×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
سازماندهی ۱۵ هزار دانش آموخته کشاورزی برای ارتقای تولید و بهینه سازی کشاورزی در آذربایجان شرقی

سازماندهی ۱۵ هزار دانش آموخته کشاورزی برای ارتقای تولید و بهینه سازی کشاورزی در آذربایجان شرقی، آذربایجان‌شرقی یکی از استان‌های اثر گذار در امنیت غذایی کشور است. بویژه موقعیت خاص جغرافیایی و دسترسی استان آذربایجان شرقی به کریدور صادرات، این اثرگذاری را دو چندان کرده است.

به گزارش اکوپرشین به نقل از تیتر یک آنلاین: علاوه براین، این استان با دارا بودن ۸۵۰ واحد تبدیلی با ظرفیت پنج و نیم میلیون تن رتبه سوم کشوری را در حوزه صنایع تبدیلی و غذایی به خود اختصاص داده و در بسیاری از حوزه‌های فرآوری از رتبه‌های بالایی برخوردار است.

افزون براین، در حال حاضر به گفته مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی اذربایجان شرقی، این استان در حال تبدیل شدن به قطب اول فرآورده‌های گیاهان دارویی در کشور است.

در چنین شرایطی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی با ۱۵ هزار عضو متخصص حوزه کشاورزی و ورود آنان به چرخه کشاورزی استان می‌تواند نقشی کارساز در این زمینه ایفا کند.

مهندس رضا انوری، رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی در گفت وگو با پایگاه خبری تیتر یک آنلاین که در ذیل آمده است ضمن تبیین سیاست‌ها، ظرفیت‌ها و عملکرد این سازمان، موانع و مشکلاتی را که سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با آن مواجه است تشریح کرد. انوری می‌گوید سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی هنوز به جایگاه واقعی خود که خواسته ۲۵۰ هزار فارغ التحصیل بخش کشاورزی است، دست نیافته است.

* با توجه به اینکه یکی از مهم ترین وظایف نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، سازماندهی دانش‌آموختگان کشاورزی و منابع طبیعی به منظور استفاده از تخصص آنها در فعالیتهای کشاورزی و منابع طبیعی است، بفرمایید نظام مهندسی استان تا چه اندازه در تحقق این هدف موفق بوده و شما چه برنامه‌هایی برای بهره‌مندی از تخصص دانش آموختگان رشته کشاورزی و منابع طبیعی دارید؟

از جمله وظایف تصدیگری‌های بخش کشاورزی به استناد قانون جامع دامپروری، قانون افزایش بهره‌وری، دستورالعمل نظام گلخانه ای کشور در ارتباط با صدور مجوزها، تهیه طرح و نقشه، نظارت بر احداث و همچنین مسئولیت فنی تولید از نظر کمی و کیفی به این سازمان واگذار شده است و وظیفه سازمان بسترسازی حضور قانونمند کارشناسان و مهندسین در مزارع با اعطای صلاحیت (گرید) و پروانه اشتغال است تا این کارشناسان بتوانند نقش خود را در افزایش بهره‌وری در واحدهای تولیدی ایفا کنند.

زیرساخت‌های مورد نیاز برای انتقال و اشاعه دانش و فنآوری‌های جدید در کشاورزی در استان با راه‌اندازی ۸۰ مرکز خدمات کشاورزی غیر دولتی در مراکز دهستان‌ها از سوی سازمان فراهم شده است هر مرکز به صورت تعاونی حداقل متشکل از ۷ کارشناس در تخصص‌های مختلف مشغول به کارند این مراکز به صورت خوداتکا و متکی به دانش و اطلاعات و خدماتی که عرضه می‌کنند اداره شده و فعالیت می‌کنند که یکی از برنامه‌های مهم سازمان، توسعه این مراکز است. دانش گستری، انتقال و اشاعه فنآوری‌ها و روش‌های نوآورانه و جدید با هدف افزایش بهره‌وری و توصیه‌های فنی در چارچوب خدمات تخصصی، برای ارایه خدمات به بهره برداران نیز از اهداف این مراکز است.

همچنین با همکاری ستاد فرمان امام (ره) و ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان ۲۱۸ کارشناس از طریق آزمون و مصاحبه در طرح جهش تولید در دیم زارهای استان جذب شدند .

