×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
تیانجین بندری در مسیر هوشمند سازی

بندر تیانجین که در لیست لویدز ۲۰۲۳ میلادی رتبه هشتم شلوغ‌ترین بنادر جهان را به خود اختصاص داد، در شمال کشور چین قرار دارد.

به گزارش اکوپرشین به نقل از بندر و دریا، این بندر که قبلا به با نام « Tanggu » شناخته می‌شد اکنون مرکزی حیاتی برای حمل‌ونقل کشور چین به‌حساب می‌آید و از سال ۱۸۶۰ به عنوان دروازه پکن فعالیت داشته است. بندر تیانجین اکنون راه‌های زیادی را برای ارتباط با بنادر جهان گشوده است و دائما در حال توسعه است.

ظرفیت پذیرش این بندر در پایان سال ۲۰۲۲ میلادی به ۲۱ میلیون و ۲۱ هزار و ۳۰۰ TEU رسید که نسبت به سال قبل از آن رشد ۷/۳ درصدی را تجربه کرد.

تیانجین بندری مدرن با ۲۱۳ اسکله در انواع مختلف محسوب می‌شود و ۱۳۳ اسکله بالای ۱۰ هزار تن دارد. این بندر با بیش از ۵۰۰ بندر در بیش از ۱۸۰ کشور و منطقه در جهان روابط تجاری دارد و تا به امروز، ۱۴۵ مسیر کانتینری در سراسر جهان باز کرده است.

بندر تیانجین بخشی از جاده ابریشم دریایی محسوب می‌شود. این بندر ششمین بندر چینی در لیست لویدز به حساب می‌آید و پنج بندر دیگر که در صدر آن‌ها بندر شانگهای جای دارد، در رتبه‌های یکم تا ششم قرار گرفته‌اند از این رو به نظر می‌رسد رقابتی نیز در این بنادر برای توسعه هرچه بیشتر در میان باشد.

توسعه بندر توسط گروه بندر تیانجین

بندر تیانجین توسط گروه بندر تیانجین TPG اداره می‌شود که هم اپراتور اصلی بندر و هم مالک زمین بندر به حساب می‌آید و برخی از وظایف نظارتی اداره بندر قدیمی را نیز حفظ کرده است. گروه بندر تیانجین خدمات تخلیه و بارگیری را در ۱۲ دسته عمده از جمله محمولات نفتی، زغال سنگ، خودرو و غلات و … به مشتریان ارائه می‌دهد.

ترمینال بندر تیانجین همچنین فضای وسیعی برای توسعه در آینده نیز در اختیار دارد. به نظر می رسد مسئولان بندری برای توسعه اقتصاد کشورشان توجه ویژه‌ای به حمل‌ونقل به‌ویژه به کشتیرانی دارند و به‌طور مرتب در حال تقویت و توسعه آن هستند.

همچنین تلاش آن‌ها برای رسیدن به یک بندر هوشمند در سطح جهانی و تبدیل شدن به یک بندر سبز است. مسئولان این بندر قصد دارند بندرشان را به قطب اصلی لجستیک و حمل‌ونقل شمال چین تبدیل کنند. از اکتبر ۲۰۱۱، بندر تیانجین ۲۱ بندر خشک ایجاد کرده است.

دامنه گسترده‌ای از امکانات در بندر تیانجین

روند توسعه در این بندر نشان می‌دهد چینی‌ها به‌سرعت کارشان افزوده‌اند، همچنین این بندر در ۳۶۵ روز سال، ۲۴ ساعت شبانه‌روز و در سه شیفت(۰۰:۰۰-۰۸:۰۰، ۰۸:۰۰-۱۶:۰۰ و ۱۶:۰۰-۲۴:۰۰) فعال است.

فعالیت اصلی تیانجین جابجایی و پردازش محموله‌هاست و البته به‌جز جابجایی انواع محموله‌ها از جمله فله خشک و مایع، محموله‌های عمومی، کانتینرها و وسایل نقلیه، جابجایی مسافران نیز در ترمینال‌های این بندر به خوبی انجام می‌شود. به هرترتیب این بندر، خدماتی با دامنه‌ای بسیار گسترده ارائه می‌دهد، از جمله باشگاه بین‌المللی دریانوردان تیانجین امکانات بسیار زیادی را برای خدمه کشتی‌ها فراهم کرده است.

