×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
سازمانی برای آرامش صمت و کشاورزی

سازمانی برای آرامش صمت و کشاورزی؛ بالاخره دولت به آرزویش جامه عمل می‌پوشاند و طرحی که در دولت قبل برای احیای تشکیلات بازرگانی ناکام مانده بود در دولت سیزدهم اجرایی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری اکوپرشین، دولت سیزدهم ترجیح داد فکر تجزیه وزارت صنعت، معدن و تجارت را از سر به در کند و به شیوه دیگری به آنچه می‌خواهد برسد.

بر این اساس موضوع احیای وزارت بازرگانی از دستور کار دولت خارج شد و پاستورنشینان صلاح بر آن دیدند به جای تشکیل وزارتخانه جدید، سازمان جدیدی را زیر نظر مستقیم رییس جمهور به وجود آوردند.

براساس لایحه دولت، «سازمان بازرگانی و تنظیم بازار» با ادغام سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با شرکت بازرگانی دولتی ایران ایجاد می‌شود.

لایحه ایجاد این سازمان به ‌پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور، ۲۹ دی در جلسه هیأت وزیران با قید دوفوریت به تصویب رسید و اکنون برای انجام تشریفات قانونی به مجلس رفته است.

مشاور رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور درباره این سازمان جدید گفت: همه امکانات، تعهدات، وظایف و مأموریت‌ها، ساختار و نیروی انسانی و اموال منقول و غیرمنقول آن سازمان و شرکت با همه وظایف به سازمان بازرگانی و تنظیم بازار منتقل خواهد شد.

مهدی مشفق با بیان اینکه دولت باید از ساختارهای گسترده و عملیات موازی فاصله بگیرد تا هدف چابک‌سازی محقق شود، افزود: وزارت صمت و جهاد کشاورزی در حوزه بازرسی بازار مسئولیت‌هایی داشتند که این مسئولیت‌ها از عهده این دو وزارتخانه خارج و به مسئولیت‌های این سازمان اضافه شد.

موضوع بند (الف) ماده یک قانون «تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهادکشاورزی»، همه اختیارات، وظایف و امور مربوط به سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، نظارت و انجام اقدامات لازم در موارد تجارت اعم از صادرات، واردات و تنظیم بازار داخلی محصولات و کالاهای اساسی زراعی، باغی و گیاهان دارویی شامل گندم، برنج، جو، ذرت، پنبه وش، روغن و دانه‌های روغنی، چای، سیب‌زمینی، پیاز، حبوبات، سیب، پرتقال، خرما، کشمش، قند، شکر و کنجاله و همچنین محصولات دامی، طیور و آبزیان شامل شیر و فرآورده‌های لبنی، گوشت سفید، گوشت قرمز، تخم‌مرغ و نیز پیله ابریشم را که برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت بود، بهمن‌ماه سال ۱۳۹۱ به وزارت جهاد کشاورزی واگذار کرده است و حالا با تصویب این لایحه، همه وظایف و اختیارات عنوان‌شده در این ماده، از وزارت جهاد کشاورزی به سازمان بازرگانی و تنظیم بازار منتقل می‌شود.

مشفق با تأکید بر رویکرد استقرار حکمرانی بر مبنای داده، توضیح داد: این سازمان با همکاری دو وزارتخانه‌ای که وظایف آنها را متمرکز کرده، موظف است تا پایان فروردین‌ماه ۱۴۰۲، در صورت تصویب لایحه، داشبورد مدیریتی را برای رصد و پایش بازار کالا و خدمات ایجاد کند، البته اولویت با کالاهای اساسی و نهاده‌های اولیه است.

دیپلماسی تجاری

پیش از این نیز معاون پارلمانی رئیس جمهور درباره تشکیل سازمان بازرگانی و تنظیم بازار گفت: هدف دولت این است که سازمان بازرگانی به صورت متمرکز بر همه بخش‌های بازار مدیریت و نظارت موثرتری داشته باشد.

سیدمحمد حسینی تصریح کرد پیشنهاد دولت این است که مجموعه بازرگانی و تنظیم بازار از وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی و مابقی دستگاه‌ها، منفک شده و به سازمان بازرگانی که به صورت مستقل و تحت نظر نهاد ریاست جمهوری خواهد بود، ملحق شود.

وی خاطرنشان کرد: سازمان بازرگانی، دیپلماسی تجاری را در  دستور کار داشته و تحرک جدی را در خلق رویدادهای تجاری، مذاکرات بین‌المللی، تفاهم‌نامه‌های منطقه‌ای، تفاهم‌نامه‌های دو و چندجانبه، تنظیم موافقت‌نامه‌ها و قراردادها، به‌عنوان راهبردی مستمر، پیگیری خواهد کرد.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه سازمان بازرگانی با هدف مدیریت واردات و کالاها و خدمات کشور تشکیل و اتخاذ سیاست‌های جامع رقابت‌پذیر، اقتصاد کشور را ارتقا خواهد داد، اظهار داشت: هدف دولت این است که سازمان بازرگانی به صورت متمرکز بر همه بخش‌های بازار مدیریت و نظارت موثرتری داشته باشد.

حسینی اضافه کرد: سازمان مکلف است با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی و دیگر دستگاه‌های متولی نسبت به ایجاد پیشخوان مدیریتی با تاکید بر ایجاد ارتباط بین سامانه‌های موجود در حوزه زنجیره تامین، تولید و توزیع، با اولویت کالاهای اساسی و نهاده‌های اولیه تا پایان فروردین ماه سال ۱۴۰۲ اقدام کند.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false