×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
۳۴۵ هزار تومان هزینه حمل  هر موتورسیکلت‌ توقیفی به پارکینگ

۳۴۵ هزار تومان هزینه حمل هر موتورسیکلت‌ توقیفی به پارکینگ، در حال حاضر اگر نگاهی به معابر شهری داشته باشیم، شاهد تشدید طرح برخورد با موتورسیکلت سواران خواهیم بود، طرحی که اگر چه در قالب طرح‌های انظباط ترافیکی در حال اجراست اما با اما و اگرهای زیادی دارد که مربوط به دریافت هزینه‌های بالا از مالکان چنین وسایل نقلیه می‌شود.

به گزارش اکوپرشین به نقل از وقایع‌نیوز: الهام صادقی: طبق ابلاغیه‌ای که به ماموران پلیس راهور اعلام شده است، آنها تنها با مشاهده چهار تخلف مجاز خواهند بود موتورسیکلت متخلفان را توقیف و راهی پارکینگ کنند، مواردی که شامل عبور از معابر در خلاف جهت مجاز، بی توجهی به چراغ قرمز، عبور از خطوط ویژه و استفاده نکردن از کلاه ایمنی می‌شود.

البته در سایر موارد مانند همراه نبودن گواهینامه تنها باید قبض جریمه برای موتورسیکلت سواران صادر شود.

به این ترتیب راکبانی که مرتکب چهار تخلف اشاره شده می‌شوند، وسیله نقلیه شان توقیف و بعد از سپری کردن مراحل قانونی موفق به ترخیص موتورسیکلت شان خواهند شد. مراحلی که بارها درباره دشواری‌هایش و آنچه که موجب رهاشدن این دسته از وسایل نقلیه در پارکینگ‌ها بارها  بارها سخن به میان آمده، هرچند که به نظر می‌رسد با افزایش پرشتاب بهای موتورسیکلت دیگر کمتر فردی این وسیله نقلیه را در پارکینگ رها کند.

با این وجود اما نکته مهم این است که دشواری‌های مربوط به ترخیص وسیله نقلیه تنها چالشی نیست که این دسته از راکبان با آن مواجه خواهند بود، بلکه موضوع تامل برانگیز هزینه‌هایی است که این روزها آن هم جدا از مقوله جرایم تعریف شده باید راکبان موتورسیکلت‌ها بپردازند.

به طور نمونه هر موتورسیکلتی که توقیف می‌شود، مالک آن باید مبلغ ۳۴۵ هزار تومان بابت  حمل آن به پارکینگ بپردازد.

درآمد روزانه ۱۰۳ میلیونی از موتورسیکلت‌ها توقیفی

به این ترتیب با استناد به سخنان اخیر سرهنگ احسان مومنی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ مبنی بر اینکه در طرح تشدید برخورد با تخلفات موتورسواران ۳۰۰ دستگاه موتورسیکلت روزانه توقیف و راهی پارکینگ می‌شود.

براین اساس با یک محاسبه ساده می‌توان بیان کرد؛ در مجموع روزانه موتورسیکلت سواران ۱۰۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه حمل و نقل پرداخت می‌کنند که در یک ماه این رقم حدود سه میلیارد و ۱۰۵ هزار تومان خواهد بود که رقم قابل توجهی است و باید دید این رقم قابل توجه صرف چه اموری می‌شود.

در این میان البته با توجه به اینکه پلیس به صورت شبانه ‌روز،  حتی در روزهای تعطیل بزرگراه‌های شهر را رصد می‌کند تا در صورت مشاهده موتور سیکلت‌های سنگین با آنها طبق قانون برخورد کند ممکن است این تعداد افزایش یابد.

هزینه‌های دیگری که پرداخت می‌شود

جدا از این هزینه اما افرادی که موتورسیکلتشان راهی پارکینگ شده است، باید هزینه‌های دیگری نیز بپردازند، که شامل دو فیش ۳۵ هزار تومانی و یک فیش ۵۰ هزار تومانی می‌شود.

به این ترتیب باید مبلغ ۱۲۰ هزار تومان دیگر را نیز به عدد ۳۴۵ هزار تومانی که برای حمل این وسایل از صاحبان موتورسیکلت‌ها گرفته می‌شود، اضافه کرد.

براین اساس مالک این وسیله نقلیه ۴۶۵ هزار تومان برای تحویل گرفتن موتورسیکلت خود بپردازد، مبلغی که جدا از جریمه‌های مربوطه خواهد بود.

یک نکته قابل تامل

این در حالی بوده که اگرچه  برقراری نظم ترافیکی که در زیر مجموعه آن برخورد با تخلفات رانندگی اعم از خودرو و موتورسیکلت قرار می‌گیرد، را باید از جمله برنامه ریزی‌هایی دانست که همواره و البته به صورت ویژه در دستورکار پلیس شهری، همچنین پلیس راه قرار دارد، اما واقعیت این است که دریافت مبالغ بالا از موتورسواران آن هم در شرایط اقتصادی کنونی که بسیاری از آنها برای گذران معیشت به این وسیله نقلیه خود وابسته هستند، حتی بسیاری از این افراد توان مالی برای پرداخت چنین مبالغی را ندارند، تنها اضافه شده مشکل  جدید به فهرست بلند دغدغه‌های این افراد است، ضمن اینکه در این حوزه نیز مانند سایر حیطه‌ها به طور قطع فرهنگ سازی می‌تواند نقش موثرتری داشته باشد.

شیوه‌هایی که در دهه‌های گذشته برای تغییر فرهنگ استفاده از وسیله نقلیه مانند بستن کمربند یا رانندگی بین خطوط مورد استفاده قرار گرفته است و براین اساس می‌توان از آنها به عنوان الگویی برای نظام مند کردن رفتارهای ترافیکی موتورسیکلت سواران نیز بهره برد.

پارکینگ موتورهای توقیفی

آنچه به طور قطع می‌تواند اثرگذاری بیشتری در مقایسه با استفاده از ابزارهای تنبیهی از جمله تحمیل شدن هزینه به این افراد داشته باشد.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false