×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
از قرار گرفتن خانه‌های بافت فرسوده در لیست سیاه تا پارک وحشت و هفت پیچ کوچه‌های تنگ محله کشن+فیلم

از قرار گرفتن خانه‌های بافت فرسوده در لیست سیاه تا پارک وحشت و هفت پیچ کوچه‌های تنگ محله کشن، شهردار منطقه ۴ شیراز خبر داد: با اجرای پروژه ۸۰ میلیارد تومانی لوله‌گذاری مشکل آبگرفتگی بلوار مطهری و کشن حل می‌شود.
به گزارش اکوپرشین به نقل از شهر مردم: جلال الدین عرفانی | از  روستایی قدیمی در غرب شهر شیراز حالا پس از گذشت سالها کشن تبدیل شده به یکی از محله‌های قدیمی کیانشهر شیراز، محله‌ای که از یک سمت تا خیابان آقایی و بلوار مطهری جنوبی، از سویی به کمربندی  شیراز و ایمان جنوبی و از دو سوی دیگر به بلوارهای امیر کبیر و پاسداران منتهی می‌شود.

محله‌ای که زمانی به باغ‌های زیبایش هم معروف بوده، باغ‌هایی مانند باغ جنت، باغ خسرآباد، باغ خدری، باغ شاهزاده، باغ سه گوش و از این قبیل و نیز چشمه بید قنبری؛ در این بین، گرچه نام این محل زمانی یه نام گلشن تغییر کرد، اما همچنین مردم شیراز و البته محله آن را به نام کشن می‌شناسند.

محله‌ای که مقصد این هفته سرویس گزارش روزنامه شهر مردم بود تا پای درد دل مردم این محله، بنشینم و صدای آنها و درخواستها و دغدغه و چالش‌های فراروی آنها را به گوش مسئولین برسانیم، عضو یاوران محله کشن، در این رابطه به خبرنگاران ما، گفت: در محله کشن و به ویژه بافت فرسوده آن، مشکل اول مردم سندهای این محل است که حدود ۱۲۰ ملک را درگیر خود کرده و مالکان این خانه، حتی اجازه نوسازی و مقاوم سازی منزل خود را ندارند.

از قرار گرفتن خانه‌های بافت فرسوده در لیست سیاه تا پارک وحشت و هفت پیچ کوچه‌های تنگ محله کشن+شهر مردم

اسماعیل علی‌نژاد، افزود: علت آن است که این زمین، متعلق به مرحوم دهقانی بوده، اما در اوایل انقلاب، دادگاه طی حکمی ۵ دانگ از زمین املاک ساخته شده اینجا را که قدمتی بالای ۵۰ سال دارد، به نام بنیاد مستضعفان میزند و یک دانگ آن را هم وارث مدعی شده و به همین دلیل، این بخش در لیست سیاه قرار گرفته و ساکنان با مشکلات زیادی روبرو هستند و با توجه به اینکه جزو اقشار آسیب پذیر هم هستند، نمی‌توانند از پس پرداخت هزینه سنگین برآیند.

از قرار گرفتن خانه‌های بافت فرسوده در لیست سیاه تا پارک وحشت و هفت پیچ کوچه‌های تنگ محله کشن+شهر مردم

 وی، تصریح کرد: مشکل بعدی اینجا، آب گرفتگی است که تردد مردم را مشکل کرده و حتی گاه زمان بارندگی، آب وارد برخی منازل می‌شود، و ارایه خدمات شهری ضعیف است، به عنوان مثال، سالهاست در ۷۰ درصد محله عملیات آسفالت انجام شده و هنوز مابقی آن انجام نشده که ما را با مشکلات بسیاری در زمینه آبگرفتگی و مسایل بهداشتی، مواجه کرده است.

