×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
ایران ششمین کشور تولیدکننده مبدل‌های کرایوژنیک کلدباکس جهان شد

صنعت نفت با اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی موفق به طراحی و ساخت مبدل کرایوژنیک کلدباکس هفت‌جریانه شد که این موضوع ایران را به ششمین کشور تولیدکننده این محصول در جهان تبدیل کرد.

به گزارش اکوپرشین به نقل از شانا، در دنیای امروز، دانش و فناوری به‌عنوان اصلی‌ترین عوامل توسعه اقتصادی و اجتماعی شناخته می‌شوند.

در این مسیر، شرکت‌های دانش‌بنیان، به‌عنوان بازیگران اصلی اقتصاد دانش‌بنیان، نقشی کلیدی در ایجاد ارزش افزوده، اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی ایفا می‌کنند.

بر همین اساس دولت سیزدهم ضمن تداوم روند گذشته برای دانش‌بنیان کردن صنعت نفت، روش‌ها و اقدام‌های نوینی را به‌منظور تقویت این حوزه در پیش گرفت و ابتکار عمل‌های گسترده‌ای را برای اجرایی و عملیاتی شدن آن ایجاد کرد. با ارتقای سطح همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان فعال و انجمن‌های تخصصی مرتبط با صنعت نفت، تقویت اقتصاد نفت در دولت سیزدهم کلید خورد.

اگرچه صنعت پرافتخار نفت ایران توانسته با اقتدار از عرصه‌های خطر با اتکا به تجربه و توانمندی متخصصان خود عبور کند، اما با عبور سن بیشتر چاه‌های کشور از نیمه عمر خود، همچنین نیاز به فشارافزایی در چاه‌های گازی برای تأمین گاز مورد نیاز کشور و ورود به حوزه راهبردی صادرات گاز در عرصه بازارهای جهانی، نیاز به فناوری‌های نوین و استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان رفته‌رفته پررنگ‌تر می‌شود، وزارت نفت بار دیگر با اعتماد به توانمندی و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی موفق به طراحی و ساخت یک تجهیز فوق‌پیشرفته در صنعت نفت شده است.

این تجهیز مبدل کرایوژنیک کلدباکس هفت‌جریانه برای واحد بازیابی اتان یونیت ۱۰۵ مجتمع گاز پارس جنوبی است؛ محصولی که با بومی‌سازی آن ایران به‌عنوان ششمین کشور جهان به دانش فنی طراحی و ساخت مبدل‌های کرایوژنیک دست یافته است.

کلدباکس از حیاتی‌ترین تجهیزات ردیف‌های گازی پالایشگاه محسوب می‌شود که وظیفه سرمایش گاز طبیعی برای جدایش برش‌های گازی در واحد بازیافت اتان را به‌عهده دارد. از سرویس خارج شدن این تجهیز، به توقف تولید یک ردیف گازی پالایشگاه منجر می‌شود که معادل ۱۲.۵ میلیون مترمکعب تولید گاز متان در روز است.

نمونه خارجی کلدباکس با هزینه ۳ میلیون یورو ساخت شرکت فایوس کرایو (fivescryo) ایتالیا است که شرکت دانش‌بنیان داخلی هیلاویس آرینا با طراحی و ساخت آن حدود ۲۰ درصد از هزینه این محصول را کاهش داده است، همچنین ساخت و بومی‌سازی آن در داخل کشور ۱۱ درصد صرفه‌جویی ارزی به همراه دارد.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false