×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true

واگویه‌ای با وزیر جدید جهاد کشاورزی، در ابتدا و پیشاپیش انتخاب وزیر جدید جهاد کشاورزی را به عنوان یک ژورنالیست این بخش به ایشان و جامعه شریف ونجیب کشاورزان و تولید کنندگان گستره عظیم وخانواده بزرگ تامین امنیت غذایی و تغذیه ایی کشور تبریک گفته وباآرزوی استمرار خدمتگزاری بی منت برای مقام عالی وزارتخانه و سایر همکاران محترم، واگویه ایی مدنظر در ادامه خواهد آمد.

اکوپرشین، علیرضا کیهان‌پور: سلسله نشریات تخصصی مکتوب بخش کشاورزی و همچنین رسانه‌های شنیداری، تصویری و فضای مجازی شامل پایگاه‌های خبری و خبرگزاری‌ها و… که همکاران و یاوران این بخش هستند چرا باید در بدترین شرایط کاری و مشکلات مالی و علیرغم چشم انداز نه چندان خوب، آن طور که شایسته و بایسته است مورد حمایت و پشتیبانی واقع نشوند؟.

تامین و خرید کاغذ، هزینه‌های جاری و سایر مشکلات نشریات مکتوب شاید خیلی از این مجلات، هفته‌نامه‌ها، ماهنامه‌ها، فصلنامه‌ها و…را از ادامه کار عاشقانه خویش بازدارد و هرگز چنین مباد.

علیرضا کیهان پور، تحلیلگر رسانه‌ای بخش کشاورزی+اکوپرشین
علیرضا کیهان پور، تحلیلگر رسانه‌ای بخش کشاورزی

در فضای مجازی که اخبار و تحلیل‌ها در کسری از دقیقه نمایان می‌شود و هم اینک بخش کشاورزی دارای ورژن‌های تخصصی مربوط به بخش دولتی، تعاونی وغیر دولتی بوده و مالکیت معنوی مطلوبی را در این راستا از آن خود نموده باز هم نیازمند حمایت پهنای باند، اینترنت رایگان و نگاه ویژه‌ای است.

روز یکشنبه مورخ ۳۱ مرداد با یکی از معاونین محترم وزارتخانه یک جلسه یک ساعته داشتم و یک دیدگاه بسیار منطقی و دلسوزانه از ایشان موجب مسرت بخشی شد، خلاصه دیدگاه ایشان این بود که وقتی یک رسانه به برنامه‌ها و اهداف سازمان ما صادقانه کمک می‌کند و طرز تلقی این است که هم خانواده ما است چرا در درون تشکیلات اداری خود مقاومت‌ها و عدم حمایت و سپاس لازم باعث می‌شود که ما هم شرمنده پاسخ درشان و شخصیت این توجهات و زحمات رسانه‌ها ولو به هر دلیلی باشیم، لذا باید در نگاه و دیدگاه هایمان بازنگری کنیم.

در فضای مجازی دیدگاه اینجانب این است که هر سایت تخصصی، خبرگزاری و پایگاه‌های متنوع اطلاع‌رسانی‌ صرف بار گذاری خیلی زیاد اخبار و افزایش کمی مشاهده کنندگان هرگز نمی تواند بیانگر کیفیت و موفقیت آن رسانه باشد.

به عنوان مثال در رنکینگ الکسای جهانی یک عدد کار مجازی ثبت می‌شود که فقط بیانگر کمیت است اما جالب است بدانیم در سامانه جهانی و معتبر Seo به کمیت و حجم اخبار در یک روز اعتنا و توجهی نمی‌شود بلکه در باب امتیاز دادن به کیفیت و دستیابی حقیقی به جایگاه رسانه و به عنوان مثال در موتور جستجوی گوگل هم گلوبال رنکینگ داریم وهم لوکال رنکینگ که سره از ناسره تفکیک می‌شود.

