×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
چالش‌های تشکیل وزارت انرژی و راهکارهای بخش‌خصوصی

چالش‌های تشکیل وزارت انرژی و راهکارهای بخش‌خصوصی، فعالان اقتصاد انرژی در نشست کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران به بررسی چالش‌ها و راهکارهای مربوط به طرح تشکیل وزارت انرژی پرداختند.

به گزارش اکوپرشین به نقل از روابط عمومی اتاق تهران: در چهارمین جلسه کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران، طرح تشکیل وزارت انرژی مورد نقد و بررسی قرار گرفت و چالش‌های و راهکارهایی برای حضور بخش‌خصوصی در نقشه راه مربوط به آن به بحث گذاشته شد.

همچنین در این جلسه گزارشی از برنامه‌های وزیر نفت و انتظارات بخش‌خصوصی از سوی عضو هیات مدیره شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری نفت،گاز و پتروشیمی ارائه شد.

در ابتدای این نشست رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران، به بیان مهم‌ترین اخبار و اتفاقات نفت و انرژی در ایران و جهان پرداخت.

وی به گزارش اخیر دبیرخانه اوپک از بیشترین میزان تولید کشورهای عضو این سازمان طی ماه سپتامبر ۲۰۲۱ اشاره کرد و گفت: عربستان با ۹ میلیون و ۵۸۰ هزار بشکه در روز، عراق ۴ میلیون و ۲۰ هزار بشکه، امارات ۲ میلیون و ۷۱۰ هزار بشکه، ایران ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار بشکه، کویت ۲ میلیون و ۴۴۰ هزار بشکه، نیجریه ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه، لیبی ۱ میلیون و ۱۲۰ هزار بشکه و آنگولا ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه، بزرگترین تولیدکنندگان عضو اوپک طی ماه سپتامبر ۲۰۲۱ بوده‌اند.

به گفته وی و بر اساس گزارش دبیرخانه اوپک، طی این ماه تولید نفت ونزوئلا به ۵۸۰ هزار بشکه در روز رسیده که نسبت به ماه پیش از آن افزایش داشته است.

رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران سپس به گفته‌های اخیر وزیر نفت مبنی بر کمبود سوخت نیروگاه‌ها در زمستان امسال اشاره کرد و یادآور شد دستور ذخیره‌سازی سوخت نیروگاه‌ها صادر شده است.

پدیدار سپس گزارش اخیر یورونیوز را مورد اشاره قرار داد که بر اساس آن، عربستان با سرمایه‌گذاری ۱۱۰ میلیارد دلاری در صنعت گاز این کشور و توسعه میدان گازی جفوره، اعلام کرده است که این کشور تا سال ۲۰۳۰ سومین غول تولید گاز در جهان خواهد شد.

وی در عین حال، به گفت‌و‌گوی چندی پیش وزیر نفت در شبکه دو سیما اشاره کرد که طی آن جواد اوجی اعلام کرد که برای حفظ وضعیت موجود در تولید نفت، نیاز به ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است.

در ادامه این جلسه، محمدرضا طبیب‌زاده به ارائه گزارشی در ارتباط با بررسی مقدماتی طرح تشکیل وزارت انرژی و چالش‌های آن، پرداخت. وی به برخی چالش‌های پیش‌روی فعالان بخش‌خصوصی در صنعت نفت اشاره کرد و عدم تامین منابع مورد نیاز مالی از بازار پول کشور به‌خصوص بانک‌های داخلی، نبود استانداردهای جهانی در شرکت‌های پیمانکاری در ایران برای دریافت پشتیبانی مالی از بانک‌ها به منظور ورود به مناقصات، چالش تامین ارز برای خرید تجهیزات پروژه‌ها، افزایش بی‌رویه خروج کارشناسان و متخصصان بخش خصوصی از بازار کسب وکار صنعت احداث و نفت، قوانین مربوط به تامین اجتماعی و مالیات را از جمله مشکلات این بخش عنوان کرد.

وی سپس ایجاد کمیته مشترک پیوسته میان دولت، مجلس و بخش‌خصوصی برای تعیین و وضع قوانین و مقررات جدید و رفع مقررات دست و پاگیر را به عنوان راهکاری برای حل معضلات و چالش‌های موجود در این صنعت اعلام کرد و در عین حال، استفاده از ظرفیت‌های صندوق توسعه ملی و رفع معضل قوانین مربوط به الحاق به FATF ، به‌کارگیری دیپلماسی اقتصادی، ایجاد بانک توسعه صنعت نفت و ایجاد شفافیت در قوانین موجود مالیاتی را از دیگر راهکارهای بخش خصوصی برشمرد.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false