×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
تورم سالانه، ماه به ماه قد می‌کشد

تورم سالانه، ماه به ماه قد می‌کشد؛ نرخ تورم سالانه در تیرماه ۱۴۰۱ با ۱٫۱ درصد افزایش نسبت به ماه خرداد به ۴۰٫۵ درصد رسید.

به گزارش پایگاه خبری اکوپرشین به نقل از صنعت‌صنف، مرکز آمار در تازه‌ترین گزارش خود، نرخ تورم سالانه تیرماه را ۴۰٫۵ درصد اعلام کرد که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال  ۱٫۱ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در این ماه برای دهک‌های مختلف  از ٣٨,٩ درصد برای دهک دهم تا ۴۴.٨ درصد برای دهک اول در نوسان بوده است.

براساس این گزارش، نرخ تورم نقطه‌ای در تیر‌ماه ١۴٠١ به عدد ۵۴ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین ۵۴ درصد بیشتر از تیر١۴٠٠ برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم نقطه‌ای تیرماه ١۴٠١ در مقایسه با خردادماه ١,۵ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ۴.۴ واحد درصدی به ۸۶ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ٠.١ واحد درصدی به ٣۶.٩ درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۵٢,٨ درصد است که نسبت به ماه قبل ١.۴ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۶٠.٧ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٢.۵ واحد درصد افزایش داشته است.

کاهش ماهانه و افزایش سالانه

همچنین نرخ تورم ماهانه تیر ١۴٠١ به ۴,۶ درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل ٧.۶ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ۵.٧ درصد و ٣.٨ درصد بوده است.

نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری با اندکی کاهش بالغ‌بر ۴,۵ درصد بوده و برای خانوارهای روستایی ۴.٨ درصد بوده که نسبت به خردادماه ۱۱ واحد درصد کاهش داشته است.

از سوی دیگر نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ۴۰ درصد و ۴٣.٢ درصد است که برای خانوارهای شهری ١.١ واحد درصد و برای خانوارهای روستایی ١.۴ واحد درصد افزایش داشته است.

به گزارش مرکز آمار ایران، در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» (مرغ ماشینی، سوسیس و کالباس)، گروه «لبنیات و تخم‌مرغ» (دوغ پاستوریزه، خامه و تخم‌مرغ) و گروه «نان و غلات» (انواع برنج ایرانی، کیک و بیسکویت) بوده است. 

در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، گروه «بهداشت و درمان» (خدمات طبی سرپایی و خدمات بیمارستانی)، گروه «هتل و رستوران» (هزینه هتل و تالار پذیرایی) و گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (انواع شوینده) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false