×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
نخستین کنگره بین المللی توسعه و توانمند سازی صنایع و شهرک های صنعتی برگزار شد

اولین کنگره بین المللی توسعه و توانمند سازی صنایع و شهرک های صنعتی با مشارکت انجمن علمی مهندسی صنایع دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز و با همت پایگاه خبری/تحلیلی سبا۷۲۴(تصویر صنعت ایران) با رویکرد نقش توانمند سازی کارآفرینان مولد در رشد اقتصادی روز دوشنبه چهارم دیماه ۱۴۰۲ در تهران ، مرکز همایش های بین المللی صدا وسیما برگزار شد.

به گزارش اکوپرشین، این کنگره که با هدف ساخت بستری برای شناخت، ایجاد، تثبیت و توسعه حلقه‌های ذی‌نفع در زنجیره توانمندسازی صنعت کشور از ابتدای حلقه تحقیق و توسعه و مدیریت تا رسیدن به رشد تولید است، در ۳ محور، نقش تامین زیر ساخت در توسعه صنایع، شهرک های صنعتی و مناطق آزاد، ضرورت هدایت سرمایه و منابع مالی به سمت تولید و همچنین رفع موانع توسعه و توانمندسازی صنعت و مباحث گسترده را با حضور بخش خصوصی، دولتی و نهادهای ذیربط دنبال خواهد نمود.

دکتر زهرا سعیدی مبارکه گفت: اگر بخواهیم در جهان صنعتی بدرخشیم باید در کنار سایر فعالیت‌های اقتصادی برای ابرقدرت شدن، بحث های نظامی، اقتصادی، تکنولوژی، بحث رسانه را نیز جدی بگیریم تا بتوانیم آینده بهتری را در جهان صنعت بسازیم.

 رئیس کنگره در اولین کنگره بین المللی توسعه و توانمندسازی صنایع، شهرک های صنعتی اظهار کرد: یکی از دلایلی که بنا شد گفتمان علمی را در بحث صنعت ایجاد کنیم، موسسه مطالعاتی رند در آمریکا که برای آینده جهان  پیش‌بینی می کند در تعریف آینده جهان بعد از هوش مصنوعی ۳ مولفه اصلی را برای ابرقدرت شدن و رشد جامعه مطرح می کند و این مواردی است که بعد از هوش مصنوعی به سرعت در حال تغییر همه چیز است یکی مولفه صنعت دوم فرهنگ و سوم رسانه است.

دکتر زهرا سعیدی مبارکه در ادامه تصریح کرد: ایلان ماسک رییس موسسه تسلا این موضوع را به عنوان آیین نامه خود می خواهد مطرح کند که برای ابر قدرت شدن و رشد جامعه ظرفیتی باید ایجاد شود که باید در آن این ۳ مولفه حتما وجود داشته باشد. یعنی آن چیزی که این ۳ مولفه را در کنار هم قرار می دهد و فرهنگ و قدرت را به هم وصل می کند، رسانه است و باید توجه بیشتری به آن شود و نقش مهمی در این میان دارد.

 وی در ادامه افزود: بنابراین اگر بخواهیم در جهان صنعتی بدرخشیم باید این ۳ مولفه را آیین‌نامه اقتصادی خود کنیم و در کنار سایر فعالیت‌های اقتصادی برای ابرقدرت شدن، بحث های نظامی، اقتصادی، تکنولوژی، بحث رسانه را نیز جدی بگیریم تا بتوانیم آینده بهتری را در جهان صنعت بسازیم.

رئیس کنگره با اشاره به  بند ب ماده ۶ قانون برنامه ششم توسعه خاطرنشان کرد: در این بند خواستار این بودیم که سهمی از ارزش افزوده به شهرک های صنعتی اختصاص یابد که متاسفانه در برنامه ششم درست اجرایی نشد و در برنامه هفتم توسعه حذف هم شد. ما امیدواریم درقانون مالیات بر ارزش افزوده اصلاح شود و صنایع کوچک و متوسط که ظرفیت خوبی برای اشتغال دارند بتوانند از این سهم برخوردار شوند.

سخنران بعدی مراسم دکتر پور رستم رییس واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی بود.

 پور رستم در صحبت های خود به رویکرد دانشگاه در پیوند دانشگاه و صنعت و اهمیت مباحث دانش بنیان ، هوش مصنوعی و کوانتوم اشاره کرد و با بیان ظرفیت کشور در حوزه هوش مصنوعی و اشاره به تصویب قوانین این حوزه در برخی کشورها مثل امریکا از نمایندگان مجلس خواست زودتر در کمیسیون های مربوط این مهم را مطرح و با ایجاد قوانین مربوط این خلا را پر کنند. وی در ادامه توضیح داد که دانشگاه آزاد برای کمک به بخص صنعت طرح های پویش ، پایش ، تابش و رویش را در دستور کار قرار داده است.

