×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
تدوین برنامه جهادی احیای سرزمین از سوی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از تدوین برنامه جهادی برای احیای سرزمین با رویکرد مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز در شهریور ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش اکوپرشین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، عباسعلی نوبخت صبحگاه امروز در ۴۸ امین جلسه هفتگی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت که با حضور مدیران ستادی و استانی و به صورت حضوری و وبیناری برگزار شد با بیان این مطلب گفت: این برنامه جهادی در بازه زمانی پنج ساله و در محورهای پنج‌گانه در بخش‌های جنگل، آبخیزداری، مرتع، بیابان و حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی تدوین شده است.

وی برنامه توسعه جنگل و طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، طرح نهضت توسعه جهادی آبخیزداری در کشور، طرح تحولی احیای پوشش گیاهی و تولید علوفه مراتع کشور، طرح بیابان‌زدایی و تثبیت کانون‌های بحرانی گرد و غبار و حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی را به عنوان محورهای پنج‌گانه این برنامه معرفی کرد.

نوبخت با بیان این که از این پس برنامه جهادی، مبنای کار در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور خواهد بود، اظهار داشت: اجرای این برنامه، گام بلندی در احیای سرزمین و منافع مردم در سراسر کشور است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اجرای طرح آبخیزداری نیز تصریح کرد: در کل ۹۰ میلیون هکتار عرصه برای اجرای طرح آبخیزداری در کشور باقی مانده که در قالب برنامه ۱۰ ساله باید به اتمام برسد.

وی با اشاره به برنامه هفتم توسعه گفت: در برنامه هفتم توسعه برای ۲۰ میلیون هکتار اجرای عملیات آبخیزداری هدفگذاری شده و این در حالی است که براساس ساختارها و توانمندهای سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به ویژه از نظر نیروی‌های تخصصی انسانی، توانایی اجرای ۴۰ میلیون هکتار آبخیزداری را در عرصه‌های کشور داریم.

نوبخت در عین حال اجرای آبخیزداری در سطح ۴۰ میلیون هکتار را منوط به تخصیص و پرداخت به موقع اعتبارات مورد نیاز دانست.

وی در ادامه با اشاره به تدوین برنامه‌ای برای احیا، غنی‌سازی و مدیریت مراتع کشور اذعان داشت: برای احیا و غنی‌سازی ۵۰ میلیون هکتار مراتع کشور، برنامه آماده کرده‌ایم.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور همچنین از برنامه مقابله با بیابانزایی در سطح سه میلیون هکتار در قالب برنامه جهادی احیای سرزمین خبر داد.

وی در مورد اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت نیز تصریح کرد: کاشت نهال در برخی از استان‌های کشور با حضور استاندارها، مسوولان، دانش آموزان و اقشار مختلف مردم آغاز شده، اما روز ۱۶ آذر برای اعلام رسمی کاشت نهال‌های تولید شده انتخاب شده است.

نوبخت افزود: در زمینه کاشت یک میلیارد درخت، استان‌ها پایش می‌شوند و امتیاز خواهند گرفت.

وی با بیان این که تمام اقدامات و کاشت نهال‌ها در سامانه ساتک ثبت می‌شود، اظهار داشت: آمارها و اطلاعات دقیق کاشت نهال‌ها در سراسر کشور در اختیار مسوولان و مردم قرار می‌گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در این طرح چهار ساله قرار است سالانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال کاشته شود، اما با توجه به این که برخی نهال‌ها برای آن که به استانداردهای لازم برای کاشت برسند به دو یا سه سال زمان نیاز دارند از این رو ممکن است در سال نخست این طرح، تعداد ۱۷۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون اصله نهال در عرصه‌ها غرس شوند و در سال‌های دوم و سوم طرح، جبران کاشت نهال انجام گیرد.

نوبخت در همین حال به ایجاد کارگروه پیگیری زمین و زمین‌خواری اشاره کرد و گفت: رییس سازمان، معاون حفاظت از امور اراضی، مدیرکل ممیزی، مدیرکل حراست، فرمانده یگان حفاظت و نماینده‌ای از وزارت اطلاعات و مدیرکل ادارات منابع طبیعی استان مورد نظر از اعضای این کارگروه خواهند بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از مدیران استانی خواست فهرست تمام پرونده اراضی تصرف شده‌ای که باید خلع ید شوند را مشخص و در اختیار فرمانده یگان حفاظت و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور قرار دهند.

وی تاکید کرد: ما برای خلع ید اراضی تصرف شده با هیچ کس و هیچ مسوولی تعارف نداریم و اگر کسی خطایی کرد ابتدا اقدامات قانونی از سوی استان‌ها باید انجام و سپس به سازمان منابع طبیعی اطلاع‌رسانی شود.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false