و نشان می‌دهد که سودآوری لازم را دارد، زیرساخت‌هایش مهیا شده و مجوزهای آن هم صادر شده است.

تقاضای سرمایه‌گذاری۴۳۰ هزار میلیارد تومانی در ۷ منطقه آزاد

وی خاطرنشان کرد: از این رو امروز در چهارمین دور معرفی بسته‌های جدید سرمایه‌گذاری امسال، ۱۵۰ بسته به ارزش ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رونمایی می‌شود که مجموع بسته‌های سرمایه‌گذاری را به ۱۰۰۰ پروژه به مبلغ ۹۰۰ هزار میلیارد تومان معادل ۲۰ میلیارد یورو می‌رساند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه بسته‌های سرمایه‌گذاری در سایت مناطق آزاد برای سرمایه‌گذاران قابل مشاهده است که بتوانند بسته مورد نظر خود را انتخاب کنند، افزود: البته ضرورتی ندارد سرمایه‌گذاران خود را به این بسته‌ها محدود کنند و خودشان هم می‌توانند پیشنهاد سرمایه‌گذاری دهند.

از ابتدای سال تا کنون ۴۳۰ هزار میلیارد تومان تقاضای سرمایه‌گذاری به هفت منطقه آزاد ارسال شده با ۱۴۰۰ پروژه که ۱۷۰ پروژه از آن‌ها بر اساس همین بسته‌های سرمایه‌گذاری بوده و درحال طی مراحل مختلف است.

تحقق سرمایه‌گذاری ۳۷ هزار میلیارد تومانی در ۸ ماهه امسال

به گفته او، از ابتدای سال تا آبان ماه، سرمایه‌گذاری ۳۷ هزار میلیارد تومانی هم محقق شده است.

حضور در یکی‌از بزرگ‌ترین رویدادهای سرمایه‌گذاری جهان در هند

عبدالملکی با بیان اینکه اکنون در ماه‌های باقی‌مانده باید زمینه تحقق سرمایه‌گذاری و تکمیل فرآیندها را به قرارداد فراهم کنیم، گفت: در سال ۱۴۰۲ با جهش سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد روبرو هستیم که بخشی به‌دلیل همین بسته‌های سرمایه‌گذاری و حضور در رویدادهای مختلف داخلی و خارجی است.

پیش از این ما چهار رویداد داخلی و پنج رویداد بین‌المللی در کشورهای عراق، ارمنستان روسیه و چین داشتیم و به‌زودی در یکی‌از بزرگ‌ترین رویدادهای سرمایه‌گذاری در جهان در هند حضور پیدا خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه جایگاه بین‌المللی مناطق آزاد ایران در حال افزایش است، گفت: ما مناطق آزاد را به‌عنوان نقاط اصلی ارتباط کشور با سازمان‌هان بین‌المللی در نظر گرفتیم.

در ابتدای سال موضوع «مناطق آزاد، بهشت سرمایه‌گذاری» را مطرح کردیم، چراکه شاخص سهولت کسب‌وکار بهتری از بسیاری از مناطق کشور و دیگر کشورهای جهان دارد که باعث اقبال جدید و فزاینده به سرمایه‌گذاری در این مناطق شده است.

ایجاد منطقه آزاد مشترک میان ایران و سوریه

عبدالملکی درباره گسترش همکاری‌ها با کشورهای همسایه بیان کرد: با کشورهای افغانستان، پاکستان، ترکیه، ارمنستان، قزاقستان، امارات، قطر، عمان، عراق، سوریه، روسیه، ازبکستان و ترکمستان کار را برای ایجاد منطقه آزاد مشترک جلو می‌بریم؛ اما با پنج کشور به سند امضا شده و به تفاهم رسیدیم که از میان اینها با یکی از کشورها که کار بیشتر جلو رفته و حتی نقطه برای ایجاد منطقه آزاد مشترک هم مشخص شده، کشور سوریه است؛ با کشور عراق در حال مذاکره برای تعیین نقطه مشترک هستیم. با کشور عمان و قطر هم کار را جلو بردیم.

با پاکستان و ترکیه هم تفاهم‌نامه‌ها را آماده کردیم و برنامه داریم که در سفر بعدی رییس‌جمهور به ترکیه، تفاهم‌نامه ایجاد منطقه آزاد مشترک امضا شود.

تراز تجاری مناطق آزاد به ۷۷۰ میلیون دلار رسید

وی با تاکید بر منافع منطقه آزاد بیان کرد: مناطق آزاد مشترک هم به همین ترتیب مزیت‌هایی دارند و ما امیدواریم که به زودی بتوانیم چند منطقه آزاد مشترک را فعال کنیم.

البته ما برای توسعه همکاری با مناطق آزاد کشورهای دیگر، معطل ایجاد منطقه آزاد مشترک نماندیم و همین حالا همکاری‌هایی شکل گرفته است و شاهد توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای دیگر هستیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه در این دولت شاخص‌های عملکرد مناطق آزاد رشد بی‌نظیری داشته است، افزود: در یک سال و نیم اول دولت، یعنی تا ابتدای سال ۱۴۰۲، شاخص سرمایه‌گذاری ما دو برابر شده و سرعت اجرای طرح‌های عمرانی‌مان هم دو برابر شده است.

از طرفی در این دولت، پس از سال‌ها تراز تجاری مناطق آزاد مثبت شد و به عدد ۷۷۰ میلیون دلار رسید.

جهش در شاخص سرمایه‌گذاری و صادرات

عبدالملکی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ شاهد جهشی در سرمایه‌گذاری هستیم، افزود: تقاضای سرمایه‌گذاری در هشت ماه اول امسال به ۴۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده و بیش از ۷۰۰ طرح مصوب شده و مراحل مختلف را تا بخش اجرا پیش می‌برد.

البته تا آخر امسال یک جهش جدی در شاخص سرمایه‌گذاری و صادرات خواهیم داشت و این تازه شروع کار است و در سال‌های آینده افزایش بیشتری در عملکرد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه افزایش تعداد مناطق آزاد، به بهبود عملکرد کمک می‌کند، گفت: اکنون ۱۸ منطقه آزاد مصوب‌ شده داریم و همه مرزهای کشور به منطقه آزاد مجهز شدند و این یک امکان است که می‌تواند به توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری کمک کند، البته ما طرفدار افزایش بی‌حدوحصر تعداد مناطق آزاد نیستیم اما اکنون تعداد بهینه‌ای داریم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه مناطق آزاد و ویژه درمجموع همواره تراز مثبتی داشتند، گفت: در سال ۱۴۰۱ در این مناطق ۱۸ میلیارد دلار صادرات داشتیم و کل واردات ۳٫۵ میلیارد بود، یعنی ۱۴٫۵ میلیارد دلار ارزآوری خالص داشتیم.

اما در مناطق آزاد به معنای متعارف، تراز تجاری سال‌ها منفی بود که گذشته مثبت شد و به عدد ۷۷۰ میلیون دلار رسید و امسال هم تاکنون مثبت بوده و احتمالا به یک میلیارد دلار خواهیم رسید.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false