×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
استعداد خود را به مهارت تبدیل کنید

استعداد خود را به مهارت تبدیل کنید،‌ استعداد، میزان نسبی پیشرفت یک فرد در یک حوزه یا فعالیت خاص محسوب می‌شود.

اکوپرشین: ‌استعدادها ممکن است هنری یا فنی، ذهنی یا فیزیکی، شخصی و یا اجتماعی باشند. شما می‌توانید یک درون‌گرای بااستعداد باشید یا برون‌گرای بااستعداد.

لازم نیست حتما استعداد شما سودده، مفید، متعارف و طبیعی باشد، اما همیشه بخشی از وجودتان است که بر رفتارهای شما تسلط دارد.

به عنوان فردی که به دنبال موفقیت و رشد شخصی هستید، باید بتوانید استعدادهای خود را کشف کرده و به مهارت و توانایی تبدیل نمایید.

می‌خواهیم قبل از هر چیزی، تعریف مشخصی از استعداد داشته باشیم. خیلی از مواقع ما از استعداد به جای واژه‌های علاقه، مهارت و یا هوش استفاده می‌کنیم، در حالی که استعداد با همه‌ی این‌ها فرق دارد.

در واقع استعداد، میزان نسبی پیشرفت یک فرد در یک حوزه یا فعالیت خاص محسوب می‌شود.

استعدادها ممکن است هنری یا فنی، ذهنی یا فیزیکی، شخصی و یا اجتماعی باشند. شما می‌توانید یک درون‌گرای بااستعداد باشید یا برون‌گرای بااستعداد.

لازم نیست حتما استعداد شما سودده، مفید، متعارف و طبیعی باشد، اما همیشه بخشی از وجودتان است که بر رفتارهای شما تسلط دارد. به عنوان فردی که به دنبال موفقیت و رشد شخصی هستید، باید بتوانید استعدادهای خود را کشف کرده و به مهارت و توانایی تبدیل نمایید.

به دنبال شناخت استعدادهای‌تان باشید

شما نمی‌توانید استعدادتان در موسیقی را کشف کنید، اگر هیچ‌وقت گیتار به دست نگرفته باشید. هنگامی‌که این کار را انجام دادید، متوجه می‌شوید که فرآیند جالبی هست و می‌توانید همه چیز را راجع به آن یاد بگیرید، تنها کاری که باید بکنید، اینست که انجامش دهید.

چیزهای جدید را امتحان کنید، موانع را کنار بزنید، از چالش‌ها نترسید تا مهارت‌ها و توانایی‌های ذاتی درون‌تان را کشف کنید.

برای امتحان چیزهای جدید، به صورت هفتگی، هدف‌گذاری کنید. شما ممکن است گیتار به دست بگیرید و بعد از آن متوجه شوید که با در دست گرفتن آن احساس خوبی دارید و شروع به یادگیری آن کنید. شاید شما متوجه شوید که توانایی خاصی در برقراری ارتباط با حیوانات دارید و با حضور در یک پناهگاه متوجه این توانایی خود شوید.

پس به بیرون بزنید، ماجراجوی قدرتمندی باشید و از سرگرمی‌های گوناگون در فضای باز هم‌چون ماهیگیری، پیاده‌روی و کوهنوردی استفاده کنید تا ببینید که آیا توانایی طبیعی برای انجام آن را دارید یا خیر؟

کارهایی را انجام دهید که به نظرتان آسان هستند

چه کارهایی را به صورت ذاتی دوست دارید؟ چه کارهایی را بدون نیاز به تفکر انجام می‌دهید؟ اگر احساس می‌کنید که می‌توانید تمام روزتان را به دوختن، آشپزی با رقص صرف کنید، دیگر لازم نیست وقت‌تان را صرف کشف استعدادتان کنید، بر کاری که برای‌تان آسان و جذاب است، تمرکز کنید.

کارهایی را انجام دهید که به نظرتان پیچیده می‌آیند

آیا از سخنرانی مقابل جمع وحشت دارید؟ احساس می‌کنید داستان‌سرایی پیچیده‌ترین کار دنیاست؟ میکروفن را به دست بگیرید و کاغذ و قلم‌تان را آماده کنید.

جیمز ارل جونز یکی از بااستعدادترین بازیگران و دوبلورها است، اما در دوران کودکی از لکنت زبان رنج می‌برد. او از صحبت کردن در کلاس وحشت می‌کرد ولی توانست با ترسش روبرو شود و به یکی استعداد خود را شکوفا کند.

رویاها و علایق درونی خود را دنبال کنید

استعدادهای شما ممکن است پشت علایق و رویاهای‌تان پنهان باشد و با کمی خلاقیت شکوفا می‌شود. به عنوان مثال، هر منتقد فیلمی یا هر کارگردانی مطمئنا یک تماشاگر بی‌نظیر فیلم بوده است.