این سامانه Seo راه را بر خیلی موارد در عرصه جهانی بسته و امتیاز دادن این سامانه در حقیقت یکپارچگی در عرصه خبررسانی در فضای مجازی است و متاسفانه کاری را که نگارنده در مقام مدیر روابط عمومی شیلات ایران در بیش از یک دهه داشتم در عمل دنبال می‌کردم زیرا به این مکانیزم هم باور وهم پایبند بودم اما وقتی با فشار و توصیه غیر کارشناسی حتی در برخی موارد نیمه شب مثلا یک مهندس عمران درسال۱۳۸۷که مافوق بنده و مقام عالی سازمان به حساب می‌آمدند(طی یک ماموریت و اعزام ۵ روزه به خارج از کشور برای حضور در نشست سالیانه FAO و زیرمجموعه بخش شیلات) از رم ایتالیا و در مقر سازمان فائو تماس تلفنی می‌گرفت و از منزل و اوقات استراحت شخصی یک کارمند به عنوان وظیفه استفاده کرده و با ماموریت و بی‌دانشی خود در این عرصه مجبور بودیم که اخبار ارسالی ایشان از ایتالیا را بین ساعات ۲ تا ۳ نیمه شب بار گذاری و حتی در سفرهای استانی لحظه به لحظه فقط با خبر خلاصه اما با ژست عکس‌های بسیار مشارالیه به ارتقای پست ایشان یا کمک کرده و یا با این کارها نشان دهد که چقدر مدیر است و کار می‌کند!!!. خب چرا؟ چون امروزه در هر موضوعی باید به تجربه و دانش فنی هر کاری اعتماد و اعتقاد داشته باشیم و کار را به کاردان بسپاریم و نه فقط به پروپاگاندای رسانه‌ای معتقد باشیم که فقط یک عدد وکمیت است و در رنکینگ گلوبال یا اونیورسال ثبت نمی‌شود و باید گفت که شاید همه را بشود گول زد اما شخص خودمان را هرگز در خلوت وجدان خویش نمی‌توانیم گول بزنیم وبه کیفیت کار رسانه‌ای در فضای مجازی به فشار درونی یک مدیر داخلی ما اصلا نگاه واعتنا نمی کند و امتیاز رنکینگ جهانی و محلی کشورها را به طور دقیق وبا استفاده از هوش مصنوعی، پایش و راستی آزمایی می‌کنند.

و دیگر نکته مهم این که فقط در وزارت جهادکشاورزی دیدگاه غالب بر مدیران و برخی کارشناسان مسوول این است که رسانه‌ها وظیفه دارند برای بخش رایگان کارکنند! اما کسی نیست به این آقایان بی تفاوت و کارنابلد گوشزد کند بیا و ببین غوغای حمایت بی منت بخش صنعت، خدمات و بانک‌ها را در موضوعات تخصصی خود از همه رسانه‌ها چه میزان دلگرم کننده بوده و تنگ نظری و عدم حمایت در سیاست‌های اجرایی این بخش‌های سه گانه فوق از رسانه‌ها در افکار بلند اشان هرگز جایی ندارد.

و اما سخن پایانی نشریات و رسانه‌های تخصصی بخش کشاورزی کشور عاشقانه و دلسوزانه و علیرغم بی توجهی‌ها ناملایمات حمایتی کار می‌کنند چرا که بر همگان مبرز و مبرهن است که منشور اخلاقی ژورنالیست‌ها و نویسندگان شناخته شده این بخش این دیدگاه در عمل است که آنجا که عشق فرمان می‌دهد محال سر تسلیم فرود می‌آورد.

لذا جناب وزیر جدید جهاد کشاورزی ارزیابی و ارزشیابی علمی از نوشتارهای کیفی این بخش را اجرایی کنید تا با حمایت‌های مادی و معنوی وزارتخانه به ادامه اصولی کار ژورنالیستی امیدوار باشیم و نیاید آن روزی که بیاید تا بگوئیم شما را به خیر و ما را به سلامت…

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false