true
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت :نهادینه کردن رعایت بهداشت فردی ومحیط به فرهنگ سازی مناسب نیازمند است.
رسول صادقی در این جلسه با اشاره به اجرای برنامه های تحول بنیادین آموزش و پرورش افزود:ارتقائ جایگاه بهداشت مدارس وعملیاتی نمودن برنامه های مدارس مروج سلامت در راستای تحول بنیادین از رویکرد بهداشتی وسلامت آموزش و پرورش می باشد.
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش اظهار داشت : دانشآموزان در محیط مدرسه با انواع دانشها و مهارتها، ارزشها و هنجارها، قوانین و مقررات شیوه های همزیستی و همسازی ، تعاون و همیاری و آیین مشارکت اجتماعی آشنا میشوند و زندگی را با همه ابعاد و جنبه های تلخ و شیرین تجربه میکند و برای آزمونهای بیشمار بعدی آماده میشوند.
وی افزود:اینک علاوه بر اجرای طرحهای بهداشتی مانند بهداشتیاران ، آموزش همسالان، پیشگامان سلامت، شهردار مدرسه، محیط یاران ، شوراهای دانشآموزی و … برآن شدیم که راهکاری را پیدا کنیم تا تمامی عوامل اجرایی مدرسه به ویژه دانشآموزان همانند دانشآموزان سایر کشورها به ویژه ژاپن و چین در امور تنظیف مدرسه با رضایت اولیایشان مشارکت فعال داشته باشند.
صادقی درادامه با اشاره به آیین نامه اجرایی مدارس در فصل چهارم از ماده ۵۶ لغایت۶۳ ،مدیران مدارس را برای اجرای طرحهای بهداشتی موظف دانسته ، افزود: مدیران مدارس با داشتن تراکم کاری و کمبود خدمتگزار توان اجرای آنرا ندارند .لذا باید طرحهای مشارکت جویانه را تعریف کنیم تا اهداف ذیل با رضایت و با مشارکت اولیاء و تمامی عوامل اجرایی و آموزشی و حتی افراد جامعه در راستای نهادینه کردن رعایت بهداشت فردی و محیط بستر سازی شود:
تقویت حس مسئولیت پذیری و اعتماد به نفس در دانشاموزان، ایجاد مهارت و قابلیتهای بهداشتی، جلب مشارکت فعال دانشاموزان بمنظور تاثیر گذاری بر بهداشت عمومی، ایجاد زمینه مناسب جهت اصلاح نگرش دانشآموزان در امور بهداشتی، جلب مشارکت والدین دانشاموزان و اولیاء مدرسه در حل مشکلات و نارساییهای بهداشتی مدرسه، کنترل و بهبود وضعیت بهداشت محیط و ایمنی مدرسه، توجه بیشتر به رعایت نکات بهداشت فردی و تقویت انجمن بهداشت،سلامت ومحیط شوراهای دانشآموزی، رشد و پرورش ابعاد جسمی،روانی و احتماعی دانشآموزان از طریق جلب مشارکت فعال آنان در امورات بهداشتی مدرسه.
وی ابرازامیدواری نموددر نتیجه این مشارکت از میزان شیوع بیماریهای واگیر کاسته شده و بهداشت عمومی مدارس ارتفاء یافته و سلامت بعنوان بهترین نعمت و سرمایه فردی و اجتماعی جایگاه و اهمیت حقیقی خود را پیدا کند.
مهندس تقی پور مدیر عامل سازمان پارک هاوفضای سبز شهرداری تبریز هم دراین جلسه با بیان طرح های این سازمان در توسعه وترویج فضاهای سبز و گلکاری ودرختکاری گفت : درسال گذشته ۳۷هزاربسته نهال کاری در همین راستا در بین دانش آموزان پایه اول ابتدایی و ۱۳هزاربسته نیز به سایر پایه ها توزیع گردید وامسال نیز ۵۰هزاربسته که شامل گلدان بذر و کود نهال است به همین صورت در بین دانش آموزان توزیع می گردد.
