×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
بخش عمده صنایع غذایی وابسته است

بخش عمده صنایع غذایی وابسته است، قائم مقام تجارت و تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی گفت: در ایران بخش عمده صنعت غذایی وابسته است. جدا از سیاست‌های غلط، در حوزه تولید دام و طیور برای تأمین نهاده‌های دامی وابسته به ارز هستیم.

به گزارش اکوپرشین به نقل از مهر، علیرضا پیمان پاک، قائم مقام تجارت و تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی در برنامه سیما گفت: ما در قالب زنجیره تأمین، تولید، توزیع و به عبارتی مصرف حوزه محصولات و کالاهای اساسی چه نهاده‌های دامی باشد و چه کالاهایی که مستقیم توسط مردم مصرف می‌شود به گونه‌ای تعریف شود که نگرانی در بازار به وجود نیاید.

وی افزود: روغن، گوشت، گندم، آرد و… جز کالای اصلی سبد معیشتی مردم است بنابراین یک حداقلی است که دولت‌ها باید این را حفظ کنند و قدرت خرید مردم را در شرایطی تعریف کنند که مردم دغدغه‌ای بابت حداقل معیشت نداشته باشند. با روش‌های مختلفی می‌توان به آن تحقق بخشید. مدل‌های مختلفی وجود دارد برای اینکه ما این را ثبت و حفظ کنیم.

وی ادامه داد: در ایران بخش عمده صنعت غذایی وابسته است. جدا از سیاست‌های غلط، در حوزه تولید دام و طیور برای تأمین نهاده‌های دامی وابسته به ارز و واردات هستیم.

پیمان پاک تصریح کرد: سالانه ۱۵ میلیارد دلار خوش‌بینانه وقتی صرفه‌جویی ارزی انجام و قیمت‌ها کنترل می‌شود ۱۴ تا ۱۵ میلیارد دلار برای واردات کالای اساسی هزینه می‌شود. در بخش تأمین مرغ، گوشت و تخم مرغ و گوشت قرمز تقریباً ۷۰ تا ۸۰ درصد قیمت تولید وابسته به نهاده‌هایی است که عموم آنها وارداتی است. این واردات بر مبنای ارز اتفاق می‌افتد یعنی ما ارز داشته باشیم.

کشوری که درگیر تحریم است درگیر نوسانات مختلف است قیمت ارز نوسان زیادی دارد. ارز ۵۰ هزار تومان می‌شود به ۶۰ هزار تومان می‌رسد و دوباره به کانال ۴۰ برمی‌گردد. قیمت نهاده‌های دامی باید یک ثباتی داشته باشد تا بتوانیم آن سبد و سفره اصلی مردم را تثبیت کنیم.

قائم مقام حوزه تجارت وزیر جهاد کشاورزی در ادامه سخنان خود گفت: یارانه را در اختیار تولیدکننده قرار دهیم یا روی ارز قیمت را تثبیت کنیم یا در اختیار مصرف کننده گذاشته شود هر کدام مسائل خاص خودش را دارد.

وی گفت: زیرساخت‌ها باید درست شود و بعد انتظار رفع چالش‌ها را داشته باشیم.

پیمان پاک یادآور شد: سال گذشته فاصله بین ارز آزاد و ارز ترجیحی زیاد شد که ناچار ارز ترجیحی حذف شد. در شرایط فعلی ارز ترجیحی و یارانه فعلاً باید روی نهاده‌ها داده شود که صنعت و تولید دچار مشکل نشود.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false