×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
ایجاد ۲ هزار هکتار گلخانه در برنامه کاری استان البرز

ایجاد ۲ هزار هکتار گلخانه در برنامه کاری استان البرز، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز از بهره‌برداری از ۵۸ پروژه بخش کشاورزی با اشتغالزایی برای یک هزار و ۱۰ نفر در سراسر استان همزمان با دهه مبارک فجر در استان خبر داد.

به گزارش اکوپرشین: عبدالرضا بازدار در نشست  خبری با اصحاب رسانه البرز با بیان اینکه این پروژه‌ها در زیربخش‌های آب و خاک، امور عشایری، باغبانی، گلخانه، دام و طیور، شیلات و آبزیان، صنایع کشاورزی و آبخیزداری است، گفت: برای اجرای این پروژه‌ها بالغ بر ۹ هزار و ۹۸۰ میلیارد ریال هزینه شده است .

وی با اشاره به چالش‌های فراروی بخش کشاورزی البرز مانند جمعیت رو به افزایش در پهنه ۵۵۰ هزار هکتاری استان افزود: این چالش‌ها فعالیت‌های بخش کشاورزی را تحت تاثیر خود قرار داده اما به رغم این مشکلات فعالیت‌های بسیار خوبی به لحاظ تولید، علمی پژوهشی و تحقیقاتی در البرز انجام می‌شود.

بازدار با اشاره به اینکه البرز با دارا بودن ۹ موسسه تحقیقاتی کشاورزی کشوری و همچنین شرکت‌های دانش بنیان قطب تولید علم و فناوری در ایران است، گفت: در البرز با منابع آبی محدود مواجه هستیم که این وضعیت سبب تعیین اولویت بندی در کشت وکار شده  و این استان در تولید بیشتر محصولات زراعی از لحاظ کمی و کیفی جزو استان‌های برتر کشور قرار گرفته که بیانگر استفاده از دانش و فناوری در بخش کشاورزی البرز است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با بیان اینکه در یکسال گذشته یک هزار و ۳۷۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان به شبکه‌های نوین آبیاری میکرو تجهیز شده ضمن اینکه اجرای ۴۲ کیلومتر انتقال آب با لوله و بازسازی ۱۰ کیلومتر قنوات را برای ارتقای بهره وری آب کشاورزی داشته ایم،عملکرد آبیاری در استان را افزون بر ۵۴ درصد عنوان کرد و افزود: میانگین عملکرد آبیاری در سطح کشور ۴۶ درصد است که نشان از بالا بودن عملکرد آبیاری در البرز دارد.

وی ادامه داد: برای ارتقای بهره‌وری و بهینه‌سازی آب کشاورزی استان البرز، سال گذشته قرارداد لایروبی قنوات، انتقال آب کشاورزی، ایجاد بندهای انحرافی و ساخت استخرهای ذخیره آب به ارزش هفت هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) به مدت سه سال منعقد شد.

بازدار با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود با اجرای این پروژه‌ها عملکرد آبیاری کشاورزی استان به بیش از ۷۰ درصد افزایش یابد ،گفت: همچنین با استفاده از روش‌های میکرو، عملکرد آبیاری از ۴۰ درصد روش‌های سطحی به بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد افزایش پیدا کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز ، تغییر کشت از بذر به نشاء را یکی دیگر از راهکارهای بهره وری از آب کشاورزی دانست و افزود: بخش زیادی از گلخانه‌ها به کشت نشاء اختصاص می‌یابد به طوریکه سال گذشته یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نشاء در البرز تولید شده است.

وی با بیان اینکه در هر هکتار کار نشاء کاری به جای بذر ۵۰۰ مترمکعب افزایش عملکرد آبیاری در هکتار داریم که این میزان تولید نشاء ۷۰ هزار هکتار زمین زراعی را پوشش می‌دهد ضمن اینکه به استان‌های دیگر نیز صادر می‌کنیم.

بازدار با اشاره به اینکه در بخش کاهش مصرف آب و سازگاری با کم آبی ،صرفه جویی ۱۱۹ میلیون مترمکعب آب طی پنج سال از سال ۹۹ تا ۱۴۰۴ در حال انجام وایجاد ۲ هزار هکتار گلخانه در برنامه کاری استان قرار دارد.ضمن اینکه هم اکنون ۳۳۱ هکتار ایجاد گلخانه در دست اجرا بوده و بیش از یک هزار هکتار پروانه تاسیس گلخانه صادر شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز یا اشاره به اینکه اکنون بیش از ۹ درصد افزایش تولید گوشت قرمز، ۲۶ درصد در گوشت مرغ، ۲۸ درصد شیر، سه درصد در تخم مرغ و ۶۹ درصد تولید عسل در استان البرز نسبت به سال‌های گذشته داریم،خاطرنشان کرد: یکی از هدفگذاری‌های استان در تولیدات دامی افزایش خوداتکایی در تولید گوشت مرغ است  و یاسد این میزان تولید که در حال حاضر حدود ۱۵ درصد است در پایان سال ۱۴۰۳ این عدد به ۴۰ درصد افزایش پیدا کند.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false