×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
سیاست‌های رسانه‌ای در بازتاب اخبار دیدارهای رسمی

سیاست‌های رسانه‌ای در بازتاب اخبار دیدارهای رسمی، فیگورها و پزهای تصویری رسانه‌ای شاهزاده عربستان در ملاقات با طرف‌های ترک به ویژه با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه از چشم رسانه‌ها دور نماند و هنوز مورد بحث است.

به گزارش اکوپرشین: به عنوان مثال می‌توان به نحوه اشتراک‌گذاری عکس دست دادن رئیس جمهور ترکیه با ولیعهد عربستان در آنکارا اشاره کرد که توسط دفاتر رسمی ارتباطی ترکیه و عربستان که در روزنامه‌های هر دو کشور منعکس شد.

در تصاویر چهره‌ای این دو سیاست مدار در مطبوعات کشورهای عربی و ترکیه هر یک به عکس دلخواه منتشر شد.

طرف عربستانی از تصویری استفاده کرده بود که در آن شاهزاده لبخند پیروزمندانه‌ای داشت اما  اردوغان را با چهره‌ای گرفته نشان می‌داد.

تصویری که در مطبوعات عربی بیشتر از آن استفاده شد.

در این باره خانم گورکانلی سر مقاله نویس تیز بین ترک نیز نوشته است؛ نماد و نمود بعد از گفتمان و نشست‌های خصوصی به نوعی نتایج حاصله از گفت و شنود در چهره‌ها را نان می‌دهد و نمود تصویرها شاخص‌های بیانگر نارضایتی یا خشنودی هستند.  

آنچه که نتیجه ملاقات‌ها و مذاکرات را نمایان می‌کند. از نظر وی در عکس لحظه خروج شاهزاده سعودی از آنکارا زمانی که اردوغان برای بدرقه وی شخصا به فرودگاه رفت، رئیس جمهوری در پائین پلکان هواپیما دست تکان می‌دهد و بن سلمان را در بالای پلکان هواپیما با لبخندی پیروزمندانه قرار دارد.

نویسنده ضعف پروتکل زمانی و موقعیت و شخصیت سیاسی را مورد توجه قرار می‌دهد و توضیح می‌دهد؛ اردوغان رئیس جمهور ترکیه است و ولیعهد عربستان در آن در رتبه دوم قرار دارد.  

به اعقتاد وی رفتن اردوغان به فرودگاه و ایستادن پائین پلکان هواپیما به دور از پروتکل‌ها بوده  و به نوعی نشان دهند ضعف است.

البته این را هم باید گفت که اردوغان در سفری که  به عربستان داشت در سطح استانداری در فرودگاه مورد استقبال قرار گرفته بود که این امر نیز خود نشانگر برخی موارد است.  

براین اساس و با یک نگاه به تصاویر منتشر از استقبال و بدرقه ولیعهد عربستان می‌توان گفت؛ سفر وی  به ترکیه موفقیتی برای عربستان تلقی شده است.

از سوی دیگر بیانیه مشترک ترکیه و عربستان گویای این توفیق و پیروزی نیز بود، چون شاهزاده سعودی قبل از آمدن به ترکیه در سفر به مصر قرارداد سرمایه‌گذاری ۷/۷ میلیاردی را با الیسی رئیس‌جمهور مصر امضا کرد و قول رسمی ۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری را به مصر داد، ولی هیچ تعهدی در بیانیه مشترک عربستان و ترکیه دیده نشد.

این در حالی است که در دیپلماسی ارائه هر امتیاز در قبال اخذ یک امتیاز محقق می‌شود.

به عنوان نمونه در توافق بین نروژ  و ترکیه = که در زمان چاواش اوغلو صورت گرفت مقرر شد؛ شهروندان نروژی بتوانند بدون گذرنامه تنها با کارت شناسائی به ترکیه سفر کنند.

گرچه این عمل برای افزایش تعداد گردشگر از نروژ مثبت تلقی شده و می‌شود ولی در عمل متقابل که یکی از حیاتی ترین قواعد بین‌المللی است، برای شهروندان ترکیه هیچ امتیازی برای سفر به نروژ گرفته نشد و شهروندان ترک باید برای سفر به نروژ ویزا دریافت کنند.  

دکتر سید جلال ابراهیمی، مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه

لطفا نظرات خود را به ایمیل s.jalalebrahimi@yahoo.com  ارسال فرمایید.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false