طرح پویش برای این که دانشجویان غیرپزشکی بخشی از واحد های درسی را در صنعت بگذرانند تا مانند دانشجویان پزشکی هنگام فارع التحصیلی با مباحث علمی خود بصورت عملی آشنا باشند ، طرح پایش و سامانه پژوهش یار برای عملی کردن تحقیقات و رساله های دانشجویان توسط صنعتگران ، طرح تابش جهت شکوفایی ظرفیت های بالقوه واحدهای دانشگاهی و طرح رویش برای ثبت و ضبط ایده های نوآورانه .

دکتر پور رستم در ادامه به توضیح کارکرد هر کدام از این طرح ها پرداخت و بیان کرد ارتباط بین دانشگاه و صنعت با شعار امکان پذیر نیست و هر دو باید بصورت عملی دست یاری به سوی یکدیگر دراز کنند.

سخنران بعدی مراسم دکتر اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بود که ضمن حمایت از مجموعه صحبت های امین کابلی و خانم سعیدی مبارکه اظهار داشت که در دنیا جنگ مشوق ها را می بینیم و نباید از این قافله عقب بمانیم . وی ادامه داد با ورود دانشگاه به صنعت می توان از بیش از ۵۰۰۰ کیلومتر سواحل کشور مانند ساحل مکران که تجربه جدیدی در این مقوله و در آغاز راه است استفاده صنعتی کرد. رئیس کمیسیون صنعت معدن و تجارت در پایان از فعالان‌اقتصادی و صنعتی کشور خواست هر کاری که از او و همکارانش برای کمک به این حوزه بر می آید را مطرح کنند تا در مجلس پیگیری و عملی بشود.

بلافاصله بعد از این سخنان احد عظیم زاده فعال اقتصادی کشور پشت تریبون رفت و با لحنی هیجانی خطاب به رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت که شما کمک نکنید فقط اجازه بدهید ما کارآفرینان کار خودمان را بکنیم. همانطور که مردم به شما رای می دهند و برای دوره ای به شما اعتماد می کنند شما نیز حداقل یک دوره به ما اعتماد کنید و کار را به کارآفرینان و فعالان اقتصادی بسپارید. وی بعد از این سخنان مورد تشویق حضار قرار گرفت.

عظیم زاده در ادامه از شرکت داری بانک ها انتقاد کرد و عدم وجود زیرساختها را معلول هدر رفت پول از طریق بانک ها و شرکتهای وابسته آن ها دانست و از وجود اختلاس های نجومی در کشور به شدت انتقاد کرد.

سخنران بعدی کنگره دکتر فرشاد مقیمی معاون وزیر سمت و مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی بود که از نقش سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در توانمند سازی کارآفرینان در دو بعد سخت افزاری و نرم افزاری گفت و به چگونگی ارتقا تکنولوژی و فن آوری صنایع مستقر ، توانمندسازی نیروی انسانی شاغل در sme ها و توانمند سازی و پایدارسازی واحد های صنعتی فعال اشاره کرد.

وی در ادامه به وجود ۵۹۰۰۰ واحد صنعتی در شهرک های صنعتی اشاره کرد که ۴۵ درصد نیروی انسانی شاغل در صنعت کشور را شامل می شوند و از اهمیت آن سخن گفت و در پایان به ارائه برخی آمارها از عملکرد دولت در تسهیل ایجاد صنایع در شهرک ها و راه اندازی واحد های راکد و توانمند سازی ظرفیت های صادراتی پرداخت.

 در ادامه دکتر علی مقدم زاده معاون مطالعات و برنامه ریزی صندوق توسعه ملی درخصوص استعداد کارآفرینان مولد و چالش های پیش روی آن مطالبی بیان کرد و سپس دکتر نگاهداری رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز به ایراد سخنانی پرداخت و از ارتقا کیفیت و رفع برخی چالش های مطرح در حوزه شهرک های صنعتی ، تبیین برخی اهداف ایجاد شهرک های صنعتی در ایران و مشکلات زیربنایی آن ها مانند عدم تامین کافی برق ، تاخیر در تحویل گاز و آب ویا مشکلاتی مانند تعرفه بالای آب بها سخن گفت و پیشنهادات کارگروه رفع موانع تولید از جمله تسهیل منابع مالی ، تقسیط یا استمحال بدهی ها را مطرح کرد.

