×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: ماه محرم فرصتی مغتنم برای تبیین قیام سید وسالارشهیدان برای تمامی محبان اهل بیت عصمت وطهارت، بخصوص نسل جوان ایران اسلامی به شمارمی آید.

 حجت الاسلام والمسلمین مجیدنجفی در جمع عزاداران جهادی که به مناسبت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبداله الحسین (ع) برگزارشده بود گفت: عاشورا یادآور قیام خونین سرور شهیدان حسین بن علی(ع) است که با قیام‌ خود و یاران اندکش، بکالبد بی‌جان اسلام جان بخشیده و بوستان افسرده و نهال پژمرده اسلام را، با خون خود و یارانش با طراوت ساخت و برای همیشه سرسبز و پرثمر نمود.
وی با بیان اینکه محرم نام اولین ماه از ماههای قمری است افزود: در علت نامگذاری آن به محرم آمده است، به جهت وضعیت زندگی مردمان قدیم، جنگ و خون ریزی بسیار در این ماه به وقوع می پیوست و این امر سبب شد که به فکر چاره افتاده و از جمله کارهایی که در این باره انجام شد، مقرر گشت در برخی از ماههای سال به صورت کلی جنگ و خونریزی ممنوع و حرام اعلام گردد و همگان متعهد شوند که در این ماهها از هرگونه جنگ و درگیری خودداری کنند و این سنت را سالها و قرنها رعایت می کردند، اما وقتی زمامداران اموی بر اریکه حکومت نشستند بسیاری از ارزشهای پذیرفته شده و مفید را زیر پا نهادند از جمله در زمان یزیدبن معاویه حرمت جنگ در ماه محرم را نادیده گرفته و فرزند رسول خدا(ص)حسین بن علی(ع) رابه شهادت رساندند. امام رضا (ع) در این باره فرمود: «محرم ماهی است که در جاهلیت حرمت آن را نگه می داشتند و در آن نمی‏جنگیدند. اما این امت نه حرمت این ماه را درک کردند و نه حرمت پیامبرشان را نگه داشتند، چرا که در این ماه ذریه و فرزندان پیامبر(ص) را کشتند و زنان و فرزندان ایشان را به اسارت درآوردند. در سال ۶۱ هجری قمری وقتی کاروان امام حسین(ع) وارد کربلا شد سی هزار سپاهی تا دندان مسلح یزید او را به محاصره درآوردند و در روز دهم محرم آنها را به شهادت رساندند و اموال شان را غارت و فرزندان و زنان شان را اسیر کردند.
مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امام حسین (ع) در سوم شعبان سال چهارم هجری در مدینه به دنیا آمد و رسول خدا (ع) نام این فرزند زهرا (س) را حسین نهاد. وی مورد علاقه شدید پیامبر خدا(ص) بود و آن حضرت درباره او فرمود: «حسین منی و انا من حسین….» و در آغوش پیامبر بزرگ شد. هنگام رحلت رسول خدا، شش ساله بود در دوران پدرش علی بن ابی طالب (ع) نیز از موقعیت والایی برخوردار بود، علم، بخشش، بزرگواری، فصاحت، شجاعت، تواضع، دستگیری از بینوایان، عفو و حلم و …. از صفات برجسته این حجت الهی بود. در دوران خلافت پدرش در کنار آن حضرت بود و در سه جنگ جمل، صفین و نهروان شرکت داشت.
حجت الاسلام والمسلمین نجفی همچنین اضافه کرد: پس از شهادت پدرش که امامت به حسن بن علی (ع) رسید همچون سربازی مطیع رهبر و مولای خویش و همراه برادر بود پس از انعقاد پیمان صلح امام حسن (ع) با معاویه حاکم شام، با برادرش و بقیه اهل بیت (ع) از کوفه به مدینه آمدند. با شهادت امام مجتبی (ع) در سال ۴۹ یا ۵۰ هجری، بار امامت به دوش سیدالشهدا قرار گرفت. در آن دوران ده ساله که معاویه بر حکومت مسلط بود، به روایت اسناد تاریخی، امام حسین (ع) همواره یکی از معترضین سرسخت نسبت به سیاستهای معاویه و دستگیریها و قتلهای او بوده است. اصحاب شهادت طلب و با وفای وی در قیام عاشورا، نمونه بارز آگاهی، ایمان، شجاعت و فداکاری بودند. آنان که در رکاب سیدالشهداء به فیض شهادت رسیدند جمعی از بنی هاشم بودند، جمعی دیگر از مدینه با آن حضرت آمده بودند، ‌برخی در مکه در طول راه به وی پیوستندو برخی هم از کوفه توانستند به جمع آن حماسه سازان شهید بپیوندند. کسانی هم در راه نهضت حسینی، پیش از عاشورا شهید شدند،‌که آنان نیز جزء اصحاب او به شمار می آیند. مدت قیام امام حسین (ع) از روز امتناع از بیعت با یزید تا روز عاشورا ۱۷۵ روز طول کشیده است.
وی در بخش پایانی سخنان خود افزود: محرم و صفر فرصتی برای بصیرت بخشی به جامعه است که باید به خوبی از آن بهره گرفت وعدالت اجتماعی، ولایتمداری و توجه جدی به مبانی اعتقادی از جمله درس هایی است که باید از محرم و صفر آموخت زیرا، اعتقاد به ارزش های اسلامی سبب شکست دشمنان اسلام و انقلاب شده و باید تلاش کرد فرهنگ عاشورایی را در جامعه نهادینه کرد و با توسل به فرهنگ ناب عاشورایی است که ایران اسلامی توانسته است با پیروی از رهبر ولایی، در تمامی صحنه های حساس و سرنوشت ساز میهن اسلامی، با قدرت دشمنان قسم خورده انقلاب را خوار و ذبون نماید و با نهادینه شدن این فرهنگ است که نسل جوان انقلاب، خواهد توانست پاسداری توانمند و پر شور در توسعه فرهنگ ناب اسلام در تمامی عرصه های اجتماعی باشد.
این مراسم، با نوجه سرایی تنی چند از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت به انتها رسید.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false