* نظام مهندسی استان چند عضو دارد و این اعضا تا چه اندازه در حوزه‌های کشاورزی و منابع طبیعی فعالند؟

این سازمان با ۱۵ هزار نفر عضو حقیقی و ۶۱۹ عضو حقوقی در قالب مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی، شرکت‌های خدمات فنی، مهندسی و مشاوره ای، پیمانکاران، ناظران گلخانه، شرکت‌های تخصصی آب و خاک و فضای سبز و امور اراضی و امکان سنجی ساماندهی شده است .

ظرفیت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی برای انجام امور مشاوره ای و اجرایی موارد بسیاری را شامل می‌شود که مهم ترین آنها عبارت انداز: ۵۴ مرکز توان افزایی و مهارت آموزی،یک مرکز انتقال تکنولوژی‌های نوین و مراکز پژوهش‌های کاربردی کشاورزی غیردولتی،۸۱ مرکزخدمات کشاورزی غیر دولتی چند منظوره،۳۴ مرکز تخصصی اراضی و منابع طبیعی غیر دولتی ،۱۴شرکت مشاور و پیمانکار گلخانه ،۷شرکت مشاور صنایع تبدیلی،۱۴ شرکت مشاور دام و طیور و صنایع ،۶۴ شرکت مشاور و پیمانکار آب و خاک،۶۳ کلینیک گیاه پزشکی،۴۵۷ مسئول فنی داروخانه‌های گیاه پزشکی و داروخانه‌های گیاهپزشکی ،۷کارشناس کنترل فنی پروژه‌های آب و خاک ،۸۳ کارشناس ناظر تاسیس گلخانه و واحدهای پرورش قارچ خوراکی،۸۵کارشناس ناظر تاسیس واحدهای دام و طیور ،۱۴کارشناس ناظر تاسیس واحدهای شیلات ،۸۵کارشناس مسئول فنی واحدهای دام و طیور،۹۰کارشناس مسئول فنی واحدهای گلخانه ای و پرورش قارچ خوراکی،۸۱کارشناس تلقیح مصنوعی و شرکتهای فعال در زمینه بیمه محصولات کشاورزی شرکت‌های فضای سبز .

*لطفا به اختصار به فعالیت‌ها و عملکرد نظام مهندسی استان اشاره کنید و بفرمایید چه برنامه‌هایی را برای تحقق اهداف نظام مهندسی دنبال می‌کنید؟

پیگیری‌هایی که سازمان در خصوص اشتغال فارغ التحصیلان انجام داده بدین قرار است:

  • آموزش و توانمندی اعضا یکی از برنامه‌های اصلی سازمان است و در این راه برنامه‌هایی مبتنی بر توسعه آموزش‌های مهارت محور در دستور کار سازمان قرار دارد؛
  • اجرایی شدن ماده ۲۳ قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی در خصوص کاهش دروس غیر تخصصی دانشگاهها و جایگزینی دروس عملی؛
  • اجرایی شدن تبصره ۳ ماده ۳۱ آیین نامه اجرایی قانون تاسیس سازمان نظام مهندسی با موضوع تامین اعتبار لازم به عنوان کمک به سازمان در بودجه سنواتی جهت بازآموزی و نوآموزی اعضا؛
  • پیگیری اجرایی شدن تبصره ۱ ماده ۱۶ قانون هوای پاک(با اجرایی شدن این تبصره با هدف کنترل و بهبود؛ بهداشت،ایمنی و محیط زیست واحدهای تولیدی،صنعتی ،خدماتی و کشاورزی ،تمامی واحدها ملزم به بکارگیری کارشناسان محیط زیست خواهند بود)؛
  • پیگیری اجرایی شدن ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی (یارانه در قالب خدمات از جمله انرژی و نهاده‌های کشاورزی کود و سم و…داده می‌شود که متاسفانه نهاده دانش در این خصوص مورد غفلت قرار گرفته است)؛
  • پیگیری انجام رتبه بندی پیمانکاران فضای سبز توسط سازمان؛
  • نشست مشترک با مدیر شعب بانک کشاورزی استان در خصوص اخذ تسهیلات برای مراکز خدمات کشاورزری غیر دولتی ، نظارت بر هزینه کرد تسهیلات بانکی ، قبول طرح‌های توجیهی تهیه شده توسط شرکتهای مشاور این سازمان؛
  • هماهنگی با سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص اخذ مجوز کارگزاری توزیع کودهای یارانه دار برای مراکز خدمات کشاورزی غیر دولتی و توزیع حواله سوخت توسط مراکز خدمات کشاورزی غیر دولتی؛
  • نشست مشترک با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و اداره کل محیط زیست در خصوص انجام امو مربوط به وظایف غیر حاکمیتی آن اداره کل.