بندر تیانجین دارای تأسیسات مختلفی برای تعمیر کشتی و کشتی‌سازی است. این کارخانه‌ها تقربیا می‌توانند انواع کشتی‌ها (به‌جز کشتی‌های بسیار بزرگ) را تعمیر کنند و این دست قابلیت‌ها به‌سرعت در حال افزایش است.

البته این منطقه بندری یکی از اولین مناطق مدرن کشتی‌سازی چین بوده است و کارخانه کشتی‌سازی که از قدیم در آنجا کار می‌کرده نیز امروزه با عنوان کارخانه کشتی‌سازی شهر تیانجین فعالیت می‌کند. این کارخانه کشتی‌سازی در سال ۱۸۸۰ تاسیس شده و قدیمی‌ترین اسکله مدرن در شمال چین محسوب می‌شود.

طرح ساخت بندر سبز بندر تیانجین

امروزه بنادر سبز پرآوازه هستند و با سیاست‌های مبتنی بر کاهش آلودگی‌های محیط زیستی و افزایش بهره‌وری انرژی، مسیر خود را سبز، زیبا و مناسب برای تجارت هموار کرده‌اند. بندر تیانجین نیز از غافله عقب نمانده و با رویکردهایی که در پیش‌گرفته و به آن‌ها پایبند است، استانداردهای بندر سبز را بهبود می‌بخشد و شرایطی را برای توازن بین تاثیرات محیط زیستی و مزایای اقتصادی فراهم می‌کند.

این بندر با اقداماتی نظیر به کارگیری الزامات ایمنی، تقویت فناوری‌ها، بهینهسازیها در به کارگیری انرژی، کنترل دقیق آلودگی و کاهش کربن و… در حال اجرای یک مدل توسعه سبز است.

بندر مذکور در ژانویه ۲۰۲۴ میلادی جابجایی ۴۱ میلیون تن بار را ثبت کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶/۲ درصد افزایش داشته است. بندر تیانجین بهعنوان دروازه دریایی منطقه پکن ـ تیانجین ـ هبی بهطور مداوم پیشرفتهای جدیدی در توسعه سوختهای کمکربن و ساخت ترمینال هوشمند داشته است. همچنین اولین سیستم کنترل (نظارت) هوشمند چین برای محیطزیست آب دریایی در بنادر را هم راه اندازی کرده است.

جاذبههای گردشگری

تیانجین جاذبههای فراوانی نیز برای گردشگران دارد از جاذبه های مدرن تا معبدها و خیابانهای رنگارنگ کنار ساحل.

برج مخابراتی

برج مخابراتی زیبای تیانجین با ارتفاع حدود ۴۱۵ متر برجی مدرن است که هشتمین برج بلند مستقل در جهان محسوب می‌شود. این برج در سال ۱۹۹۱ میلادی با هزینه ۴۵ میلیون دلار ساخته شد و گردشگران زیادی هر ساله از آن دیدن میکنند.

خیابانی به سبک ایتالیایی

آنطور که در تاریخچه این شهر آمده است، ایتالیایی ها در سال ۱۹۰۱ میلادی حدود ۴۶ هکتار از مرکز تیانجین را به عنوان یک مرکز تجاری در اختیار گرفته بودند که اکنون این منطقه به عنوان خیابان ایتالیایی شناخته می‌شود.

شما میتوانید پیتزا و پاستای محبوب این کشور را بعد از یک پیادهروی دلخواه در رستورانهای این خیابان شگفتانگیز نوشجان کنید. البته که شبها این خیابان تماشاییتر است؛ چراغهای رنگی در این خیابان چنان میدرخشند که انگار سفری در زمان در پیش است و شما را به منطقه ی کوچکی در دل ایتالیا میبرند.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false