×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
فرش دستباف متولی ندارد

فرش دستباف متولی ندارد؛ از دلایل عمده خروج فرش از سبد صادراتی ایران، ساختار معیوب مدیریتی فرش و صنایع دستی در دولت‌های قبلی و کنونی است.

به گزارش اکوپرشین، رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران با اشاره به کاهش شدید صادرات فرش دستباف ایران به کمتر از ۵۰ میلیون دلار در سال و سیر نزولی آن طی سه دهه اخیر، یکی از دلایل عمده خروج فرش از سبد صادراتی ایران را ساختار معیوب مدیریتی فرش و صنایع دستی در دولت‌های قبلی و کنونی عنوان کرد.

سیدمرتضی حاجی‌آقامیری با یادآوری اینکه مرکز ملی فرش ابتدای دهه هشتاد تاسیس شد و محلی برای مانع‌زدایی از این صنعت و تجارت بود، افزود: متاسفانه طی دوره اخیر، شاهد تصمیمات عجیب و غیرکارشناسی در صنعت فرش بوده‌ایم.

ابتدا قصد واگذاری مرکز ملی فرش که زیرمجموعه وزارت صمت بود به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری را داشتند که پس از مخالفت و مقاومت‌هایی که از سوی بخش‌ خصوصی صورت گرفت، این واگذاری صورت نگرفت اما در کمال تعجب، این مرکز تخصصی فرش با تصمیم اخیر دولت، در دفتر صنایع خلاق و ورزشی وزارت صمت ادغام شده است.

حاجی‌آقامیری با اشاره به اینکه از سوی بخش‌خصوصی، طرح ایجاد سازمان ملی فرش و صنایع دستی به دولت پیشنهاد شده ‌است، تصریح کرد که به‌رغم گذشت دو سال از ارائه این طرح، همچنان بررسی آن مسکوت مانده و این در حالی است که احیای مرکز ملی فرش نیز که وزارت صمت قول آن را داده بود نیز بدون گرفتن تصمیمی، همچنان مسکوت مانده و بلاتکلیف است.

رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران، همچنین ازجمله آسیب‌های نابسامانی در تولی‌گری صنعت فرش و کاهش شدید صادرات این کالای سنتی را، تضعیف اشتغال در کشور برشمرد و با یادآوری اینکه ۲۷ استان کشور به تولید فرش مشغول است و زنجیره اشتغال این هنرصنعت بالغ‌بر ۲ میلیون نفر می‌شود که به طور کامل در دست بخش‌ خصوصی است و دولت در آن هیچ نقشی ندارد، افزود: با از بین رفتن شغل در صنعت فرش دستباف ایران، دولت متحمل زیان خواهد شد و با هزینه بالا باید اقدام به جایگزینی شغل کند.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false