×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
سیستم پایش مداوم اکسیژن در احتراق بویلر نیروگاه حرارتی سهند بناب

ساخت سیستم آنالایزر اکسیژن در کوره‌های نیروگاه حرارتی سهند بناب، تحول مهمی در کنترل آلایندگی‌های محیط زیست و افزایش راندمان واحدهای این نیروگاه بوجود آورده است.

به‌گزارش اکوپرشین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “مجید پاشایی” با بیان اینکه ساخت این سیستم به همت تلاشگران و ‌متخصصان داخل در اوج تحریم‌های ظالمانه صورت گرفته، اظهار کرد: برای احتراق بهینه در داخل کوره‌های نیروگاه‌های حرارتی، میزان ترکیب مناسب سوخت و هوا اهمیت زیادی در کاهش اتلاف انرژی و افزایش راندمان تولید انرژی دارد و نظر بر اینکه در فرآیند احتراق، همه اکسیژن موجود در هوا با سوخت ترکیب نمی‌شود، لذا مقداری اکسیژن اضافی جهت احتراق کامل نیاز است.

وی در ادامه گفت: میزان هوای اضافی اشاره شده را دستگاه آنالایزر اکسیژن تشخیص داده و به سیستم کنترل ارسال می‌کند و سیستم کنترل نیز بر مبنای تشخیص آن، میزان هوا را تغییر می‌دهد.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق سهند افزود: نبود سیستم آنالایزر اکسیژن در کوره موجب عدم کنترل اتوماتیک اکسیژن اضافی می‌شود و در صورت زیاد بودن اکسیژن در دود خروجی، مقدار زیادی انرژی حرارتی را با خود خارج می‌کند و همچنین اکسیژن داغ، در ترکیب با نیتروژن، گازهای NOX ایجاد می‌کند که جزء آلاینده‌های محیط زیست است و از طرف دیگر در صورت کم بودن اکسیژن در کوره، به جای کربن دی اکسید، کربن منوکسید تولید می‌شود که موجب کاهش راندمان و افزایش آلایندگی می‌شود.

وی بر توان بالای کارشناسان داخلی اشاره کرده و گفت: از آنجایی که سیستم آنالایزر اکسیژن موجود در نیروگاه سهند خراب شده و غیر قابل تعمیر بود و با توجه به اهمیت وجود و کارکرد صحیح این سیستم، شرکت تولید نیروی برق سهند در سال ۱۳۹۸ نسبت به خرید، نصب و آزمون نمونه صنعتی آنالایزر پایش مداوم اکسیژن در دود مبتنی بر سنسور زیرکنیوم اکسید در بویلرهای نیروگاه بخاری سهند (بناب) اقدام کرد و این پروژه در قالب ساخت داخل و با هدایت شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی آغاز شد و نهایتاً شرکت دانش بنیان «مبین پویش صنعت پارس» به عنوان تنها شرکت دارای صلاحیت فنی به عنوان پیمانکار انتخاب شد.

پاشایی خاطرنشان کرد: تحریم‌ها با تمامی محدودیت‌های خود، ما را به درجه‌ای از خودباوری رسانده که اکنون بیشتر قطعات مهم نیروگاهی به دست توانمند کارشناسان و با همکاری تحصیل کرده‌های متعهد ساخته می‌شود.

وی ادامه داد: آنالایزرهای اکسیژن ساخته شده در این شرکت، از فناوری اکسید زیرکونیوم برای اندازه‏‌گیری میزان اکسیژن در جریان گاز استفاده می‏‌کند و یکی از مهمترین مزایای این فناوری، طول عمر بالای آن و قابلیت استفاده در شرایط سخت (همچون بویلرها و کوره‌ها) است.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false