×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
ایجاد رانت و تضرر دو طرفه تولید کننده و مصرف کننده

همانگونه که مستحضر هستید ایجاد فضای رقابتی در تمامی کسب و کارها موجبات اعتلای کمی و کیفی آن کسب و کار را دربر خواهد داشت. اما متاسفانه با اتخاذ سیاست های اشتباه و دستوری بودن قیمت در صنعت روانکار، افول این بازار را شاهد هستیم.

به گزارش اکوپرشین به نقل از پایگاه خبری «عصر خودرو»، با توجه به عدم تناسب بین قیمت عرضه و تولید محصولات موتوری، عرضه روانکار در بازار توسط تولید کنندگان بزرگ به صورت قطره چکانی و به اصطلاح سبدی به عادت تبدیل شده و خریداران امکان درخواست برای کالاهای پر مصرف از برندهای تولیدی را نداشته و هر سبد کالایی که ارایه می گردد را خریداری می نمایند.

قیمت تمام شده بالا ناشی از ارزبری این صنعت به منظور تامین مواد اولیه (شامل روغن پایه گروه ۲ و۳ و تمامی مواد افزودنی) و هزینه های تولید (شامل نیروی انسانی، بسته بندی، انرژی و …) بر افرادی که در این صنعت فعالیت دارند پوشیده نیست.

این امر موجب ایجاد یک فاصله بسیار زیاد بین قیمت فروش تولید کننده و قیمت واقعی مصرف کننده (و نه قیمت مصرف کننده درج شده بر روی کالا) شده است که بعضا تا ۵۰ درصد می رسد. این درحالی است که سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان سود عمده فروشی را ۳ درصد و سود خرده فروشی را ۱۲ درصد با توجه به قیمت عرضه توسط تولید کننده در نظر گرفته است.

از طرفی با توجه به اختلاف قیمت بسیار زیاد بین کالاهای داخلی با محصولات به اصطلاح خارجی کماکان توده مردم به دنبال کالاهای تولید داخل به لحاظ قیمتی و اصالت کالا هستند.

حال توجه به این نکته نیز قابل تامل است که این عدم عرضه کافی و متناسب با تقاضا در بازار فرصت را برای حضور روغن های تقلبی فراهم کرده و قسمتی از کمبود توسط کالاهای تقلبی در بازار تامین می شود و هم  موجب متضرر شدن مصرف کننده می شود و هم وارد شدن خدشه به وجه برند مورد سواستفاده واقع شده را باعث می گردد.

این عرضه قطره چکانی و سبدی محصولات بنزینی و دیزلی در بازار باعث ایجاد رانت شده و برخی از شرکت ها فروش سفارشی به برخی افراد را دامن زده و باعث بروز سوداگری در صنعت روانکار می گردد. دلالان و واسطه‌های غیرمجاز و غیررسمی از جمله کسانی هستند که سودهای چندین برابری را نصیب خود کرده و گرانی محصولات را در بازار موجب می گردند.

البته اشاره به این نکته بسیار ضروری است که حساب بسیاری از عاملیت های رسمی شرکت ها از این واسطه ها جدا بوده و این عزیزان نقش بسیار مهمی را در بازار روانکار ایفا می کنند.

شایان ذکر است روانکارهای صنعتی (انواع روغن های صنعتی، گریس و ضدیخ) مشمول قوانین قیمت گذاری نبوده و به بازار به میزان کافی در صورت وجود مواد اولیه عرضه می گردند. اما افزایش قیمت این محصولات موجبات افزایش هزینه های تولید سایر صنایع رو در بر داشته و در نهایت افزایش قیمت واقعی مصرف کننده انواع کالاها و خدمات سایر صنایع را در بر دارد از صنایع پایه و مادر به مانند نفت، گاز، معدن و فولاد گرفته تا سایر صنایع مانند حمل و نقل و خودروسازی و … .

با یک بررسی و مطالعه به راه حلی اصولی و قابل اجرا برای عبور از این مورد و بحران می رسیم و آن آزادسازی قیمت ها، نظارت دقیق بر هزینه های تولید و عرضه درست محصول است که ایجاد یک بازار رقابتی را در برخواهد داشت.

در این صورت تولید کننده کلیه کالاهای تولیدی خود را بدون ضرر و با سود متعارف و کافی در بازار عرضه نموده و مصرف کننده نیز هر نوع کالای درخواستی خود را به راحتی می تواند تهیه و استفاده کند.

در این حالت میدان رقابت نیز بین تولیدکنندگان تغییر کرده و شاهد افزایش کیفیت در محصولات و خدمات شرکت ها خواهیم بود.

علی‌نقی‌ قاسمی بیدار – کارشناس بازار روانکار

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false