×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
شناسه یکتا جای پروانه کسب؟!

شناسه یکتا جای پروانه کسب را نمی‌گیرد؛ جایگزینی شناسه یکتا با پروانه کسب، اقدام ناصوابی است چراکه مجوز کسب‌وکار باید در معرض دید مراجعه‌کنندگان و مشتری‌ها قرار داشته باشد تا به آن اعتماد کنند.

به گزارش اکوپرشین، رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به قانون دریافت مجوزهای الکترونیکی کسب‌وکار گفت: اتاق اصناف تهران اتحادیه‌های خود را از این قانون مطلع کرده و هر هفته به صورت میانگین ۴ تا ۵ اتحادیه، مجوزهای کسب‌وکار خود را به الکترونیکی تبدیل و شناسه یکتای خود را دریافت می‌کنند.

حمیدرضا رستگار درباره قانون تغییر مجوزهای کسب‌وکار از فیزیکی به الکترونیکی گفت: مسأله دریافت شناسه یکتا توسط مشاغل و اصناف و الکترونیکی شدن مجوزهای کسب‌وکار به معنای استفاده از ظرفیت‌های روز دنیا است و اصناف و جامعه صنفی کشور از این حرکت استقبال می‌کنند چراکه این سیاست، تغییر در روش و استفاده از امکانات نوین است و می‌تواند اثرات مفیدی در روند کاری اصناف در آینده داشته باشد.

رستگار با اشاره به حجم بالای مجوزهای صادرشده در طول زمان اضافه کرد: مسأله بسیار مهم دیگر، تعدد مجوزهای کسب‌وکار است و باتوجه به اینکه تعداد مجوزهایی که از گذشته تا امروز صادر شده بسیار بالا است و حتی برخی از آنها از مدت اعتبار زمانی طولانی مدت برخوردار هستند، طی شدن روند الکترونیکی شدن مجوزها، مستلزم زمان است و باید زمان کافی برای تغییر مجوزها و تبدیل آنها به مجوز الکترونیکی، فراهم شود.

وی ادامه داد: در جلسه‌ مشترکی که اخیرا با رئیس درگاه ملی مجوزها برگزار شد، تصریح شد که اتحادیه‌ها و اعضای صنفی، همگی موافق و مدافع طرح شناسه یکتا و الکترونیکی شدن مجوزهای کسب‌وکار هستند اما مسأله‌ای که وجود دارد این است که مجوز کسب‌وکار باید در معرض دید مراجعه‌کنندگان و مشتری‌ها قرار داشته باشد چراکه باید مراجعه‌کننده مطلع باشد که آن مکان یا شخصی که از آن خرید می‌کند، دارای جواز کسب‌وکار است و نباید مجوزها از دید مردم محو شوند.

رئیس اتاق اصناف تهران در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: همه مردم از امکانات موبایل‌های هوشمند که دارای بارکدخوان باشد، برخوردار نیستند و در حال حاضر باتوجه به وجود اقشار مختلف جامعه برخی تصور می‌کنند که مجوزهای فیزیکی قرار است به طور کامل محو و حذف شوند.

رستگار با اشاره به مزیت برخورداری از شناسه یکتا برای اصناف و مشاغل گفت: یک مزیت داشتن شناسه یکتا این است که برای گرفتن تسهیلات بانکی و اقتصادی دیگر لازم نیست از جواز فیزیکی استفاده کرد و صاحبان مشاغل بدون حمل و جابه‌جایی آن می‌توانند از آن برخوردار باشند.

رئیس اتاق اصناف تهران یادآور شد: برای تحقق این قانون باید ابتدا آن را فرهنگسازی کرد و سپس با آموزش اصناف شرایط تبدیل مجوزهای الکترونیکی و دریافت شناسه یکتا فراهم شود. علاوه بر این باید فرصت و زمان لازم برای ورود همه اصناف و مشاغل به این قانون و دریافت شناسه یکتا، وجود داشته باشد و نباید اصناف و مشاغلی که در این فرایند دیرتر مجوزهای خود را به الکترونیکی تبدیل می‌کنند، با محدودیت روبه‌رو شوند.

بنابر اعلام اتاق اصناف تهران، نخستین میز خدمت شناسه یکتا از سوی مرکز ملی بهبود مستمر محیط کسب‌وکار وزارت امور اقتصادی و دارایی و به همت و میزبانی اتحادیه صنف ابزارفروشان تهران با حضور حمیدرضا رستگار رئیس اتاق اصناف تهران، سیدامیر سیاح مدیر مرکز ملی بهبود محیط کسب‌وکار، مهدی باقرپور رئیس اتحادیه صنف ابزارفروشان تهران، سیدمحمدحسن محیط رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میخ، قفل و لولا تهران، حمیدرضا جعفری رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان مصنوعات فلزی و کابینت غیرفلزی، عباس نوروزی رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پیچ و مهره و عباس یوسفی رئیس اتحادیه سازندگان و تعمیرکاران قفل و کلید تهران در محل مسجد مجد برگزار شد.

در این میز، مسائل مرتبط با شناسه یکتا درخصوص فعالان صنفی ۶ اتحادیه که واحدهای صنفی آنها در محدوده خیابان امام خمینی (ره) مستقر هستند، مطرح شد.

رییس اتاق اصناف تهران در حاشیه این رویداد بر تفاوت آشکار و عدم جایگزینی شناسه یکتا با پروانه کسب تأکید کرد و آن را اقدام ناصوابی دانست.

حمیدرضا رستگار افزود: باید این واقعیت تبیین شود که درگاه ملی مجوزها فضایی برای هدایت درخواست به مرجع صدور پروانه و سپس ارائه اصالت پروانه به واسطه استعلام از مرجع صدور است و نه محل صدور مجوز.

همچنین در این نشست تأکید شد مرجعی برای انتقاد و ارائه راهکار حل مشکلات صنفی بالاتر از اتحادیه و اتاق‌های صنفی و مسئولان آن نیست و هرچه آن اتحادیه و اتاق با مراجعات بیشتری روبه‌رو باشد مشکلات را دقیق‌تر و راه‌حل را صریح‌تر ارائه می‌دهد.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false