×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
ضرورت شفاف‌سازی دقیق در خصوص پروژه‌های شهری

ضرورت شفاف‌سازی دقیق در خصوص پروژه‌های شهری، پژوهشگر حوزه جامعه شناسی سیاسی گفت: شفافیت واقعی در حوزه مدیریت عملکرد شهری می‌تواند مانع از فساد مالی در این زمینه شود.

سیمین حاجی‌پور ساردویی+اکوپرشین

سیمین حاجی‌پور ساردویی در پاسخ به این سئوال که شفافیت در مدیریت شهری تا چه میزان می‌تواند در عملکرد آن موثر باشد؟ اظهار کرد: ما در دنیا برای حکمرانی تئوری‌های مختلفی را داریم.

اکوپرشین، الهام صادقی: اولین تئوری که مطرح شد دولت بزرگ بود که این تئوری را به دولت کوچک تبدیل کردند و در نهایت به تئوری حکمرانی خوب رسیدند.

در حال حاضر آنچه که در جهان مطرح بوده، برعکس آن چیزی است که در کشور ما مدنظر قرار دارد.

ما هنوزدر تئوری دولت کوچک هستیم در حالی که دنیادرتئوری حکمرانی خوب است.

شفافیت و پاسخگویی از مهمترین شاخص‌های حکمرانی خوب

این استاد دانشگاه با بیان این مطلب که حکمرانی خوب شاخص‌های مختلفی دارد، ادامه داد:یکی از مهمترین شاخص‌های حکمرانی خوب شفافیت و پاسخگویی است.

بنابراین ما اگر قصد داریم چه در سطح ملی و چه در سطح محلی یا شهری حکمرانی خوب داشته باشیم، باید به سمت شفافیت پیش رویم.

این امر موجب می‌شود تا ما بتوانیم سرمایه‌های اجتماعی را حفظ کرده و قادر باشیم، اعتماد از دست مردم را مجدد بازیابی کنیم. در نهایت به اینجا برسیم که مشارکت در پای صندوق‌ها برای و مشروعیت افزایش پیدا کند.

بنابراین متوجه می‌شویم که شفافیت تا چه میزان می‌تواندتاثیر مثبت برای حفظ سرمایه‌های اجتماعی داشته باشد.

۲ وجه قابل توجه شفافیت در شورای شهر

وی در خصوص اینکه یکی از الزامات شفافیت، شفافیت مالی شهرداری و مدیریت شهری است و براین اساس شورای آینده کلانشهر تهران باید چه مسیر را برای شفافیت مالی عملکرد خود سپری کند، نیز بیان کرد: شورای شهر می‌تواند در دو وجه شفافیت را مدنظر قرار دهد.

نخست شفافیت در حوزه عملکرد و دیگری شفافیت در بحث مالی و بودجه است. البته خوشبختانه شورای شهر حرکت‌هایی در سمت ایجاد شفافیت و راه اندازی سامانه‌ای در این راستا انجام داده است.

پژوهشگر حوزه جامعه شناسی سیاسی ادامه داد: با بررسی‌هایی که داشته‌ام، باید بگویم که اگر چه اقداماتی در این زمینه انجام شده است، ولی این حرکت‌ها کامل و کافی نیست.

بلکه باید ادامه پیدا کند و تکمیل شود.

در بحث مالی نیز ما باید به سمتی برویم که در درجه اول شفافیت در مورد خود اعضای شورای شهر باشد، به این معنا که به لحاظ دریافت حقوق، مزایا و اینگونه مسائل همچنین هر گونه هزینه‌ای که انجام می‌گیرد، فهرست آنها در سایت به صورت شفاف قرار گیرد به نحوی که مردم بتوانند به راحتی به آن دسترسی داشته باشند.

ضرورت شفاف‌سازی دقیق در خصوص پروژه‌های شهری

پروژه‌های شهری+اکوپرشین

حاجی‌پور ساردویی در ادامه با بیان این مطلب که روش مذکور در سراسر دنیا عرف حتی در زمینه پروژه‌هایی که مصوب می‌شود، عرف است، گفت: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در مورد پروژه‌های شهری وجود دارد، این است که اگرچه عنوان پروژه مشخص شده و طرح نیز به صورت تفصیلی روی سایت قرار گرفته است، ولی مشخص نیست که برای این طرح چه بودجه‌ای اختصاص داده شده و این بودجه قرار است از چه بندی که مصوب شده، تامین شود. همچنین اینکه چه پرداختی برای آن صورت گرفته و چه مقدار آن باقی مانده، نیز نامشخص است.

کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای شهر تهران ری و تجریش تصریح کرد: تمام مواردی که به آن اشاره کردم باید به صورت شفاف روی سایت مشخص باشد، تا مردم بتوانند به صورت شفاف به آن دسترسی پیدا کنند.

دراین زمینه رسانه‌ها نیز مسئولیتشان افزایش پیدا می‌کند.

اینکه حساب و کتابی که روی سایت از طرف شورای شهر قرار می‌گیرد و را باید به طور دقیق مورد بررسی قرار دهند.

ضمن اینکه باید زسانه‌ها این اختیار را داشته باشند تا هر گونه اختلافی که پیدا می‌کنند، آن را اطلاع‌رسانی کنند و از متولیان امر بخواهند در خصوص آن پاسخگو باشد.

وی با تاکید براینکه برای شفافیت بایدیک نظارت کامل وجود داشته باشد و نظارت یکی از مهمترین وظایف شورای شهر است، افزود:باید وظایف شورای شهر را در دو بخش نظارت و قانون‌گذاری همچنین سیاست‌گذاری برای اداره شهر در نظر بگیریم.

شفافیت جزئی از بخش نظارت بوده که باید به طور دقیق انجام گیرد که تا بتوانیم فساد را کاهش دهیم و شاهد دستگیری افراد مختلف نباشیم.

به عبارتی باید گفت شفافیت واقعی در مدیریت عملکرد شهری می‌تواند مانع از فساد مالیدر این حوزه شود.

شورای شهر+اکوپرشین

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false