موفقیت‌های کوچک خود را دنبال کنید

روی موفقیت‌های کوچک خود تیزبین باشید، چون ممکن است یک استعداد طبیعی از شما را به نمایش بگذارند. خلاق باشید و به این فکر کنید که چگونه می‌توانید این استعداد خود را توسعه دهید و به یک توانایی قابل توجه تبدیل کنید.

اگر شما توانسته‌اید یک مهمانی را به بهترین شکل ممکن برگزار کنید، شاید شما استعداد رهبری و مهارت‌های مدیریتی داشته باشید.

به تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی بی‌اعتنا باشید

هیچ‌کس به صورت طبیعی صدای جادویی منحصر به فردی ندارد، همه‌ی این خواننده‌های مشهور و محبوب صدای خوبی داشته‌اند، اما با تمرین و تلاش بسیار توانسته‌اند به یک خواننده‌ی خوب تبدیل شوند.

دیدن آدم‌های موفق ممکن است، شما را بترساند و به این شما حس را القا کند که توانایی‌های شما بی‌ارزش هستند. لازم نیست حتما جذاب‌ترین باشید، فقط به این فکر کنید که استعدادهای کوچک خود را کشف کرده و برای ارتقای آن‌ها تلاش کنید.

آزمون‌های استعدادیابی را جدی بگیرید

بسیاری از ما با آزمون‌های خودشناسی مثل MBTI آشنا هستیم، اما آن‌ها را جدی نمی‌گیریم. این آزمون‌های شخصیتی بینش عمیقی از شما را در اختیارتان قرار می‌دهند و بخشی از پازل را برای شما واضح‌تر می‌کنند.

برخی از تست‌های خودشناسی و استعدادیابی مورد تائید را می‌توانید از پروفایل سنتر خریداری کنید و با پاسخگویی به سوالاتی که براساس علم روانشناسی طراحی شده‌اند، شناخت بیشتری از شخصیت و ویژگی‌های خود داشته باشید.

آزمون‌های استعدادیابی انواع مختلفی دارند و هر آزمون همانند قطعه‌ای از یک پازل است که بخشی از وجود شما را آشکار می‌کند. با انجام این تست‌ها، می‌توانید با روش‌های علمی و اثبات‌شده به شکوفایی استعدادهای‌ درون خود بپردازید.

با دوستان و خانواده‌ی خود صحبت کنید

یکی از بهترین روش‌ها برای کشف استعداد‌های پنهانی‌تان اینست که با افرادی که شما را به بهترین شکل می‌شناسند، صحبت کنید. اگر خوش‌شانس باشید، در بین اعضای خانواده و دوستان‌تان افرادی را دارید که می‌توانید حرف دل‌تان را با آن‌ها در میان بگذارید.

نقاط قوت و ضعف خود را بررسی کنید

هر کسی در توانایی‌های خود دچار نقاط قوت و ضعف‌هایی است. به واژه‌ی استعداد می‌توان به دو صورت نگاه کرد، اول این‌که استعداد نوعی توانایی ذاتی برای انجام آسان کارها است و دوم این‌که استعداد نوعی توانایی بر برخی موانع و چالش‌ها است.

از نقاط ضعف خود نترسید، اجازه ندهید کاستی‌ها و یا چالش‌های ذهنی، شما را از انجام کارهای جدید بازدارند.

استعداد خود را به مهارت تبدیل کنید

این‌که شما در یک کاری استعداد دارید، به این معنا نیست که در آن کار بهترین هستید. بلکه به این معناست که شما می‌‌توانید این کار را به سادگی انجام دهید و با تمرین بهبودش دهید.

افراد بااستعداد دیگر را پیدا کنید

همان‌طور که چاقو، چاقو را تیز می‌کند، یک فرد با استعداد نیز در پیشرفت شما نقش اساسی ایفا می‌کند. اطراف خود را با آدم‌های بااستعداد پر کنید. مربی و معلمانی پیدا کنید که ماهیگیری را به شما یاد دهند، به یاد داشته باشید که برای توسعه‌ی واقعی مهارت‌های خود به معلمانی نیاز دارید که همگام با شما باشند و شاید ویدیوهای یوتیوب و آپارات کارایی کافی را نداشته باشند.

پیچیدگی‌های فرآیند آموزش و پیشرفت در استعدادتان را قبول کنید

به یاد داشته باشید که هر کاری را که شروع کنید، پیچیدگی‌ها و سختی‌های خاص خود را خواهد داشت. بنابراین با خودتان عهد ببندید که برای یادگیری تمام جزئیات با هر میزان سختی تلاش کنید.

هنگامی که استعداد خود را کشف کردید، این استعداد همانند بذری است که باید کاشته شود و رشد کند.

تمرین، تمرین، تمرین

حتی اگر در یک زمینه‌ی خاص هیچ استعدادی نداشته باشید، یک تمرین ۲ ساعته در روز می‌تواند موفقیت شما در این حوزه را تضمین کند.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false