گفتنی است در این جلسه که تعدادی از اعضای شورای معاونین اداره کل آموزش وپرورش وافراد صاحب نظر در حوزه بهداشت وسلامت نواحی پنجگانه تبریز و شهرداری تبریزوبهداشت استان حضور داشتند در خصوص نحوه مشارکت دانش آموزان در حفظ بهداشت مدارس با جلب رضایت اولیائ به بحث و بررسی پرداختند.
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش اظهار داشت : دانشآموزان در محیط مدرسه با انواع دانشها و مهارتها، ارزشها و هنجارها، قوانین و مقررات شیوه های همزیستی و همسازی ، تعاون و همیاری و آیین مشارکت اجتماعی آشنا میشوند و زندگی را با همه ابعاد و جنبه های تلخ و شیرین تجربه میکند و برای آزمونهای بیشمار بعدی آماده میشوند.
وی افزود:اینک علاوه بر اجرای طرحهای بهداشتی مانند بهداشتیاران ، آموزش همسالان، پیشگامان سلامت، شهردار مدرسه، محیط یاران ، شوراهای دانشآموزی و … برآن شدیم که راهکاری را پیدا کنیم تا تمامی عوامل اجرایی مدرسه به ویژه دانشآموزان همانند دانشآموزان سایر کشورها به ویژه ژاپن و چین در امور تنظیف مدرسه با رضایت اولیایشان مشارکت فعال داشته باشند.
صادقی درادامه با اشاره به آیین نامه اجرایی مدارس در فصل چهارم از ماده ۵۶ لغایت۶۳ ،مدیران مدارس را برای اجرای طرحهای بهداشتی موظف دانسته ، افزود: مدیران مدارس با داشتن تراکم کاری و کمبود خدمتگزار توان اجرای آنرا ندارند .لذا باید طرحهای مشارکت جویانه را تعریف کنیم تا اهداف ذیل با رضایت و با مشارکت اولیاء و تمامی عوامل اجرایی و آموزشی و حتی افراد جامعه در راستای نهادینه کردن رعایت بهداشت فردی و محیط بستر سازی شود:
تقویت حس مسئولیت پذیری و اعتماد به نفس در دانشاموزان، ایجاد مهارت و قابلیتهای بهداشتی، جلب مشارکت فعال دانشاموزان بمنظور تاثیر گذاری بر بهداشت عمومی، ایجاد زمینه مناسب جهت اصلاح نگرش دانشآموزان در امور بهداشتی، جلب مشارکت والدین دانشاموزان و اولیاء مدرسه در حل مشکلات و نارساییهای بهداشتی مدرسه، کنترل و بهبود وضعیت بهداشت محیط و ایمنی مدرسه، توجه بیشتر به رعایت نکات بهداشت فردی و تقویت انجمن بهداشت،سلامت ومحیط شوراهای دانشآموزی، رشد و پرورش ابعاد جسمی،روانی و احتماعی دانشآموزان از طریق جلب مشارکت فعال آنان در امورات بهداشتی مدرسه.
وی ابرازامیدواری نموددر نتیجه این مشارکت از میزان شیوع بیماریهای واگیر کاسته شده و بهداشت عمومی مدارس ارتفاء یافته و سلامت بعنوان بهترین نعمت و سرمایه فردی و اجتماعی جایگاه و اهمیت حقیقی خود را پیدا کند.
مهندس تقی پور مدیر عامل سازمان پارک هاوفضای سبز شهرداری تبریز هم دراین جلسه با بیان طرح های این سازمان در توسعه وترویج فضاهای سبز و گلکاری ودرختکاری گفت : درسال گذشته ۳۷هزاربسته نهال کاری در همین راستا در بین دانش آموزان پایه اول ابتدایی و ۱۳هزاربسته نیز به سایر پایه ها توزیع گردید وامسال نیز ۵۰هزاربسته که شامل گلدان بذر و کود نهال است به همین صورت در بین دانش آموزان توزیع می گردد.
گفتنی است در این جلسه که تعدادی از اعضای شورای معاونین اداره کل آموزش وپرورش وافراد صاحب نظر در حوزه بهداشت وسلامت نواحی پنجگانه تبریز و شهرداری تبریزوبهداشت استان حضور داشتند در خصوص نحوه مشارکت دانش آموزان در حفظ بهداشت مدارس با جلب رضایت اولیائ به بحث و بررسی پرداختند.
true
false
false
false