* در حال حاضر مهم ترین مشکلات نظام مهندسی استان کدام است ؟

 موانع موجود بر سر راه ایجاد واحدهای تولیدی از مهم ترین مشکلات نظام مهندسی استان است که به منظور رفع این موانع، اقدامات ذیل صورت گرفته است:

الف: تلاش برای اجرای مصوبات هیات مقررات زدایی به منظور پذیرش طرح‌های تهیه شده توسط مشاوران سرمایه گذاری سازمان

ب: پیگیری ابطال حکم دیوان عدالت اداری برای تسهیل صدور مجوزها

ج: پیگیری حذف استعلامات غیر ضروری توسط بخشداری‌ها و شهرداری‌ها ، بانک‌ها در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی

د: پیگیری حذف تعدد ارگان‌های صادر کننده پروانه واحدهای تولیدی از جمله نظام صنفی ، نظام مهندسی ساختمان و …

* مهم ترین مطالبه شما از مسئولان کدام است و برای دست یابی به اهداف نظام مهندسی چه انتظاری از مسئولان ارشد دارید ؟

  • عدم مقاومت دستگاه‌های دولتی برای واگذاری تصدیگری‌ها به این سازمان؛
  • تخصیص ردیف بودجه برای سازمان تخصصی متشکل از ۲۵۰ هزار نفر فارغ التحصیل بخش کشاورزی؛
  • کاهش استعلامات و حرایم قانونی به منظور کاهش زمانبری برای صدور مجوزها؛
  • اجرایی نشدن کامل مواد ۳ ،۶،۱۲،۱۴،۲۳ و ۲۹ قانون افزایش بهره‌وری؛
  • مواد ۱۳ و ۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری و تبصره یک ماده ۱۶ هوای پاک از دغدغه‌های اصلی سازمان است.

* کشت ناسازگار با زیستبوم و بحران کم آبی دو چالش اساسی کشاورزی کشور است ، نظام مهندسی چه طرح و برنامه ای برای مقابله با این چالش‌ها دارد؟

عدم تعادل بین منابع و مصارف آب و گسترش خشکسالی، تخریب تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی، حکمرانی چالشی بین حفاظت محیط زیست و توسعه صنعتی و عمرانی، محدودیت منابع آب در دسترس برای کشاورزی، فرسایش خاک و بحران ریزگردها و پایین بودن میزان و روند سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی از مهمت رین چالش‌های پیش روی در این حوزه است.

از جمله کارهایی که می‌تواند به رفع این چالش‌ها کمک کند عبارت انداز: اصلاح الگوی کشت، تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی با هدف افزایش راندمان آبیاری،خروج از کشاورزی سنتی با استفاده از روش‌های نوین آبیاری،ترغیب و ترویج کشاورزان به استفاده از محصولات با نیاز آبی کم، اتخاذ رویکرد کشت فراسرزمینی، بهره برداری از منابع اب زیرزمینی، افزایش راندمان آبیاری، بهبود زهکشی و افزایش بهره‌وری مصرف آب و برنامه ریزی محصول در رابطه با در دسترس بودن آب از جمله مواردی است که بایستی در مدیریت تخصیص و استفاده مناسب از منابع اب مدنظر مسئولان قرار گیرد.

*در پایان اگر نکته ای ناگفته باقی مانده است توضیح دهید؟

بنده به نوبه خودم از تلاش خستگی ناپذیر اصحاب رسانه که آگاهی بخشی به جامعه را رسالت خویش قرار داده است تقدیر و تشکر می‌کنم امید است با کمک و همراهی شما بتوانیم سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی را به جایگاه واقعی خود که خواسته ۲۵۰ هزار فارغ التحصیل بخش کشاورزی است برسانیم.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false