×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
بومی‌سازی فناوری‌های نوین، عاملی مهم در رشد تولید آبزیان و میگو

بومی‌سازی فناوری‌های نوین، عاملی مهم در رشد تولید آبزیان و میگو، آبزی‌پروری یکی از سریع‌ترین انواع رشد تولید موادغذایی در جهان به‌شمار می‌آید و از آن‌جایی‌که صید بسیاری از ماهیان در سطح جهان کاهش یافته است، آبزی‌پروری به عنوان یک روش موثر برای رسیدگی به خواسته‌های غذای دریایی جمعیت درحال رشد شناخته شده است.

به گزارش پایگاه خبری اکوپرشین به نقل از روستانیوز، ندا کنجاونیک: در کشور ما نیز آبزی‌پروری و به‌ویژه پرورش میگو طی سال‌های اخیر رونق گرفته و تولیدات این بخش ضمن حضور در بازار داخل، نیاز کشورهای منطقه و دنیا را نیز برطرف می‌کند.

اما صنعت پرورش میگو در کشور ما از مشکلات بسیاری رنج می‌برد.

طبق گفته‌های رضا ترکی‌زاده، از فعالان صنعت آبزی‌پروری و تولیدکننده میگو، کشورهای خارجی از کیفیت و برندینگ محصولات خود حمایت می‌کنند، اما متأسفانه در ایران به دلیل عدم دسترسی آسان به نهاده‌ها و مواد اولیه باکیفیت و استاندارد، فرآیند تولید در تمام مراحل با مشکل مواجه می‌شود و محصول خوبی هم به دست نمی‌آید.

همچنین این صنعت نیازمند بومی‌سازی فناوری‌های نوین است که عاملی مهم در رشد تولید آبزیان و میگو به‌حساب می‌آید.

در ادامه مصاحبه با این فعال بخش آبزی‌پروری و مشکلات این حوزه بیش‌تر آشنا می‌شویم.

جناب ترکی‌زاده، راجع به خود و فعالیت‌هایتان توضیح دهید.

رضا ترکی‌زاده، متولد سال ۱۳۵۷ هستم و در سال ۱۳۷۹ در رشته تکثیر و پرورش آبزیان در مقطع کاردانی در دانشگاه علمی کاربردی اهواز پذیرفته شدم و کار تکثیر و پرورش آبزیان را هم‌زمان با تحصیل آغاز کردم و بعدها در این کار شناخته شدم و توانستم در بازار حرفی برای گفتن داشته باشم.

در سال ۱۳۸۴ اولین مزرعه پرورش میگو و در سال ۱۳۹۰ دومین مزرعه را خریداری و راه‌اندازی کردم. در سال ۱۳۹۴هم در رشته تکثیر و پرورش آبزیان در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر فارغ‌التحصیل شدم.

ظرفیت تولید مزارع شما چگونه است؟

مزارع ما میان بندر ریگ و گناوه استان بوشهر است و هر کدام ظرفیت تولید ۱۰۰تن میگو را در سال دارند که البته انتظار داریم با افزایش امنیت و بومی‌سازی فناوری‌های جدید، ظرفیت تولید را دو تا سه برابر افزایش دهیم.

در مجموعه شما چند نفر مشغول به کار هستند؟

در هر شرکت هفت نیروی مشغول به کار داریم و در مجموع با توجه به دوره و فصل پرورش ۱۵تا۲۵نیرو می‌گیریم.

آیا در مجموعه شما کارشناس مقیم وجود دارد؟

بله، با توجه به این‌که هزینه نیروی انسانی و کارشناسی در کشور ما نسبت به سایر کشورها بسیار پایین و مناسب است و استفاده از نیروهای فنی و کارشناسی بیش‌تر بسیار مفید است، همواره از کارشناسان فنی و تحصیل‌کرده استفاده می‌کنیم و حتی برای سال‌های بعد نیز به نیروها آموزش می‌دهیم.

افزایش ظرفیت تولید در منطقه شما چگونه امکانپذیر است؟

با استفاده از فناوری‌های نوین می‌توان میزان تولید را در همین مناطق و با همین وضعیت آب‌وهوایی دو تا سه برابر در سال افزایش داد؛ حتی در استان‌هایی مانند هرمزگان و سیستان و بلوچستان می‌توان ظرفیت تولید را به چهار تا پنج دوره افزایش داد؛ البته بومی‌سازی این فناوری‌ها نیاز به تجربه، دانش فنی، سرمایه و تطبیق‌دادن این موارد با مسائل بومی نظیر آب و هوای هر کشور دارد؛ مثلاً فناوری‌های تطبیق داده شده با جنوب شرقی آسیا لزوماً مناسب کشور ما و آب و هوای آن نیست.

