×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
راهکارهای خروج از ناترازی بانک‌ها

مدیر آینده پژوهی بانک پارسیان، تعادل در نرخ سود تسهیلات در بخش های مختلف اقتصادی، تعیین تکلیف مطالبات کلان بانکها با ایجاد بانک سایه ای، تبدیل‌کردن دارایی‌های غیرمولد بانک ها به اوراق بهادار و استفاده از ظرفیت مولد سازی تسهیلات را از جمله راهکارهای بهبود ناترازی بانک ها عنوان کرد.

به گزارش اکوپرشین به نقل از روابط عمومی بانک پارسیان، مهدی فراهانی مدیر آینده پژوهی بانک پارسیان در نشست راهبردی با موضوع ” اصلاح ساختار ترازنامه بانک ها ” که روز یکشنبه ۱۵ مردادماه در دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، طی ارایه سخنانی به تشریح چالش ها و راهکارهای ناترازی ترازنامه بانک ها پرداخت.

وی ریشه ناترازی بانک ها را چهار عامل: ۱- عدم تعادل در دارائی / بدهی ۲- عدم تعادل درآمد/هزینه ۳- عدم تطابق در سررسید ۴- ناترازی خرد بانکها بر شمرد.

مدیر آینده پژوهی بانک پارسیان در ادامه شکاف نرخ تورم و نرخ سود بانکی و متعاقباً عدم انگیزه لازم بدهکاران برای بازپرداخت تسهیلات و درصد بالای سپرده های هزینه زا در شبکه بانکی در مقایسه با استاندارد جهانی را از جمله علل ناتزاری بانک ها عنوان کرد.

دکتر فراهانی در پایان سخنرانی خود توصیه ها و راهکارهایی در خصوص بهبود شرایط ناترازی بانک ها به شرح ذیل ارایه کرد :

• جهت تعدیل ناترازی بانک ها ابتدا می بایست پیش شرط هایی همچون تعادل در نرخ سود تسهیلات متناسب با بخش اقتصادی مربوطه وبازدهی پروژه ها، تعین تکلیف دارایی های سمی.. مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرد .

• تبدیل‌کردن دارایی‌های غیرمولد بانکها به اوراق بهادار

• استفاده از ظرفیت مولد سازی تسهیلات جاری بانکها

• استقرار نظام متمرکز اعتبار سنجی و ارزیابی و نظارت بر طرح‌ها .

• بازنگری در مدل کسب و کار متناسب با ظرفیت هریک از بانک ها.

• و استفاده از ظرفیت فین تک ها و بهره گیری از مدل بانکداری باز در بانکها و موسسات اعتباری.

ضمناً فراهانی پیشنهاد نمود برای حل معضل مطالبات غیرجاری بانک ها یک بانک سایه ای زیرنظر بانک مرکزی ایجاد شود تا براساس آن مطالبات غیرجاری بانک ها به آن واگذار و در قبال آن ترکیبی از منابع ریالی و ارزی و بخشی از آن در قالب امتیاز (همچون واردات خودرو …)به بانکها واگذار شود و آن بانک سایه ای به طور تخصصی به حوزه مطالبات و مولد نمودن آنها بپردازد.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false