از قرار گرفتن خانه‌های بافت فرسوده در لیست سیاه تا پارک وحشت و هفت پیچ کوچه‌های تنگ محله کشن+شهر مردم

وی، اظهار داشت: در حوزه امنیت، اتفاقات خوبی افتاده و بسیاری از مشکلات، از جمله بحث خرید و فروش مواد مخدر و مشروبات الکلی، تا حدود زیادی برطرف شده است، البته در خصوص پارک مرحوم نوید محمدی و حضور شبانه مردم در این محل، مشکلاتی داریم که امیدواریم با حضور پلیس و راه اندازی ایستگاه پلیس، این مشکل هم برطرف شود.

علی‌نژاد، گفت:در خصوص آسفالت و کانیوا گذاری هم کارهای خوبی انجام شده اما هنوز کافی نیست، البته سه کوچه خاکی هم داریم که فعلا خدمات، به آنجا ارایه نمی‌شود و بنابه دلایلی، اجازه ساخت و ساز هم نمی‌دهند و در کنار آن، وجود چند ضایعات فروشی هم ما را با مشکل، مواجه کرده است.

از قرار گرفتن خانه‌های بافت فرسوده در لیست سیاه تا پارک وحشت و هفت پیچ کوچه‌های تنگ محله کشن+شهر مردم

مرادی، یکی دیگر از اعضاء یاوران شورای محله کشن هم با اشاره به برخی مشکلات این محله، گفت: امروز مشکل اصلی ما، همین مشخص نشدن تکلیف تعدادی از واحدهای مسکونی بافت تاریخی است، این در حالی است که اکثر این خانه‌ها، جزء خانه‌های فرسوده است که نیاز به نوسازی و بازسازی دارد و در صورت هرگونه اتفاق، مردم با مشکل مواجه می‌شوند.

از قرار گرفتن خانه‌های بافت فرسوده در لیست سیاه تا پارک وحشت و هفت پیچ کوچه‌های تنگ محله کشن+شهر مردم

وی، تصریح کرد: البته شهرداری در این مدت، اقدامات خوبی انجام داده است، اما هنوز هم مشکلات بسیاری بر جا مانده، از جمله کمبود فضاهای رفاهی، فرهنگی و آموزشی برای جوانان، که مورد نیاز است و در زمینه تامین این نیازها، اقدامات موثری انجام شود.

 روستا، یکی دیگر از اهالی این محله نیز گفت: در حال حاضر، مشکل ما گذاشتن زباله سر کوچه‌ها و پاره کردن پلاستیک زباله‌هاست.

از قرار گرفتن خانه‌های بافت فرسوده در لیست سیاه تا پارک وحشت و هفت پیچ کوچه‌های تنگ محله کشن+شهر مردم

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات ما، کم عرض بودن خیابان اصلی محله است که با توقف یک خودرو، راه بسته می‌شود و نیاز است به این موضوع توجه شود.

هوشیار کریم پور، از اهالی این محله هم به خبرنگار ما، گفت: سالهاست هیچکس به اینجا رسیدگی نمی‌کند، حتی به من تسهیلات بافت فرسوده، برای ساخت و ساز ندادند و خانه‌ام نیمه کاره باقی مانده، این در حالی است که نمی‌دانم، چرا شهرداری در یک سمت یک کوچه اجازه ساخت سه طبقه می‌دهد، اما در سمت دیگر، اجازه ساخت فقط دو طبقه را می‌دهد، مگر کوچه تغییر کردند؟

از قرار گرفتن خانه‌های بافت فرسوده در لیست سیاه تا پارک وحشت و هفت پیچ کوچه‌های تنگ محله کشن+شهر مردم

وی، ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات ما، این است که هنوز در بخش زیادی از محله، فاضلاب اجرا نشده است.