گونه پرورشی شما چیست و از کجا تأمین می‌شود؟

گونه پرورشی ما میگوی لیتوپنائوس وانامی است که لارو آن در خود استان و یا از استان‌های همجوار پس از طی دوره‌های استاندارد مربوط به سازمان نظام دامپزشکی و شیلات ایران تهیه می‌شود.

میگوی وانامی بومی آمریکای لاتین است که به دلیل تراکم‌پذیری بالا و همچنین مقاومت بیش‌تر نسبت به تغییرات محیطی نظیر شوری و دما و مقاومت در برابر بیماری‌ها، برای پرورش در بیش از ۷۰درصد نقاط مختلف دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آیا مجموعه شما بیمه است؟

بله، البته متأسفانه بیمه‌ها فقط برای گرو‌ه‌های خاص می‌توانند تأثیرگذار باشد و لزوماً برای همه گروه‌ها جوابگوی مشکلات نیست. مجموعه ما هم در حال حاضر مشمول بیمه اجباری کشاورزی است.

عوامل تأثیرگذار بر قیمت نهایی چه مواردی است؟

عوامل تأثیرگذار بر قیمت نهایی شامل هزینه‌های مربوط به غذای میگو حدود۷۰درصد، لارو حدود ۱۵تا۲۰درصد و مابقی مربوط به هزینه‌های جاری شامل نیروی انسانی، حمل و نقل و… است.

کیفیت محصولات خارجی و ایرانی را با هم مقایسه کنید.

کشورهای خارجی از کیفیت و برندینگ محصولات خود حمایت می‌کنند، اما متأسفانه در ایران به دلیل عدم دسترسی آسان به نهاده‌ها و مواد اولیه باکیفیت و استاندارد، فرآیند تولید در تمام مراحل با مشکل مواجه می‌شود و محصول خوبی هم به دست نمی‌آید.

در کدام یک از تشکل‌های استانی و کشوری عضویت دارید؟

عضو اتحادیه و هیئت مدیره استانی آبزی‌پروران هستم و ارتباطات مناسبی هم با اداره کل شیلات استان بوشهر دارم.

پیشنهاد شما برای رونق برگزاری نمایشگاه‌های شیلات چیست؟

برای ایجاد فضایی شفاف و رقابتی بهتر است از برند‌ها و کشور‌های خارجی هم برای شرکت در نمایشگاه شیلات استفاده کنیم. گفتنی است در صنعت آبزی‌پروری بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در پیاده‌کردن فناوری‌های جدید قدرت بیش‌تری دارد و می‌توان گفت بخش دولتی دنباله‌روی بخش خصوصی است؛ لذا مسئولان باید زمینه حضور قدرتمند بخش خصوصی را در نمایشگاه‌ها برای انتقال تجارب و فناوری مهیا کنند.

اهمیت فناوری در حرفه شما چیست؟

فناوری‌های نوین به‌دلیل ایجاد امنیت در تولید، کاهش هزینه‌ها، افزایش میزان تولید و رشد اشتغال‌زایی بسیار حائز اهمیت هستند و به همین سبب از مسئولان تقاضا دارم با اندیشیدن تمهیدات لازم زمینه را برای ورود تکنولوژی روز به عرصه آبزی‌پروری مهیا کنند.

در حوزه صادرات چه مشکلاتی دارید؟

عدم شناخت بازارهای هدف منجر به بروز مشکلاتی برای صادرات شده است؛ به عنوان مثال ۱۴اتاق بازرگانی در کل جهان داریم، اما در مقام مقایسه کشور ترکیه فقط ۱۴اتاق بازرگانی در کردستان عراق دارد؛ از این رو با قاطعیت می‌‌توان گفت بحث تجارت و حمایت از تولید در بخش‌های مختلف نادیده گرفته شده است.

آینده صنعت آبزی‌پروری را چگونه می‌بینید؟

به آینده خوش‌بین هستم، زیرا فعلاً مشکل خاصی این صنعت را تهدید نمی‌کند و با توجه به وجود دریای عمان و خلیج فارس، آب و هوای مناسب و مزارع باکیفیت و همچنین فناوری‌های نوین می‌توانیم تا چندین سال آینده به رشد صنعت آبزی‌پروری امیدوار باشیم.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false