×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true

کتاب فهرست نسخه های خطی ایران به بزرگترین کتابخانه روسیه اعطا شد

به گزارش خبرنگار ایرنا، این مراسم روز پنجشنبه در محل کتابخانه دولتی لنین با شرکت جمعی از کارشناسان فرهنگی ایران و روسیه برگزار شد و ˈمحسن حیدرنیاˈ رییس بنیاد ایرانشناسی مسکو، این کتاب دوازده جلدی را به کتابخانه لنین اهدا کرد.

ˈویکتور فئودوروفˈ مدیر کل کتابخانه دولتی لنین با تشکر از جمهوری اسلامی ایران برای اهداء این کتاب مرجع و جامع، این اقدام را نشانه روابط خوب کشورهای ایران و روسیه در عرصه فرهنگی و ادبی دانست.

وی با بیان اینکه پیشرفت تکنولوژی در زمینه انتشار کتاب های الکترونیکی از طریق شبکه اینترنت، عرصه را بر فضای کتابخانه های سنتی تنگ کرده است، افزود: اما موضوع کتاب همچنان از جایگاه والایی در جامعه روسیه برخوردار است و دولت این کشور به توسعه فرهنگ کتاب توجه خاص دارد.

مدیر کل کتابخانه دولتی لنین ابراز امیدواری کرد سنت نیکوی اهدای کتاب بین کتابخانه های روسیه و ایران معمول و رایج شود.

ˈمحسن حیدرنیاˈ رییس بنیاد ایرانشناسی مسکو نیز در این ارتباط گفت: ایران از دیرباز تولیدکننده علم بوده و وجود مقادیر بسیار زیاد دست نویس های خطی در این کشور ،نشانگر این واقعیت است.

وی افزود: با توجه به اینکه کتاب فهرست های دست نویس ایرانی را به طرف روسی اهدا کردیم و در ادامه همکاری نیز انتظار داریم ترتیبی اتخاذ شود تا نسخه های خطی در روسیه نیز به محققان ایرانی معرفی شود.

دکتر حیدرنیا گفت: اطلاع محققین دو کشور از این نسخ خطی موجب توسعه روابط علمی در دو کشور خواهد شد.

کتاب دوازده جلدی ˈفهرست های دست نوشته های ایرانˈ شامل ۳۰۰ هزار نسخه خطی و دست نویس در کتابخانه های ایران است که به زبان های فارسی و برخی زبان های رایج در دنیا ترجمه گردیده توسط مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تالیف شده است.

کتابخانه دولتی لنین بزرگترین کتابخانه روسیه و از جمله کتابخانه های بزرگ جهان می باشد که در آن بیش از ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار جلد کتاب نگهداری می شود.

این کتابخانه در سال ۱۸۲۳ توسط ˈرومیانتسفˈ در سنت پترزبورگ تاسیس شد و در سال ۱۸۶۲ به مسکو انتقال یافت.
IRNA

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false