وی، ادامه داد: چرا شهرداری که می‌تواند کوه با آن عظمت را بتراشد و راه باز کند، نمی‌تواند خیابان ورودی محله ما را تعریض کند؟

از قرار گرفتن خانه‌های بافت فرسوده در لیست سیاه تا پارک وحشت و هفت پیچ کوچه‌های تنگ محله کشن+شهر مردم

اما یکی از پاکبانان زحمتکش این محله نیز در گفت و گو با خبرنگار ما در خصوص علت ریختن زباله سر برخی کوچه‌ها، گفت: اینجا هر روز نظافت می‌شود، اما خود شما ببینید تا یک کیسه زباله سر کوچه می‌گذارند، بلافاصله تعداد زیادی از زبان گردها که ضایعات را جمع می‌کنند، آن را تخریب می‌کنند و زباله را در محل می‌ریزند.
کیانی رحیمی، در خصوص مشکل نبود روشنایی در پارک محله‌ای خیابان گلشن که در میان مردم این محله به پارک وحشت، معروف شده هم گفت: در خصوص بوستان‌ها، اداره برق وظیفه روشنایی درون پارکها را ندارد و این وظیفه شهرداری است، اما من شاهد بودم که بارها و بارها، شهرداری با استفاده از امکانات، روشنایی این مکان را تامین کرده، اما به یک هفته نرسیده که کابل‌ها را حتی از زیر زمین برده اند و یا به برج‌های روشنایی آسیب زدند و یا سیستم‌ها را به سرقت بردند و این بارها تکرار شده است و خود مردم هم نمی‌پذیرند که پول مردم، دایم خرج این موارد شود.

از قرار گرفتن خانه‌های بافت فرسوده در لیست سیاه تا پارک وحشت و هفت پیچ کوچه‌های تنگ محله کشن+شهر مردم

عضو شورای شهر شیراز، گفت: با توجه به این مشکلات، امسال قرار شد برجهای بزرگ نوری که دسترسی به آنها نباشد، در این محل‌ها نصب شود تا از آسیب و سرقت هم در امان باشند که در حال مراحل اخذ پیمانکار است.

وی، در خصوص مشکل امنیت شب‌های پارک نوید محمدی نیز گفت: از نظر امنیت محیطی پارک، شهرداری در این زمینه وظیفه‌ای ندارد، این  کار نظامی و انتظامی است،

اما اینکه مدیریت شهری، آن را انعکاس دهد، این کار انجام شده، اما بضاعت هر نهاد محدود است و پلیس هم گشت می‌گذارد، اما پهنه آنجا وسیع است و نیاز به امکانات و نیروی انسانی بیشتری دارد.

کیانی رحیمی، افزود: البته نمی‌شود آنجا را از نیروی امنیتی پر کنند به طوری که حتی تعداد آنها، بیش از مردم باشد که این موضوع، فردا خود تبعات بدتری دارد، اما در کل، این در حیطه اختیارات پلیس است و اگر شهروندان، نیاز به برقراری امنیت دارند، بهتر است مکاتبه شود تا ما هم آن را به دستگاه ذی ربط، ارایه دهیم و البته مدیریت شهری هم متهم به تبدیل پارک به پادگان نشود.

شهردار منطقه ۴ هم در رابطه با برخی مشکلات مردم این محله، به ویژه بافت فرسوده آن به ویژه آب گرفتگی و آسفالت برخی نقاط، گفت: از سال قبل، ما پروژه‌های بسیاری را تحت عنوان محرومیت زدایی، در بعضی محله‌ها از جمله کشن آغاز کردیم که بسیاری از آنها، مربوط به آسفالت معابر و رفع آبگرفتگی است، اما چون هنوز در برخی معابر این محله، عملیات اجرای فاضلاب انجام نشده، ما نمی‌توانیم فعلا روکش آسفالت انجام دهیم.

حسام‌الدین اسدزاده، افزود: اما در خصوص آب گرفتگی کشن و محور مطهری جنوبی که سالهاست به دلیل اینکه در پایین دست و مسیل بارندگیهای شدید قرار دارند، پروژه لوله گذاری میدان معلم، تا مطهری و در نهایت رودخانه چنار راهدار با ۸۰ میلیارد تومان اعتبار، آغاز شد تا این مشکل هم به زودی برطرف شود و در کنار آن، پروژه محرومیت زدایی اجرای آسفالت هم تا تیرماه سال بعد ادامه دارد.

