×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true

در پی برخی نگرانی ها در اروپا مبنی بر اینکه اقتصاد فرانسه به مثابه یک بمب ساعتی در قلب اروپا عمل می کند، یک کارشناس اقتصادی، مشکل کنونی اقتصاد فرانسه را ناشی از سیاست های غلط اقتصادی دولت های این کشور از سی سال پیش تاکنون دانست.

شبکه خبری فرانس بیست و چهار (france 24)، در گفتگویی اختصاصی با «سیلوی گولار»، اقتصاددان ونماینده فرانسه در پارلمان اروپا که کتابی با ماریو مونتی نخست وزیر ایتالیا تحت عنوان «درباره دموکراسی در اروپا» نوشته است به بررسی موضوعاتی مانند اقتصاد فرانسه تحت رهبری سوسیالیست ها و بودجه اتحادیه اروپا پرداخت.
مجری این شبکه در مقدمه این بحث،با اشاره به مطالب منتشر شده در مطبوعات آلمان مبنی بر اینکه با سیاست اقتصادی که فرانسه در پیش گرفته است احتمالا به یونان دوم تبدیل خواهد شد و با اشاره به گزارش منتشر شده در مجله اکونومیست انگلیس که وضع اقتصاد فرانسه را به بمب ساعتی تشبیه کرده است
، بمب ساعتی که در قلب اروپا قرار دارد، به ارائه توضیحات و اطلاعاتی مرتبط با بحث پرداخت و اعلام کرد مقامات فرانسه اما به این انتقادها توجهی نمی کنند. پی ئر موسکوویسی وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه در واکنش به این انتقادها گفت کشورش توان بالقوه اقتصادی بالایی دارد و نباید از این گونه انتقادات مایوس شود. باید تلاش کنیم تا حرکت رو به جلو ماشین اقتصادی فرانسه کند نشود.
ژان مارک ارو نخست وزیر فرانسه نیز در اظهاراتی در همین باره تصریح کرد مبارزه برای تثبیت اقتصادی کشور آغاز شده است و روند این مبارزه به هیچ وجه نباید تضعیف شود.
اما واقعیت امر آن است که وضع اقتصاد فرانسه نه تنها انگلیس، بلکه آلمان را نیز نگران کرده است.آلمان ها می گویند در فرانسه اصلاحات اقتصادی به اندازه کافی صورت نمی گیرد و فرانسه وانمود می کند که اصلاحات اقتصادی انجام می دهد.برخی مطبوعات و کارشناسان اقتصادی در آلمان حتی نگرانند که مبادا فرانسه به یونان دوم در منطقه یورو تبدیل شود.
مجری برنامه در همین باره این سئوال را از «سیلوی گولار» پرسید که آیا واقعا فرانسه اکنون به کشوری بیمار از نظر اقتصادی در منطقه یورو تبدیل شده است؟
این کارشناس در پاسخ گفت:« برخی نگرانی های شرکای اروپایی فرانسه توجیه پذیر است. زیرا واقعیت امر آن است که بدهی های عمومی و حاکمیتی فرانسه اکنون خیلی زیاد شده ، تراز تجاری کشور سیر قهقهرایی پیدا کرده است ، شرکت های فرانسوی از نظر توان رقابت پذیری وضع خوبی ندارند. البته در همه این موارد نیز نمی توان گفت که دولت فرانسوا اولاند مقصر است. مقصر به وجود آمدن وضع موجود دولت هایی بوده اند که از سی سال پیش تاکنون در فرانسه سر کار آمده اند.
این دولت ها همواره بودجه عمومی را در حالی که کسری داشته است تنظیم و تصویب کرده اند. همه این دولت ها بدون استثنا چشم انداز رشد اقتصادی را دست کم گرفته بودند و یا برای آن اهمیتی که باید قائل می شدند نشدند. به طور خلاصه همه دولت ها با سیاست های اقتصادی غلط خود کشور را عادت داده بودند تا پایین تر از امکاناتش زندگی کند.
«سیلوی گولار» افزود درست است که فرانسه ازنظر اقتصادی با مشکلاتی مواجه است اما توانایی و امکانات خارج شدن از این وضع را دارد. خود آلمان هم ده سال پیش با مشکلی شبیه مشکل کنونی فرانسه مواجه بود و از نظر توان رقابت پذیری اقتصادی مانند اکنون فرانسه مشکل داشت.
مجری فرانسه بیست و چهار در ادامه این گفتگو این سئوال از میهمان برنامه پرسید که آیا فرانسه برای کاهش کسری بودجه وبدهی های عمومی خود سیاست ریاضت اقتصادی در پیش گرفته است ویا نه به گفته آلمان ها، وانمود به اجرای چنین سیاستی می کند.
گولار در
پاسخ به این سئوال گفت:« هدف این نیست که ریاضت اقتصادی ، برای ریاضت انجام بگیرد، اگر این گونه باشد در واقع باید گفت که کشورهای مجری چنین سیاستی در حال ضربه زدن به خود هستند.هدف این است که ارکان اصلی رشد اقتصادی دوباره درکشور استوار شود. موضوع این است که چه کار باید کرد تا توان رقابت اقتصادی شرکت های کوچک و متوسط بالا رود و بتوانند در بازار جای پایی برای خود پیدا کنند».
وی در پاسخ به سئوالی با این مضمون که آیا بسته رشد اقتصادی که فرانسه تدوین کرده است می تواند فرانسه را به هدفش نزدیک کند، گفت:
«برخی از جنبه های این بسته رشد اقتصادی مثبت است. اما مشکل این است که مسئولان کشور خیلی دیر پی به مشکلات ریشه ای اقتصاد کشور بردند».
جنبه منفی این بسته نیزکاهش هزینه های عمومی کشور است. کاهش هزینه های عمومی همیشه زمینه ساز کاهش رشد اقتصادی است.
گولار همچنین به سئوالی درباره اتحادیه سیاسی بین فرانسه و آلمان پاسخ داد و گفت:«تحقق چنین اهدافی با توجه به اختلافاتی که دو کشور بر سر موضوعات مختلف دارند میسر نیست».
این کارشناس اقتصادی مشکل اصلی منطقه یورو را نبود چارچوبی دموکراتیک دانست و گفت کشورهای این منطقه هر کدام قوانین و مقررات خاص خود را دارند. در کشوری مانند آلمان سن بازنشستگی شصت وهفت سالگی است. اما در برخی دیگر از کشورهای اروپایی سن بازنشستگی شصت سالگی است. در نتیجه مردم آلمان می گویند چرا باید کشورشان از نظر کمک مالی جور کشور بحران زده ای(یونان)را بکشد که کارمندان و کارگران آن هفت سال زودتر بازنشسته می شوند. از همین رو، اگر کشورهایی اروپایی می خواهند مشکلات مالی شان حل شود باید قبل از هر چیز به فکر تدوین چارچوبی دموکراتیک و بحث و رایزنی در همین چارچوب باشند.
این در حالی است همین حالا درباره بودجه اتحادیه اروپا اختلاف نظر شدید وجود دارد و کشورهای عضو اتحادیه اروپا نمی توانند بر سر این موضوع به مصالحه برسند.

منبع: واحد مرکزی خبر

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false