در ادامه دکترسمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی ، توضیحاتی را درباره پیوند میان صنعت و محیط زیست ارایه داد.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: باید به این نکته اشاره کرد که محیط زیست با حوزه صنعت گره خورده است . ما در بحث صنعت و محیط زیست، با مشکلات زیادی مواجه هستیم و با اینکه برای حل این مشکلات راه حل وجود دارد، اقدامات موثر زیادی در کشور صورت نگرفته که گره از مشکلات محیط زیست باز کند.

رفیعی ادامه داد: باید برای حل این مشکلات، اقدامات مناسبی انجام داد تا بتوان به سمت پایداری در اقتصاد، جامعه و محیط زیست حرکت کنیم. حرکت به سمت پایداری می تواند برای کشور، رشد اقتصادی ، اجتماعی و محیط زیستی به همراه داشته باشد.

وی افزود: باید حرکت خود را به سمتی ببریم تا شعار اقتصاد محیط زیست تحقق یابد. واقعیت امر این است که حوزه محیط زیست به همراهی و حمایت مردم نیاز دارد و بسیاری از صنعتگران کشور، نقش محیط زیست در رشد اقتصادی را می دانند لذا اگر تمام صنعتگران در جهت تحقق اقتصاد محیط زیستی حرکت کنند اتفاقات مثبت زیادی در اقتصاد، سلامت عمومی و محیط زیستی رخ خواهد داد.

رفیعی خاطرنشان کرد: تعدادی از حوزه های صنعتی خصوصا شرکت های پتروشیمی، متوجه نقش اثر شاخص های محیط زیستی بر صنعت و رشد اقتصاد شده اند و می دانند که پایداری محیط زیست سود اقتصادی فراوانی دارد. محیط زیست نقش بسیار مهمی در رشد و توسعه اقتصادی و همچنین ماندگاری صنعت دارد.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: از طرفی عدم رعایت شاخص های محیط زیستی می تواند خسارت ها و آسیب های جبران ناپذیری به بار آورد برای مثال امروز گزارشی را دریافت کرده ام که یک شرکت باتری سازی در شما غرب کشور  که درآمد بسیار بالایی هم دارد، حجم بسیار زیادی از پساب های اسیدی خود را در طبیعت رها می کند. این شرکت درآمد بالایی دارد و می تواند تصفیه خانه احداث کند اما تاکنون چنین اقدامی را انجام نداده است.

وی در پایان گفت: حوزه محیط زیست به آگاهی و همراهی نیاز دارد و ما باید بتوانیم دست بر زانوی خود گذاشته و پیشرفت کنیم تا بتوانیم اقتصاد و محیط زیست را توسعه دهیم.

در ادامه دکتر سید مهدی محمدی، دبیر و رییس دبیرخانه دائمی کنگره ضمن تشکر ویژه جهت حضور و سخنرانی استاد برجسته و نام آور صنعت پروفسور رضا توکلی مقدم و مهمان ویژه و بین المللی کنگره دکتر امین کابلی از اساتید و نخبگان صنعت در اروپا همچنین از میهمانان ویژه دکتر برزگر مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، دکتر مهدوی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران، خانم دکتر رامین مشاور امور بانوان مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران و اساتید دانشگاهی ، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی ،دکتر حسابی و همه مدعوین و مهمانان گرامی کنگره تشکر و قدردانی نمود، که انصافا با وجود و حمایت این عزیزان این کنگره پرمحتوا و باشکوه برگزار گردید.

در پایان، پنل کنگره با حضور پروفسور رضا توکلی مقدم استاد دانشگاه تهران، دکترامین کابلی سخنران بین الملل و استاد دانشگاه لوزان سوئیس و پروفسور محمدرضا کاویان پور رئیس موسسه تحقیقات آب ، دکتر خالقی دبیرکل خانه صنعت ایران ، دکتر علیرضا بنی هاشمی رئیس خانه صنعتکاران ایران، دکتر یوسفی  رئیس اداره وکالت تخصصی مرکز وکلا ، دکتر خان محمدی رئیس قرارگاه گشت ارشاد مدیران و دکتر پیام باقری نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران با موضوع نشست هم اندیشی توسعه و توانمندسازی صنایع و شهرکهای صنعتی با حضور مسئولین، ذینفعان و نخبگان که با استقبال خوب حضار همراه بود.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false