×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
اجرای ۲۲ پروژه بزرگ صنعتی در کشور به ارزش دو میلیارد دلار

اجرای ۲۲ پروژه بزرگ صنعتی در کشور به ارزش دو میلیارد دلار، مدیرعامل شرکت بین المللی مهندسی ایران از سه برابر شدن درآمد عملیاتی این شرکت در چهارماهه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به بودجه مصوب این شرکت خبر داد و گفت: در میانگین ماهانه صورت وضعیت تایید شده شرکت در دوره ۸ ماهه آذر۱۴۰۱ تا تیر امسال تقریبا سه برابر دوره ۲۰ ماهه پیش از آن است.

به گزارش اکوپرشین: محمدعلی عزیزمحمدی، مدیرعامل شرکت بین المللی مهندسی ایران همچنین از اجرای ۲۲ پروژه بزرگ ملی در حوزه‌های فولاد، نفت، گاز وپتروشیمی، معادن و غیره خبر داد و گفت: ارزش این ۲۲ پروژه بیش از دو میلیارد دلار بوده است که قرارداد آن امضا شده و در حال حاضر از این میزان ۷۰۰ میلیون یورو آن باقی مانده و در حال اجرا است.

وی در نشست خبری اظهار کرد: این شرکت به‌عنوان یکی از بازوهای اجرایی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) محسوب می‌شود که پروژه‌های بزرگ ملی در حوزه‌های فولاد، واحدهای فرآوری طلا، نفت، گاز و پتروشیمی و… را دست اجرا دارد.

در این میان ۲۲ پروژه بزرگ ملی در این حوزه‌ها در حال اجرا داریم که جزو ۴۸ پروژه‌ پیشران دولت است.

به گفته وی، ارزش این پروژه‌ها معادل دو میلیارد یورو بوده که ۷۰۰ میلیون یورو از آن‌ها باقی مانده است؛ به عنوان مثال می‌توان به پروژه‌های بزرگ و ملی مانند واحد فولادسازی قائنات، واحد فرآوری سنگ آهن، واحد آهن اسفنجی در جنوب کشور و غیره اشاره کرد که می‌توانند پیشران صنعت کشور باشد.

مدیرعامل شرکت بین المللی مهندسی ایران با تاکید بر بومی‌سازی ساخت و تولید قطعات و تجهیزات مورد نیاز در اجرای پروژه‌های بزرگ گفت: در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم در راستای تکیه بر توان داخلی، هر کدام از قطعات و تجهیزات مورد نیاز در این پروژه‌های ملی که توان داخلی‌ سازی داشته باشد، از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی تولید شده و در این پروژه‌ها مورد استفاده قرار می‌‌گیرد که می توان به تجهیزاتی مانند جرثقیل‌های سنگین، کاتالیست‌ها، کمپرسورها و غیره اشاره کرد.

عزیزمحمدی ادامه داد: البته در این میان تحریم‌های ظالمانه مشکلاتی پیش روی اجرای این پروژه‌ها قرار داده است که همواره در تلاشیم تا با دور زدن تحریم‌ها و با استفاده از برخی شرکت‌هایی که در خارج به ثبت رسیده‌است، بتوانیم تجهیزات و قطعات مورد نیاز خود را تامین کنیم و خوشبختانه عملکرد مناسبی در این زمینه طی سال‌های گذشته به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به ظرفیت بالای تولید فولاد در کشور اضافه کرد: در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب ظرفیت تولید فولاد در ایران ۵۰۰ هزار تن بود و در حال حاضر به حدود ۵۰ میلیون تن رسیده‌ایم، پیش‌بینی می‌شود تا رسیدن به چشم انداز ۱۴۰۴ بیش از ۵۵ میلیون تن ظرفیت برآورد شده در این سند بالادستی برسیم. همین مسئله سبب شده است که ایران در حال حاضر جزو ۱۰ تولید کننده برتر فولاد در جهان به شمار رود و همگام با کشورهای پیشرو به حوزه تولید فولاد سبز نیز وارد شویم.

مدیرعامل شرکت بین المللی مهندسی ایران (ایریتک) گفت: بر اساس آمارهای موجود، با توجه به اینکه ۲۵ درصد تولید دی‌اکسید کربن (co2) در جهان مربوط به صنعت فولاد است، تولید فولاد سبز می‌تواند در این راستا از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

وی همچنین با اشاره به تنظیم بودجه و برآورد درآمدهای این مجموعه سال‌های اخیر اظهار کرد: درآمد عملیاتی شرکت بین المللی مهندسی ایران در سال ۱۴۰۰ حدود ۹۰۰۰ میلیارد ریال بود که در سال ۱۴۰۱ به ۱۵۰۰۰ میلیارد ریال رسید و برای سال جاری درآمدی حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال برای این شرکت پیش بینی کرده‌ایم که گویای مثبت بودن عملکرد و اجرای پروژه‌های مهم در کشور است؛ در این زمینه می‌توان گفت که پیشرفت فیزیکی پروژه‌های مختلف در ماه‌های اخیر و براساس سیاست‌های دولت سیزدهم، بر اساس صورت وضعیت‌های تایید شده حدود سه برابر نسبت به ۲۰ ماهه قبل از آن رشد داشته است.

