×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
افزایش ۷۰ درصدی صادرات ترکیه؛۱۶۵ میلیون دلار پوشاک در قزاقستان

افزایش ۷۰ درصدی صادرات ترکیه؛۱۶۵ میلیون دلار پوشاک در قزاقستان، تجار ترکیه به دنبال بازار جایگزین کشورهای صادراتی در شرایط جنگ روسیه و اوکراین هستند و براین اساس هیات‌های تجاری اتحادیه‌ها و فدراسیون‌های صادراتی صنایع و تشکل‌های صادراتی در تلاش بوده تا بازارهای هدف جدید با مخاطب‌های موضوعی به ویژه در حوزه مواد غذائی، پوشاک، مواد شیمیائی ماشین آلات،تولیدات نساجی و …. را شناسایی کنند.

به گزارش اکوپرشین: این در حالی بوده که افزایش صادرات ترکیه به قزاقستان را بعد از  مصوبه پارلمان آن کشور شاهد بوده ایم که در پی توافق نامه تنظیم تبادل اطلاعات تجاری بین کشورهای نامبرده محقق شده  است.

ضمن اینکه اشاره به این موضوع ضرورت دارد که در ماده ای از توافقنامه مذکور ساده‌سازی رویه کنترل گمرکی نیز  لحاظ شده که بسیار اثرگذار خواهد بود.

اگر بخواهیم نگاهی آماری به این موضوع داشته باشیم، باید بیان کرد که صادرات ترکیه بر اساس داده‌های مرکز آمار تجاری ترکیه در پنج ماه حدود ۷۰ درصد افزایش داشته و به رقم ۷۲۷ میلیون چهارصد و پنجاه هزار دلار رسیده است که نسبت به سال قبل قریب ۲۹ میلیون دلار افزایش صادرات را نشان می دهد.

پوشاک آماده بیشترین کالای صادراتی

دکتر سید جلال ابراهیمی؛ مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه مطرح کرد

بیشترین و بالاترین اقلام صادراتی پوشاک آماده به ارزش ۱۶۵ میلیون دلار در بازه زمانی پنج ماهه است. پوشاک آماده

این رقم برای فولاد با ۵۴ میلیون دلار، غلات و حبوبات همچنین دانه‌های روغنی و فرآوری شده در تنوع کالائی ۲۹ میلیون و نود و سه هزار دلار برآورد می شود.

در این میان صادرات صنعت تهویه  بسیار چشم‌گیر است، کالاهای مذکور جزو اقلامی به شمار می رود که نشانگر توجه قزاقستان به سالم‌سازی محیط زیست بوده و از جمله اقلام تجملی و لوکس صادرات مبلمان و محصولات جنگلی آماده با ۵/۲۴ میلیون دلار است .

در بخش دخانیات هم شاهد صادرات با ۷/۹ درصد هستیم.

در صنعت خودرو نیز این عدد و رقم ۱۷۷ درصد چرم، محصولات پوشاکی ۱۲۴ درصد است. علاوه براین در بخش پوشاک صادرات ترکیه به قزاقستان ۵/۹۳ درصد رشد را به نمایش می گذارد.

اشاره به این موضوع ضرورت دارد که سایر صادرات ترکیه به قزاقستان خدمات کشتی و کشتی تفریحی،  زیتون، انواع سس ها، جواهرات، میوه خشک، سیمان،  شیشه فولاد، آهن و قطعات را شامل می شود.

پیشنهادی برای اتاق های بازرگانی خراسان رضوی

در این میان باید توجه اتاق های بازرگانی خراسان رضوی و سازمان‌های صنعت و معدن استان‌های شمال شرق و شمال ایران هم چنین اتحادیه‌های صادراتی را به اقلام صادراتی ترکیه جلب کرد که امکان صادرات آن‌ها به قزاقستان وجود دارد ضمن اینکه نزدیکی راه زمینی، ریلی و پائین بودن هزینه حمل دریائی، زمینی نیز در این زمینه بسیار حائر اهمیت است.

علاوه براین پیشنهاد می‌شود تا اداره کل آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران که لزوما باید همه این نهادها و تشکل ها پیوسته در حال رصد کردن امکانات سرزمینی نیازهای مناطق آسیای میانه و کشورهای در حال رشد این حوزه باشند.

نکته دیگر اینکه اقلام ترک با قریب ۲۰۰۰کیلومتر از مناطق مختلف ترکیه از طریق شمال ایران به آسیای مرکزی حمل می‌شود که چرائی های آن قابل تحقیق و بررسی است.

لطفا نظرات خود را به ایمیل s.jalalebrahimi@yahoo.com  ارسال فرمایید.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false