وی، در خصوص مشکل کم عرض بودن معبر ورودی کشن هم گفت: تعریض معبر، مستلزم تجدید بناست و تنها کار ما، تهیه بسته‌های  تشویقی برای نوسازی بود تا مالکان اطراف این معبر برای ساخت و ساز، ترغیب شوند.

اسدزاده، گفت: اما اینکه شهرداری راسا املاک را خریداری کند و راه را باز کند، امکان پذیر نیست و مردم باید برای نوسازی و بازسازی، مراجعه کنند تا ما هم بتوانیم در این زمینه، اقدام کنیم.

 اما مهمترین مشکلاتی که مردم کشن در این بازدید، با ما مطرح کردند، بیشتر حول کمبود خدمات دهی مناسب بود، از نیمه کاره رها شدن اجرای سیستم فاضلاب، کمبود فضاهای آموزشی، نبود درمانگاه، عرض کم معابر عمومی، بافت فرسوده و مردم مستضعفی که خانه آنها در لیست سیاه قرار گرفته، آبگرفتگی، تاریکی شبهای برخی معابر و مکانهای عمومی و ناامنی شبهای تنها پارک بزرگ این محل تا مشکل کیفیت نامناسب آب و بسیاری کمبودهای دیگر که البته رفع همه آنها، به عهده شهرداری نیست و جا دارد مسئولین برخی ارگانهای دیگر، از جمله آب و فاضلاب، برق، بنیاد مستضعفان، پلیس و دستگاه قضایی و… به برخی موارد مطرح شده، پاسخ دهند که در انتظار پاسخ آنها نیز هستیم.

علی کرمی، افزود: این افراد که زن و مرد و پیر و جوان هستند، اجازه نمی‌دهند که پلاستیک زباله‌ها سالم بمانند، همین امروز ساعت ۷صبح، اینجا پاکیزه و تمیز بوده، اما الان ساعت ده صبح است، ببینید اوضاع چگونه است.

وی، در خصوص گذاشتن مخازن جمع آوری زباله در ورودی هر کوچه هم گفت: این موضوع اثری ندارد تا کنون دو بار این کار را انجام دادیم، اما از طرفی برخی حتی نخاله ساختمانی خود را هم در این مخازن می‌ریزند و از طرفی تا مخازن را می‌گذاریم، آن را می‌دزدند.

جلیل حق شناس، از اهالی محله کشن هم گفت: گرچه کشن یکی از محله‌های قدیمی شهر است، اما با مشکلات و کمبودهای زیادی روبروست که یک مشکل بزرگ ما، نبود درمانگاه در کشن است که مردم محله، مجبور هستند برای درمان به درمانگاه محمد رسول ا… در بلوار پاسداران، مراجعه کنند و البته یک معضل بزرگ در کشن، این است که حداقل یک  آدم خیر که خودش هم دلش بسوزد، برای محله نداریم که بیاید درمانگاه بسازد.

وی، ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات ما، حضور انبوه اتباع افغان است که این وحشتناک است و جدا از شلوغی نانوایی‌ها و مشکلات بهداشتی، امنیت مردم هم به خطر می‌افتد.

وی از کم عرض بودن خیابان ورودی این محله و مشکلات ترافیکی به عنوان مشکلات دیگر، یاد کرد و گفت: مشکل دیگر ما، کمبود واحدهای آموزشی است و ما مجبوریم برای پیدا کردن مدرسه مناسب برای بچه‌ها، چهار گوشه شهر را بگردیم.

 علی محمدی، یکی از جوانان این محله هم به خبرنگار ما، گفت: ما محله قدیم شیراز هستیم و سالها آب مورد نیاز ما از کوه دراک، تامین می‌شد که بسیار با کیفیت بوده، اما امروز سهم آب ما را دارند می‌برند و آب بی کیفیت را با آب با کیفیت ما قاطی می‌کنند.