عزیزمحمدی با تاکید بر حمایت دولت از پروژه‌های مهم صنعتی در کشور با بیان اینکه سرعت تامین مالی و اجرای پروژه‌های مختلف به ویژه پروژه‌های فولادی افزایش قابل توجهی طی ماه‌ها و سال گذشته داشته است، گفت: در این زمینه اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام در کشور هم سرعت گرفته است؛‌به عنوان مثال پروژه فولادسازی قائنات که از سال ۱۳۸۶ شروع شده بود در ماه‌های گذشته سرعت بسیار بالایی پیدا کرده است؛ به گونه‌ای که پس از احیا این پروژه، واحد آهن اسفنجی آن را با ظرفیت یک و نیم میلیون تن راه اندازی کردیم و درصدد راه اندازی واحد ذوب در این پروژه به ظرفیت یک میلیون تن هستیم که امسال به نتیجه خواهد رسید. در این پروژه سالانه یک میلیون تن شمش تولید خواهد شد که با توجه به ارزش ۵۰۰ یورویی آن سالانه این واحد بیش از ۵۰۰ میلیون یورو فولاد تولید خواهد کرد.

این مقام صنعتی در ادامه افزود: از سوی دیگر با توجه به تولید یک میلیون تنی در فولادسازی قائنات و وارد شدن حدود یک میلیون تن مواد اولیه به این واحد، می‌توان گفت روزانه حدود ۴۰۰ تریلی به این مجموعه فولادسازی وارد و از آن خارج می‌شود که ضمن اشتغال زایی و گردش مالی بالا می‌تواند چهره اقتصادی منطقه را نیز متحول کند. از سوی دیگر صنایع پایین دستی و جانبی آن نیز راه‌اندازی شده و توسعه پیدا خواهد کرد.

وی در تشریح دیگر پروژه‌های امیدبخشی که در صنعت کشور درحال اجراست، گفت: یکی دیگر از این پروژه‌های ملی پروژه فولاد قروه در استان کردستان است که تکنولوژی جدیدی در زمینه تولید ورق گرم فولادی به شمار رفته و با طرف خارجی در این زمینه به توافق رسیده‌ایم؛ البته بخش قابل توجهی از میان تجهیزات و قطعات مورد نیاز این پروژه را از طریق تولید داخلی تامین خواهیم کرد که حدود ۴۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی برای کشور در برخواهد داشت. یکی دیگر از مسائلی که می‌توان در این زمینه به آن اشاره کرد این است که در قرارداد ۱۵۰ میلیون یوانی که با طرف خارجی بسته بودیم. توانستیم ۳۵ میلیون یوان را از قرارداد خارج کنیم تا از ظرفیت تولید داخلی و شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم.

وی به فساد ستیزی به عنوان یکی از سیاست‌ها و برنامه‌های مورد تاکید دولت سیزدهم از ابتدای تشکیل تاکنون اشاره کرد و افزود: در این راستا می‌توان گفت در شرکت بین المللی مهندسی ایران نیز همواره تلاش کرده‌ایم تا به فساد زدایی ویژه داشته باشیم و هنگامی که می‌خواهیم برخی تجهیزات را به جای واردات در داخل بومی‌سازی کنیم و از توان اساتید دانشگاه و شرکت‌های دانش بنیان بهره بگیریم مصداق بارز اجرای این سیاست است.

عزیزمحمدی با اشاره به قرار داشتن ایران در میان ۱۰ کشور برتر از نظر برخورداری از ذخایر معدنی در جهان، اعلام کرد: به عنوان مثال در حوزه ذخایر طلا ایران بیش از چهار درصد ذخایر جهان را در اختیار دارد و در این راستا در حال راه‌اندازی واحدهای فرآوری طلا در کشور هستیم؛ البته تعدادی از این واحدها راه‌اندازی شده است.

مدیرعامل شرکت بین المللی مهندسی ایران به دو پروژه زیر نظر این شرکت در خارج از کشور در حوزه آلومینیوم و تامین سنگ آهن اشاره کرد و گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری در فرمایشات خود تاکید بر استفاده از توان داخلی و صادرات به همسایگان داشتند، باید گفت که کشورهای همسایه در زمینه پروژه‌های فولادی علاقه بسیاری برای استفاده از توان ایران از خود نشان دادند؛ بنابراین درصددیم که بتوانیم در برخی از کشورها به صورت مشترک پروژه‌هایی را اجرا کنیم.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false