وی، تصریح کرد: در خصوص امکانات رفاهی برای جوانان هم ما کمبود داریم و در اینجا، ما نه کتابخانه مناسب داریم و نه  مراکز آموزشی و باشگاهی مناسب که جوانان اوقات فراغت خود را در آنجا بگذرانند.

اما در حال عبور از کوچه هفت پیچ کشن هستیم که یکی از بانوان ساکن در این محل، به ما مراجعه می‌کند و می‌گوید: لطفا از مسئولین شرکت برق بخواهید به داد ما برسد، همه تیرهای برق این کوچه، چوبی و فرسوده است و حتی یکی از آنها در کنار منزل ما، به قدری کج شده که هر لحظه امکان دارد، روی سر خانه ما بیفتد و هر چقدر هم با اداره برق، تماس گرفتیم آدرس گرفتند، اما کاری نکردند.

 نماینده قرارگاه محرومیت زدایی احمد بن موسی(ع) در محله کشن هم با تشکر از حضور خبرنگاران روزنامه شهر مردم در این محله و پیگیری مشکلات مردم، گفت: محله کشن، یکی از محلات قدیمی شهر است که سابقه تاریخی دارد، اما هنوز بعد از گذشت ۴۴ سال از انقلاب، این محل یک زمین ورزشی مناسب ندارد و از خدماتی که در شان مردم این محل باشد، محروم است.

محسن رضایی، ادامه داد: در زمینه حمل و نقل عمومی، فقط دو خط اتوبوس داریم که تعداد اتوبوس‌ها کم است و ساعت عبور و مرور آن‌هایی که خدمات می‌دهند، هم کافی نیست.

وی، با اشاره به حضور ۱۸ هزار نفر در این محله، گفت: این تعداد، شامل ۵ هزار خانوار می‌شود که از این تعداد، یک هزار خانواده محروم و کم برخوردار، شناسایی شدند که اینها زیر نظر دو خیریه هستند.

رضایی، گفت: اما یکی از مسائلی که باعث شده مردم محله کشن نگران باشند در خصوص اختصاص تنها باغ خانواده محله که اولین باغ خانواده و بانوان  شیراز است و از سال ۹۳ راه اندازی شده، به بیماران اوتیسم است، گرچه این کاری خوب است اما نه به شرط از دست دادن باغ خانواده مردم محله کشن، چرا که مردم کشن، دارای کمترین امکانات رفاهی هستند و از شورای شهر، تقاضا داریم این مصوبه را حذف کنند.

 وی، از کمبود مدرسه و واحدهای آموزشی مناسب به عنوان دیگر مشکلات این محله یاد کرد.

ناظر شورای شهر در منطقه ۴ شهرداری شیراز در رابطه با برخی مشکلات مطرح شده از جانب مردم این محله، گفت: از ارتباط خوب شما با مردم و انعکاس این مشکلات و در مقابل انعکاس پاسخ ما به مردم این محله‌ها تشکر می‌کنم.

وی، در خصوص باغ خانواده این محله که قدیمی ترین باغ خانواده و مناسب ترین در زمینه پوشش آن است، گفت: این انتخاب خارج از حیطه اختیارات شهرداری و مربوط به ارگانی است که  این درخواست را داشته است، البته بنا نیست کل باغ به آنها اختصاص یافته و تخریب شود.

مصطفی کیانی رحیمی، ادامه داد: در واقع این محل در آنجا و به صورت همان پارک هست، اما این محل به یک فضای آرامش بخش تبدیل می‌شود.

وی، اظهار داشت: در این زمینه، مردم کشن هم گلایه کردند و ما هم این گلایه را به آن دستگاه، ارایه دادیم و به شهرداری و دستگاه‌های مربوطه اعلام کردیم که مردم این محله‌ها از اجرای برخی کارکردها به ویژه کاربردهای درمانی و تغییر کارکرد فضای سبز به درمانی که دارد در اطراف پارک جنت می‌شود، نگران هستند و امیدواریم در صورت امکان، جایی مناسب تر برای این کارکردها دیده شود.



true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false